AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
7.647

BMW X5 eller Porsche Cayenne, Vad välja?

Sida 1 av 4
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Någon som testat både och har synpunkter? Väljer mellan begagnad Cayenne S och X5 4.4. Tacksam för tips råd och dåd.

M3/// Mullret
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Diggar bmw hårt men jag skulle nog välja cayennen iaf!
x5 är mycket snyggare och jag tror att den även är billigare och billigare att äga
Cayenne!! Lätt!
Även om en BMW är en BMW..
X5 alla gånger. Betydligt snyggare, och så delar den inte teknik med en Volkswagen.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Porschen lätt. Bmw är schysst men "alla" har ju bmw. Ägde en porsche 928 för några år sedan. Längtar tillbaka till Porsche dock ligger nog tyvärr cayenne över min budget.
haimaul
Kalle Hansen, menar du verkligen att en BMW är ditt förstaval?!
;-)

__
When in this charming car,
this charming man...
Cayenne, definitivt.
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
X5, utan tvekan.
Cayenne utan tvekan trotts allt ingen dussin bil :)
Om jag inte inkluderat Cayenne Turbo i valet, och väljer mellan vanliga S och X5 4.4 så är faller valet på X5 lätt.
Inte ens jag vill inte köra runt i en bil som ser ut som en korsning mellan en strandad val, en Touareg och en 996 på anabola, hur bra den än är klarar jag inte utseendet, speciellt inte det på de icke överladdade versionerna.

MVH,
E38B12
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Cayenne, absolut. En oerhört kompetent bil som är som en rullande schweizisk armekniv på hjul - den har allt. En X5 är en 540 på styltor.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Helt klart X5. Få bilar är så fula som Cayenne...

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
X5 utan ett ögonblickstvekan, för det första är den otroligt snygg det kan man inte säga om Cayenne endast baken är lyckad, jag har inte kört 4,4i men väl 3,0i och 3,0d och jämfört med konkurrent modellerna som jag har erfarenhet av Lexus RX300, VW Touareg V6, Volvo XC90 2,5T så är X5 klart första val med Lexus på andra plats på grund av det välbefinnande som uppstår i X5 vilket inte uppstod i någon av dom övriga bilarna, båda 3liters motorerna var fullt tillräckliga saknade inte motoreffekt som i Touareg eller speciellt XC90, jag kom inte så långt med Touareg:en som var en demobil dens avgassystem var trasigt kvalitetskänslan var mycket låg även i övrigt billigt smäck!

Cayenne är byggd i samma fabrik i Slovakien endast slutmontage sker i Tyskland och är kvaliteten likartad som i VW skulle inte jag vilja äga en Cayenne det är bara att hoppas att så inte är fallet.

Den enda Cayenne jag är svag för är Turbomodellen som ju har 90hk mer en X5 4,8iS vill man ha en så stark SUV då men bara då skulle jag köpa en Cayenne.

Mvh Stephan
X5. Därför att den är snyggast och mest genuin.

Skall jag någonsin ha en Porsche så skall den inte ha ett insteg en meter ovanför asfalten... och den ska inte ha något med VAG att göra.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
X5, den snyggaste och fetaste suven! Men en Cayenne Turbo hade man inte tackat nej till men enbart pga den högre effekten. Cayenne S är bara rund och tam.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag skulle välja X5an så länge inte turbon inte är ett alternativ.....

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
..."så länge turbon inte är ett alternativ" ska det stå!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Evol-79
Svårt val, speciellt då jag bara kört de tre olika Cayennerna och ingen X5:a.

Körmässigt är Cayenne grymt sköna och relativt sportiga med tanke på hur de ser ut (SUV). Av de tre motor alternativen skulle jag troligen valt vanliga V8:an, dvs Cayenne S. 6:an är ganska rå och rejsig i karaktären och får bilen att kännas snabbare än vad den är, speciellt med manuell låda. Turbon är det ett sjukt tryck i men nästan "för" bra för biltypen. Låter lite konstigt kanske men jag tycker inte att den extra effekten tillför så mycket i körglädje annat att det blir något extremare. Nej vanliga V8:an känns lagom.

Utseende mässigt har jag också svårt att välja, båda är nästan fulla på bild men snygga i verkligheten. Båda har sina för och nackdelar så jag skulle nog behöva ställa dem jämte varandra för att kunna avgöra.

Tror det blir döttlopp tills jag provat X5:an. Ser dock fram mot att göra det nångång, man har hört mycket positivt om dem körmässigt.

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
X5an ska du iaf. inte köap om du är fullvuxen...
man tror lätt att bilen e stor, men jag med mina 191 cm satt verkligen inet bra i den...
det känns som om runtan sitter "för långt ner"... eller stolen för långt upp... jagstirrade iaf rakt in i "balken" ovanför framrutan...
körde X5an en massa mil under 3 dagar när den va ny... hade ont i neckan betydligt fler dar efteråt...

vem behöver för övrigt en suv?
ska ni ut på fjället å köra eller?

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
ursäkta stavningen ovan... jg har lätt lite för bråttom :)

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.