|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har entusiastförsäkrat sin E34 M5? Går det? Hur mycket kostar det för er? Är det några krav och i så fall vilka? Måste man ha helförsäkrat om man ska ha entusiastförsäkring? //Schnitzer | |
|
Visst går det på väg till den senaste M5 E34 träffen i Värmland träffade jag på ägaren till en M5-95 som hade den entusiastförsäkrad och hade haft det sen den kom till Sverige, om det påverkade att även hus och ytterligare två bilar var försäkrade i samma bolag vet jag inte men det kan det ha gjort. Mvh Stephan |
|
|
Visst går det, jag har min entusiastförsäkrad. Men det var inte helt enkelt, man fick halvt övertala försäkringsbolaget. Dom menade först att det inte var en entusiasbil, men med lite förhandlande och en mycket förstånde försäkringsman gick det vägen;) Följade gällde för en sån försäkring: *Måste vara i fint skick, bilder krävs! *Måste ha den inlåst i eget garage. *Måste ha en bruksbil, tjänstebil går bra. Sedan är det lite olika beroende på värdet... Har värderat min till 70k :- då krävs: *Immobelizer *Märkta rutor *Brandsläckare *Godkänd rattkrycka Tror det var allt;) Sen får man inte köra hur långt som helst heller, jag får tex bara köra 500 mil om året med min, men det gör inte så mycket. Tjusningen försvinner om man kör varje dag. Det bästa av allt, det kostar bara 1169:- för helår. Tycker det e helt rätt när man bara har bilen som en hobby. Trodde jag skulle få spader när jag kollade vanlig försäkring på den:8600:- och då var detta på morsan, i villa och på landet... Sjukt!! Hade jag inte fått min entusiastförsäkrad hade jag valt en annan bil, det va för mkt pengar att leka upp. Ha de' Mvh Sjöberg. |
|
|
Verkar m.a.o. ganska krångligt. Sedan vill jag nog köra mer än 500 mil på ett helt år, i alla fall över 1000 mil. Nej, det blir nog att köra med vanlig försäkring ett tag tror jag. //Schnitzer |
|
| Jag har länsförsäkringar kraven blev max500 mil, Eget garage max 5 bilar i garage, fint skick+ bilder, Immobelizer, Märkta rutor, Brandsläckare, Och en bruksbil. Försäkringen blev 1200kr hel år Försäkringsbolaget värderat den till 90k. Mvh/M5 | |
|
Försökte entusiastförsäkra min 5:a och de enda bolag jag kunde hitta var Länsförsäkringar. Hos dem fick man bara köra max 500mil om året som jag tyckte va lite för lite då jag mer skulle behöva ha max 1000mil/år, ett par raggarträffar ute i landet och de 500milen är brukade. Hittade en del andra bolag som erbjöd entusiast och bilsportförsäkring men då skulle bilen vara minst 20år gammal, frågade då dem om de inte kunde ta och kalla dem för veteranbilsförsäkring i stället för entusiast och bilsport. Om någon här har en bra entusiastförsäkring så är intresset stor för vilket/vilka bolag man kan ha. Bilen står inlåst i ett vaktbolagsövervakat entusiastgarage, körs endast på vår och sommar m.m....... (Varför försvann WasaBilsport och när ska det bli vår??!!) |
|
| länsförs sa till mig att bilen måste va 25år gammal för få entusiast försäkras överhuvud taget | |
|
Många försäkringsbolag verkar säga en sak till vissa personer och annat till andra! //Schnitzer |
|
|
Visst e det nog så, men det brukar gå att förhandla bort. Ta upp det faktum att en m5 e34 e faktiskt en "unik" bil som har handbyggds och att det lär ju inte blir fler av dom ju längre tiden går. Samt att när dom kom var dom den snabbast 4 dörrars bilen någonsin, det e väl ändå ett udda fordon. Åtminstonde i mina ögon. Sen gäller det vanliga, att övertyga dom om man har ett gediget bilintresse. Vara medlem i ngn motorklubb brukar vara uppskattat. Lycka till Sjöberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.