AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.841

effekt Kattersättare?

Sida 1 av 2
Har bara en liten fundering om Köhler Kattersättare...

Hur mycket extra ger det ungefär? är det meningslöst utan tex chip.? Går bilen igenom besiktningen?
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Kattarna har jag plockat bort.. bygde om ett org system. har då 2st system. så jag byter när jag ska besikta.. bilen blir rappare på gasen. känns om bilen varvar upp snabbare även när man kör å de betyder att den bör gå bättre. Men du kommer nog inte märka så super mycket. du får ett goare ljud i bilen med!
Ok, man måste med andra ord byta inför varje besiktning... Kan ju va värt det.. Finns det inget annat sätt så att den går igenom besiktningen???
Racekattar?? Dyrt??
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hade katersättare på min M5. Den lät väldigt högt och skönt med den och jag ångrar mig än idag att jag sålde den. Billigt till råga på allt!

//Schnitzer

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
jo sätter du dit racekattar så har du ju kattar där så den ska ge rätt värden med en sån. lättsat är de.. mej jag fick ett sakbbigt org som jag kapa av å svetsa dit 2st rör ;) kört halva sommaren med de tycket att de var värt besväret iaf!
Jag sparade 15-20 kg på att montera katersättare, de väger bly på M5! Vad kostar katersättare hos Köhler? jag betalade bara 1200:- för att en lokal verkstad skulle tillverka mina i rostfritt. Men de måste sitta på vid bes. (katarna alltså)
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
japp dom väger bly!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Därför bytte jag för att jag skulle besiktiga min bil, men det var ju inte så svårt att byta heller så jag ångrar mig ganska mycket.

M femman: Började din låta högre utan kattarna?

//Schnitzer

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag köpte kattersättare till min M3:a (supersprint)
Den blev lite varvilligare, men bara över ca 3500rpm.

Gick nästan sämre på låga varv, men en jävla skillnad på ljudet blev det iaf.

Sålde den sen, bilen var även mappad och system och filter.
Tror igentligen inte det är värt på en M3:a....Ger dock mycket effekt på en turbobil.....

MVH: Henrik

///M3
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M3_LOVER: Hur mycket betalade du för din katersättare?

//Schnitzer

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Jupp dom väger fan hur mycket som helst!

som sagt ingen wow effekt med den är varv villigare över 3200rpm
Och det känns som om den varvar ut snabbare och lättare på högre varv. Jag är mycket nöjd med Köhlers kattersättare.

Nu när man har lite rutin på och byta inför besiktningen så tar det max 40 min och skicka på kattalysatorn igen.

Länk
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Har köpt SupertSprint kattersättare, ersättningsrör för mellanröret och deras race ljuddämpare, får det i januari. *hoppas på ett gött ljud*

Mvh,
Robban
Schnitzer: Ljudet blev nästan oförändrat, tyvärr.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Schnitzer: Jag köpte min beg. för 2500:- tror jag.
Den kostar väl runt 3500-4000:- ny.

MVH: Henrik

///M3
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
M femman: Kände du någon skillnad med dem?

//Schnitzer

Schnitzer: Mer drag över 4000 rpm samt att den blev lite "tunnare" på låga varv men vem ligger och fiser med en m5! Det blev ingen jätteskilnad men en liten märkbar skilnad blev det. Till våren ryker slutdämparen också och det blir två rostfria 2,5" rör i stället.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ångrar mig jättemycket att jag sålde mina. Vad tänkte jag med egentligen?

//Schnitzer

M femman:
Var beredd på ett extremt högt avgas ljud! =)
Gjorde samma med min, tog bort kattarna och sista burken.
Ligger någon bakom och man ger fullt så hörs det väldigt väl in i bakomvarande bil, nästan så det känns i bröstet.
Bilen hördes på 2-3 km/h håll....

En annan grej när man tar bort slutburken var att greppet i bakvagnen blev mycket sämre. Burken väger ju en del, vet inte exakt men tung är den! Eftersom den hänger ner bakom bakaxeln så kanske det blir lite som en hävarm också?
Iallafall så innan jag tog bort burken så kunde man kliva av på 2,5-3000rpm utan att det spann knappt, efter jag tog bort den så fanns det en tendens till att börja spinna bara man körde på 1:an sakta och gav fullgas, ganska stor skillnad alltså....
sandgren: hur blev ljudet inne i coupén? Blev det olidligt nä man körde långt? Blev det mycket "basresonans"?

Angående fästet så bryr jag mig inte så mycket, jag kör aldrig på strippen och det kan ju inte vara så stor skilnad mot att plocka ur reservhjulet tex.
Länk
M femman: Vid första provkörningen så tänkte man, f-n, detta går inte! Men efter en vecka så brydde man sig inte längre, man vänjer ju sig vid allt. Resonansen var väll som lägst typ runt 130km/h eller nått. Körde till Stockholm en gång, drygt 80 mil t.o.r. och det funkade väll, men det låter ganska mycket.

Och fästet blev bra mycket sämre än om man jämför med att plocka ur reservhjulet. Konstigt att det gjorde så mycket, men det gjorde det på min bil iallafall. Fast det sliter ju mindre på däcken om man gillar att sladda lite! =)

P3r: Såld igår för 300kr , kostade mej drygt 1500kr att bygga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.