AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.710

Motorolja, vilken typ och kvalitet

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jaha och BP blev Statoil över en natt, till stort förtret för BP macks ägaren I Skee som jag tankade hos just den morgonen. Han hade precis packat upp nya BP kläder till hela personalen, så han fick ingen bra början den dagen, dom visste inte ett smack innan.
Och vem säljer BPs olja nu då ??

///MVH Hasso
Länk
BP:s olja köper jag genom Uppsala oljecentral på sofielundsgatan.

Det som har kommit fram i denna tråd är att BP numera är lierad med Castrol.

Jag kör på Visco 7000 0w40 och numera har den exakt samma specar som Castrols RS 0w40 att utläsa från deras respektive datablad. Köpte på mig 24liter till priset av 110kr/liter.

Mekonomen tar 179kr/liter för RS 0w40 som en jämförelse.

Bp:s Visco 7000 special 0w30 försökte jag få köpa först men den säljs inte i Sverige tyvärr. Denna oljan är identisk med SLX longtech. För den intresserade är det bara till att jämföra databladen för att upptäcka att man får denna oljan snudd på halva priset mot Castrol.

Skillnaden mellan 0w30 samt 0w40 i Castrols eller BP:s sortiment är inte stor då longtech vid 100grader har 12.1 cst mot RS 12.9 cst. Vid 40 grader har longtech 68.54 cst mot RS 72 eller om det var 75 cst. Dessutom samma flampunkt samt densitet.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Iofs skiljer sig oljor mer än i bara viskosietet!
Additivpaketen och basoljorna kan skilja också...det kan man oftast inte utläsa av produktdatabladen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Additiv paketet är specat likadant och det jag inte vet är huruvida bas oljan skiljer sig. Det är inte produktbladet jag läst utan säkerhetsdatabladet. Där är det specat vilka additiv som används.

Bas oljan står det bara syntetisk basolja på om det nu säger något.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
JBL, i säkerhetsdatabladet ser du inte heller exakt hur additivpaketet är sammansatt, bara grovt vad oljan innehåller och ungefärliga blandningar. Det är lite mer komplicerat och "hemligt" än att man kan gå in och läsa av exakt hur oljebolaget har satt samman sin olja...

Mvh

Du har säkert rätt Johan. Men nog ser man att BP jobbar ihop med castrol i varje fall och inte mobil när man tittar på Visco 7000 samt Visco 7000 special.

Johan: Fick SLX Longtech i min motor vid sista servicen, helt OK olja hoppas jag?

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Folke, SLX longtech är en bra olja.

Men jag har för mig att den inte är BMW-LL-klassad...dock bedömer jag inte att det är någon katastrof i det fallet eftersom det är en så pass bra olja.

Mvh

Har för mig att det var SLX för BMW, dvs LL01 då och inte Longtech, den skulle vara särskilt lämpad för de långa serviceintervallerna. Undras vad som skiljer på de olika SLX-oljorna?

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Folke, utan att veta exakt tror jag att det är väldigt liten skillnad mellan dem. Kan t om vara så att Longtech har något bättre egenskaper (uppdaterad senare), men det är nog inga stora skillnader i alla fall.

BMW brukar slå i den vanliga SLX som är LL-01-godkänd.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.