|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vilken typ av motorolja bör man använda i i BMW 520 -94, VANOS-motor? Syntet kontra mineral osv, märke? Lämpligt att byta var 1000:e mil? Jag har 24700 mil på mätaren. Jag tänker mig att göra oljebytena själv. Anders | |
|
Välkommen till forumet! Detta är ett av de mest diskuterade ämnena på forumet - jag står nog själv för en ansenlig mängd av trådarna i diskussionerna är jag rädd för :o)) De äldre trådarna kommer du åt via "sök inlägg" längre upp. För att göra en kort sammanfattning utan att gå på djupet för bakomliggande argument: En helsyntetisk olja av god kvalitet är överlägsen alla andra oljetyper. Leta efter en helsyntetisk olja med följande klassningar: API SJ eller hellre SL ACEA A3 SAE 0W30, 0W40, 5W40 eller 5W50 (den senare om du kör väldigt hårt och/eller har en motor som är sliten) Märke spelar mindre roll om ovanstående klassningar uppfylls och om oljan är helsyntetisk. Överkurs: leta efter en "äkta" helsyntetisk olja av PAO- eller estertyp. Vissa oljetillverkare är fula och marknadsför högraffinerade (EHVI-) oljor såsom "helsyntetisk", bland annat Castrol Magnatec är en sådan EHVI-olja! Oftast får man gå till produktdatabladen för att få reda på den informationen, ibland får man inte ens reda på den i dem... Vill du ha två budgetalternativ som är mycket prisvärda och samtidigt bra: Biltemas och Rustas helsyntetiska 5W40-oljor. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för de tipsen. Man vill ju inte sabba kamaxlarna mm i sin "nya" bil. Jag såg inte sökfunktionen först när jag kikade in här på forumet. Hur är det med den så kallade "urtvättningen" av motorn, att något fälls ut från motorns inre, om man häller syntetisk- delsyntetisk olja i en motor som tidigare har gått med mineralolja? Är detta bara en skröna eller finns det något mått av bakomliggande sanning? Anders |
|
|
Nja, det finns viss grund i ryktet men det har samtidigt sin grund i hur en del bilar reagerade för många år sedan när de första syntetoljorna introducerades på marknaden och de flesta motorerna var ordentligt smutsiga invändigt beroende på dåtidens normala oljekvalitet. Nuförtiden har all olja av bättre kvalitet detergentadditiv som skall tvätta rent i motorn, däremot bryts inte syntetolja ner lika fort och orsakar i sig mindre smuts. Resultatet blir att motorn och dess olja blir renare invändigt om man använder syntetolja. Risken att "tvätta bort" smuts med syntetolja är överdriven även om det finns en teoretisk risk...men det är ungefär lika stor risk att det fenomenet inträffar med en "bra" mineral- eller delsyntetisk olja just pga detergentadditiven! Dessutom brukar eventuell invändig "tvättning" av motorn resultera i att smutsen löses upp gradvis (ungefär som en istapp smälter) och då brukar det oftast resultera i att oljefiltret fångar upp de största partiklarna. Risken att stora "flagor" lossnar och proppar igen oljekanaler och dylikt är liten! Med andra ord bör du hålla koll på hur snabbt oljan svartnar efter oljebytet oavsett vilken typ av olja du slår i motorn. Blir den svart snabbt kan man misstänka att motorn har fått bristfällig service och/eller dålig olja och/eller haft väldigt ogynnsam körprofil där motorn aldrig eller sällan nått ordentlig driftstemperatur (då kan en tjock smet som kallas för kallslam bildas). Om oljan svartnar snabbt efter ett oljebyte bör du göra ett nytt olje- och oljefilterbyte efter ca 200mil. Då får du ut merparten av smutsen ur motorn och kan fortsätta med normala oljebytesintervaller. När du byter olja skall du alltid byta oljefilter, annars är det meningslöst! Köp originalfilter hos BMW så vet du att kvaliteten är den rätta, de är inte dyrare än t ex Mekonomen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Biltema och Rusta säger du är bra och jag antar att du väljer dessa för att dom klarar dom klasificeringar som du nämner. Men detta förutsätter att det som står på förpackningen stämmer. Märkesoljor är dyrare, men väldigt måna om sitt varumärke. Om fusk ertappades hos exempelvis Rusta så skulle inte detta egentligen skada någon, då Rusta inte kan anses vara ett "kvalitetsvarumärke". Vet du eller någon vem/vilka som säljer till Biltema och Rusta? Känner du eller någon till om innehållet i dunkarna kontrolleras av något testorgan då och då? Att fuska med oljan borde rimligtvis vara riktigt lätt om man så ville... |
|
| Statoil är det som Biltemas kommer från | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Knappast någon som skulle våga fuska och sälja felklassificerad olja med ett sådant varunamn, (visst det finns ju sådana som sålt renad spillolja som ny.) ///MVH Hasso Länk |
|
Aschland inc.(som tillverkar Valvoline) säljer oljan till Rusta, det står t om på baksidan av dunken... Ja, du kan lita på klassningarna! Ingen skulle våga ta konsekvenserna av att fuska med dem. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tackar för svaren! Det låter bra. Men jag är trots allt skeptisk av naturen. Vem kollar upp vad för sorts "smörja" det finns i dunkarna? Det borde finnas något kontrollorgan som gör stickprover. Som konsument så får man helt förlita sig på en liten kryptisk etikett på baksidan av föpackningen som knappt någon kan tyda. Den lilla skitetiketten kan göra skillnaden på flera hundra kronor. Det kan nog vara väldigt frestande att fuska en smula, speciellt om man inte har något att förlora... | |
| Det är väl bara att vara tacksam för att det finns att köpa till lägre priser Biltema köper in enorma mängder som de säljer lika fort, annars så har väl de stora oljebolagen lyckats mer än väl i sitt uppsåt att få privatpersoner att betala ett skyhögt pris för deras produkter med hjälp av skicklig reklam | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ex- inköpspris för Castrol TWS 135kr ex moms grossistpris.till storkonsument av Castrols oljor. men den går kanske att köpa ännu billigare om man storkonsumerar just TWS. BMW tar 205 ink moms. Micro säljer Valvoline synpower olja är prisvärd ca 100 kr litern longlifegodkänd av BMW. Powermac. Gissar att man har massor att förlora om inte innehållet håller klassificerad kvalitet. Men systembolaget kanske kunde sälja Chivas med Macscott innehåll :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Den största enskilda faktorn för de höga oljepriserna är mycket stora prispåslag på oljan i detaljhandelsledet. Verkstäder som kan köpa olja i fat betalar inte många kronor per liter i förhållande till vad det står på kundfakturan när du hämtar bilen från servicen... Klassningen görs i grunden av oljetillverkarna och det är de som "garanterar" att oljan klarar klassningen. De lutar sig i sin tur mot oljeadditivtillverkarna som levererar kompletta additivpaket som tillsätts och blandas med oljebolagens basoljor. Additivtillverkarna garanterar att oljorna klarar vissa klassningar om ett specifikt additivpaket tillsätts i basoljor med vissa fastställda grundegenskaper (inom oljebranschen jobbar man mycket med standardiserade typer av basoljor som automatiskt får vissa grundegenskaper). Det finns bara ett fåtal additivtillverkare i världen (t ex Lubrizol, Mobil), de flesta oljebolagen är hänvisade till dessa tillverkare för att köpa additiven. Om det skulle visa sig fuskas medvetet eller slarvas med märkningen/klassningen av oljorna, kan oljebolaget mista rätten att själva få utföra klassningen. Så det finns mycket att förlora på fusk! Både API (USA) och ACEA (Europa) gör stickprov. Men främsta garantin att oljorna håller utlovade klasser är nog just att man jobbar med strikt standardiserade basoljor, additivpaket och detaljfastställda testmetoder. Genom att dokumentera tillverkningen kan man lätt "räkna ut" vilka egenskaper oljan får i slutändan. De oljor som Rusta och Biltema säljer, bedömer jag vara "en generation gammal", dvs merparten av utvecklingskostnaden för additiv och oljeframtagningen är redan betald. Därmed kan man sälja den billigare till Biltema/Rusta som dessutom har kapat ett eller flera distributionsled samt köper in enorma mängder, vilket givetvis också påverkar priset i slutändan. Dock är det fortfarande bra olja, även om det finns ännu bättre olja om man väljer kända oljebolags "topp-oljor" (med mycket högre pris). Så ser man till pris/kvalitet är de två oljor jag rekommenderade, mycket prisvärda! Om man har en bil som skall ha olja med t ex BMW-longlifeklassning bör man använda olja som klassats för det. Men i fallet med E34:an är Biltemas/Rustas 5W40-olja bättre än den bästa olja som fanns på marknaden när bilen tillverkades... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ville bara tala om hur jag gör rätt eller fel får någon annan fundera på.Köper halvsyntet av ett åkeri BP Visco 3000(API SL) för 22kr litern(billigare än biltema)+ ett tyskt märkesfilter för 95kr Byter o+f när gula lampan tänds ca 800mil (oljan ej kolsvart) Kostnaden för detta ca 230kr. AG |
|
|
Van Winkle, det är ingen dålig olja, men en helsyntetisk olja är bättre. Kolla med åkeriet om de inte kan ta hem helsyntetisk olja i stället. (den brukar inte vara så många kronor dyrare per liter) BP ingår i Mobil-koncernen och de gör bra oljor. "tyskt märkesfilter" torde vara Knecht Mahle eller Mann-filter!? Knecht Mahle brukar leverera oljefilter som "originaldel" till BMW så där lär det inte vara någon skillnad alls. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du verkar va en riktig fena på det här med oljor(J-B) Det jag ville ha sagt med detta är att för vanlig "svensson" körning tycker jag att det duger med en sån olja och eftersom kostnaden är så liten kan man ju byta varannan mån.om man vill. BMW-verkstaden tar väl 10ggr så mycket. Har talat med åkeriet de kör hela fordonsflottan på BPoljan ville inte byta när lilla jag tyckte det.Man får ta va man får. MVH AG |
|
|
Jo, men det jag menade var att de oftast kan ta hem en kartong på 12 eller 16 liter syntetolja i samband med att de gör beställning av nya oljefat till verkstaden, till marginellt högre literpris än du betalar för delsynteten. Många åkerier kör på delsyntetisk olja då den är lite billigare och det är ganska stora oljevolymer som går åt i lastbilsmotorer. Men rätt många åkerier har faktiskt gått över till helsyntetisk olja eftersom det brukar löna sig i längden pga lägre friktion i motorerna (lägre bränsleförbrukning) och att den oljan medger längre serviceintervaller eftersom en del har insett att det lönar sig att göra oljeanalyser när man har så stora oljevolymer i motorerna. För en vanlig konsument med personbil blir oljeanalyskostnad nästan lika dyr som att bara byta oljan direkt, så där finns det inget att tjäna... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan, BP och Mobil separerade för 3 år sen. Mobil/Exxon heter det numera, samt BP/Castrol. BP:s VISCO-oljor är däremot en produkt som Mobil tillverkat receptet på. Visco7000 och Mobil 1 0w40 är i princip samma olja. Någon liten detalj som skiljer, kommer inte ihåg vilken. Det handlar om att Mobil 1 har en uppdatering som inte Visco 7000 har... Angående kostnaden på olja kommer jag ihåg att costpriset låg på drygt 30 spänn litern för helsyntetisk olja, utpris till grossist och verkstad låg mellan 40-70 spänn i helfat, några kronor lägre i bulk (tankbil) och drygt 10 spänn högre i 1 och 4-liters. |
|
|
Priser jag nämnde, gällde Mobil 1 0w40, dvs den bästa och dyraste motoroljan... |
|
|
OK Johan jag ger mig, fick ett ca pris på helsynt runt40kr litern i 20 lit.dunk(kommer inte ihåg siffrorna). Hur ska du göra anma0572? |
|
|
Anders S, där ser man hur aktuella mina uppgifter i huvudet var! :o)) Jo, att Visco-oljorna var framtagna av Mobil och att de var nästintill identiska med Mobil1 visste jag. Ungefär de prisuppgifter som du nämner på Mobil, gäller även för t ex Valvoline - kanske några kronor billigare per liter för Valvolines Synpower. Prispåslaget i detaljistledet är i alla fall långt över 100%! Vissa specialoljor som t ex Castrol TWS är troligen så pass mycket dyrare för verkstäderna att de har svårt att sälja dem till kunderna utan att sänka marginalerna på just den oljan i förhållande till "vanlig" olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
:) När Mobil och BP gick skilda vägar var en av många dealer att BP fick "ta med sig" Mobils olja (det var ju Mobil som ville skiljas och inte tvärtom), dvs många av BP:s oljor är riktigt bra och billigare än samma olja som heter Mobil. Gäller självklart inte alla oljor men många. Helt överens förresten, butikerna tjänar riktigt bra på olja enligt min erfarenhet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.