|
|
|
|---|---|
| Om man får en 2:a på besiktningen för typ trasig lampa som man inte behöver komma tillbaka för, men man även får en "riktig" 2:a. Måste då den "lösa" 2:an vara åtgärdad när man ombesiktar för den "riktiga" för att klara sig ?? | |
|
Ja. Finns det någon "riktig" två blir även alla "villkorstvåor" riktiga tvåor och kontrolleras alltså vid efterkontrollen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Typiskt...Född med otur. Hade inte besiktningsmannen efter 3 varvet på bilen upptäckt ett möjligt glapp i spindelleden hade jag klarat mig utan sidoblinkersen... | |
|
Alla tvåor innebär ombesiktning. Lite taskigt att hacka på trasig lampa, särskilt om du tänker fixa det på en gång. Jag upptäckte ett trasigt p-ljus 23.20 kvällen innan besiktning och hade tid 06.20 påföljande dag. Förklarade läget för besiktningsmannen som hade förståelse och gav mig en etta. Hej vad jag fick leta efter lampa till p-ljuset till min dåvarande E30 -88. |
|
|
Ehh...Så mycket otur är kanske inte en "trasiglampanmärkning". Byta den är väl inget "hemmansköp" direkt ;)) Mvh Janne. |
|
| Oturen bestod i att först såg de inget glapp i spindelleden, utan när de granskade framhjulen en sista gång(VArför ??) efter att han sagt "det gick ju bra det här, sidoblinkersen fungerar inte men det behöver du inte komma tillbaka för " kunde han nog "ana" ett litet glapp i undre spindelleden. Vad betyder detta, jo, för det första känns ju bedömmandet av glappet lite som en chansning och jag måste montera sidoblinkers som tydligen inte ens fanns ditmonterade. Anta att det är ett glapp, klart jag vill åtgärda det. Men i mitt tycke känner inte jag att sidoblinkers är en speciellt viktig del av bilen. Både främre och bakre blinkers syns ju från sidan ! | |
|
Ok,du hade alltså inte ens någon sidoblinkers...Då blir det ju lite mer "pyssel" att åtgärda detta. Nyimport? Mvh Janne. |
|
|
magpie: Nej, så är det inte. Det finns numera både "skarpa tvåor" och "villkorstvåor". Endast villkorstvåor (max fyra stycken) innebär att bilen underkänns utan krav på efterkontroll. I samband med "riktiga tvåor", som kvarvarande brist sedan föregående besiktning eller om det blir fler än fyra stycken övergår de automatiskt till riktiga tvåor med krav på efterkontroll. Kan för övrigt meddela att "ettan" är borttagen som bedömning sedan flera år tillbaka... D: Att sidokörriktningsvisare saknas ger en "riktig" tvåa i sig, du hade alltså fått besikta bilen en gång till även om spindelleden varit bra... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Men hur kan den gå igenom reg,besiktningen utan sidoblinkers? | |
|
Det ska den inte göra förutsatt att den inte har dispenser i egenskap av arvegods, flyttgods eller annan tullfri import. Misstag kan naturligtvis begås, men då får man reda ut detta med stationen som utfört registreringsbesiktningen, körriktningsvisarna måste i vilket fall som helst monteras på bilen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Nån som vet från vilken årsmodell man måste ha sidokörriktningsvisare? | |
|
Från och med 1986 års modell... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tycker det är lite märkligt det där... Varför blir "villkorstvåor" plötsligt "riktiga tvåor" efter att bes-mannen upptäckt en riktig tvåa? Var finns logiken? /Lazze Länk |
|
|
Lazze: Logiken ligger i att bilen ändå ska tillbaka till Bilprovningen för en efterkontroll, då kan man lika gärna kontrollera det som egentligen varit villkorstvåor från början. Ingen extra kostnad eller extra besvär uppstår för kunden, bara en kontroll att reparationerna utförts ordentligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.