AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.041

Montera toppackningar V 12

Sida 4 av 4
Paap Reeder
Hej Dic!
Nix ... tog den bara direkt från bockarna till Vinsta.

MVH /// Paap R
Paap,

"Min slutsats: Att främst 10:an sotade berodde på en kass avgasventilstyrning på 10:an."

Hur resonerar du då??

Kommer förmodligen att plocka ut hela motorn under våren och byta till en som garanterat inte slukar olja.

Senaste besiktningsresultaten:

20050131 CO 0,3, CO2500 0,6, HC 273, LAMBDA 1,02

20050228 CO 0,2, CO2500 0,5, HC 170, LAMBDA 1,03

Åtgärd mellan besiktningarna: Olje- och filterbyte. Vid 1:a tillfället hällde jeg i 1 liter K-sprit och hade 10 l bensin i tanken.

Mvh//////////CL

Paap Reeder
... jo 10:ans styrning glappade nästan hela millimetern .. i a f minst 0,8 vilket är dbl mot specen.
Eftersom det var avgas så tror jag att den "droppade olja längs skaftet" ... när så utblåsningstakten kom "halvfjuttade de varma avgaserna på" oljan så den inte förbrändes helt utan gick ut mot katten i någon sorts halvsunkigt skick som drev på HC uppåt.
Givetvis kan dito händelse vara relevant även för insugssidan.
Tittade i mina värden att med 11 cyl hade jag 12 ppm HC som kattat värde medan om jag kopplade in 10:an steg det till flera hundra ppm kattat.
Kunde inte se ngn särskilt förstorat glapp på 10:ans insugstyrning kanske max 30% men inte mer.
Slutsatsen för mig är att det var 10:ans avgasstyrning.
Ringarna var helt OK både för kompprovet + leakdown + slutligen okulärbesiktning i händerna.

Skall nu efter ca 150 mil - byta stift för analys samt mäta okattat värde igen.
Efter 3 mil körning efter reno hade jag 270 ppm okattat.

Sedan smäller jag på kattarna och provar kattat värde.

Tycker att topparna på M70 "ser litet veka ut" j m f de robustare dito som sitter på M30.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.