|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... tog en gammal bult och spännde fast den med presshylsorna från bärarmsbussningsbyteskitet och började att dra ..... Behövde aldrig ta till mera kraft än ca 75 NM men bulten blev längre och längre och längre...... Tror jag var nästan uppe i 7-8 mm längre än en ny bult men den gick inte av. Inte kunde jag se några sträckningar heller. Är det verkligen stål i dessa bultar eller är det ngn form av "slangbellegucka"? MVH /// Paap R |
| Nån typ av slangbelleguck-stål skulle jag tro! :-) | |
|
Kolla vad det står på skruven, t ex 8.8, 10.9 eller 12.9. Finns även lägre klasser, med de används mest inom byggindustrin. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Brukar vara 10.9 på sträckskruvarna med Torx-skalle. 12.9 brukade det stå på de äldre sexkantsskruven som inte var av sk. sträck-typ med midja. |
|
Paap Reeder |
Kamex 12,9 stod det. 6-kant bultskalle. Är det då enligt den era tabeller en sträckbult eller ej? Varför går inte "bultfan av"? MVH /// Paap R |
|
Det går nog inte att avgöra med hållfasthetsklassen hur de har tänkt sig monteringen. Jag hara bara noterat att de gamla skruvarna brukar vara 12.9 medan de nya är 10.9. På de gamla överskrider du inte sträckgränsen på när du drar, men det gör man med de nya, som ju inte heller får återanvändas. De gamla var tillåtna att använda igen (vet inte om det gäller denna motorn), även om det kanske inte är att rekommendera där heller. |
|
Paap Reeder |
.... NUUUU - på BMWCS 20- årsdag - sitter dom där! Båda topparna och återmonterad framvagnsbrygga. 30 NM + 60 + 60- grader med nya sträckbult från BMW. Kollade sedan med momentnyckeln och alla satt med minst ca 85 NM. Känns bra! Nu skall byxrören dit ... och tots otaliga kontroller innan så är det litet spännande med mina motorvärmarrör. .... det är ju inte mycket plats om man säger som så..... nästan finmekanik. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
.... fick idag dit båda byxrören på vä-sida. Hade muttrarna varit 13 istf 12 hade det inte gått att få in hylsan i mitt ormbo av byxrör och motorvärmarrör. (Tips för trånga mek: stoppa ner handen i en snödriva och räkna till 60 ... sedan in med handen i ormboet och snabbmeka ... men ta ut handen innan den sväller för mycket och du får åka till akuten med en V12:a runt armen .... Förskassan betalar garanterat inte..) MVH /// Paap R |
|
Har läst att motorbyggare (Mats appelgren) kalibrerar sina moment nycklar med jämna mellanrum så de verkligen lämnar de värden de visar! Endast döda fiskar flyter med strömmen. |
|
Paap Reeder |
Hej Vinkeltolvor! Då tog jag i söndags ner 750:ian från pallbockarna och ställde på den. Körde runt kvarteret några varv och var idag i gryningen och besiktade. Inga anm förutom avgasvärdena: 0,7 / 0,7 / 273 / 1,02. Bra värden tycker jag ty det var "okattade värden" med rensade kattar. Hade hoppats på ca 150 ppm ... för att komma iklass med min 40- tusenmila M30 som grejar 130 ppm okattat. Skall i morgon boota boxarna och lufta ur den på E18 till Enköping ToR. I morse stod tempen på -16,5. Den sprang igång på direkten. Lugnt och fint. Sin tredje start i "sin nya renoverade värld". Var tvungen att gå ut och titta om jag kanske ändå anslutit min nya motorvärmare ... men det var en ren kallstart från scratsch s a s. Innan jag utalar mig om mekresultatet som helhet vill jag nog få några motorvägsmil i däcken .... samt skruva ur 10:ans stift. .... det blir spännande.... MVH /// Paap R |
|
Låter trevligt det där... Håller själv på med ett likadant projekt. (topplocksrenovering) Men det tar ju sin lilla tid. Jagar hemsideplats just nu så jag kan visa er alla! |
|
Paap Reeder |
.. tog idag ut stift 10, 7 , 1 och 3. Alla "stiftansiktena" såg ut som riktiga blekansikten - fina och ljusa. 3:an 10% ljusare än övriga. Har gört nu ca 20 mil sen min "reno" av topparna. Min slutsats: Att främst 10:an sotade berodde på en kass avgasventilstyrning på 10:an. .... törs dock ännu inte ropa hej fullt ut. Återkommer efter de nästa 200 milen. Vad det kostat?? .... några kronor ... men nu känns det skönt. Det är det där med vägen och mödan och dess värde .... Måste dock tyvärr konstatera att jag ännu inte lyckats med mitt motorvärmarprojekt - får inte vattnet att cirkulera helt enkelt. Ser ut som ???? Vi går vidare. Startade i morse utan värmare i -22,6. Snurrade max 2-3 varv sedan small den igång hur fint som helst. MVH /// Paap R |
|
Hejsan Paap! Nyfiken på om du testade avgaserna med din egen mätare innan du besiktigade? Med tanke på annan kalibrering,fick du andra värden. Mvh Dic. |
|
| härlig läsning paap,verkar ju som att min teori om vad som är problemet med min 9:a var riktigt oxå då kanske.Bara att dra av topparna igen då.Men då renoverar jag nog upp dom med nya prylar vartefter pluskan tillåter det,så det tar nog ett tag. | |
| Paap, min oljevärmare fungerar alldeles förträffligt! Har varit -20 i flera dagar nu, startar upp som om den stått i varmgarage!! Grym skillnad mot att starta utan! | |
Paap Reeder |
... johan! Minns att du skrivit om den men hittar nu inte var? MVH /// Paap R |
|
Min bil startade bra imorse, vid -22,5, men jag hade fuskat och haft på batteriladdaren hela natten så batteriet var helfrächt (annars hade det nog inte gått, batteriet är lite gammalt) Men det hade kännts bättre i själen om man hade haft en motorvärmare... Men motorn fick gå en stund innan jag körde iväg. /Mats J |
|
| Paap: Ska leta fram Defas art-nr på doppvärmaren! | |
|
Hej igen! Det är värmare DA411-623 från Defa som är monterad i min. Plocket ner tråget, borrat hål, bockat värmaren (90gr antar jag) och monterat "inifrån". Även kupéuttag är draget. Gjorde inte detta själv dock.. |
|
Paap Reeder |
... tack! Printar och skall ha det i åtanke. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.