AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.045

Montera toppackningar V 12

Sida 2 av 4
Paap Reeder
Efter litet snack med olika mekar blir det nu så här:
- bultarna i V12:an är sträckbultar. Därför "känns brukade bultar olika i näven"
- jag köper sprillans bultar på BMW
- lossar topparna och drar dit de nya med 30 NM + 120 grader.

.... om inte Erik W ... avråder bestämt! ... är väl bäst å tillägga!

MVH /// Paap R
Att det blir olika värden kan ju bero på att bultarna ger efter och dras isär vid åtdragningen.
De ska ju göra det för att ligga och "fjädra" lite för att följa efter packningen när den ger efter och sätter sig, lite olika mellan bultarna exakt var de ger efter är det säkert.
Det kan nog vara bra att dra bultarna till 30Nm och sen lossa lite på första igen och dra den till 30 igen osv med 2:an etc..
Antagligen kommer du längre på de 30Nm andra gången,
Har provat det och märkt att första bultarna alltid är lösare än de sista i ordningen.
Men om du har dragit vinkeldragningen så ska du inte lossa bultarna igen, då är de förbrukade.
Möjligen om du skaffar nya bultar igen och börjar från början.
Men det blir ju dyrt, jag hade inte gjort det.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
ErikW, då har du samma bakgrund som mig. Men om man efterdrar så behöver man aldrig gå upp i bultens sträckgräns vilket jag tycker är bättre. Eftersom förbandet sätter sig kontinuerligt under livstiden är det ju bättre att också efterdra med jämna mellanrum, då blir aldrig gängor och bult överspännda som dom blir med vinkeldragning. Jag skummade igenom de artiklar du länkade till och det man kan säga är väl att vinkeldragning kan vara OK för att veta inspänningskraften på ett ett nytt förband men har ingen nytta på en motor eftersom den har en packning som sätter sig ganska mycket. Så på en motor upphävs den mesta av nyttan efter första uppstarten, då har allting satt sig och du vet ändå inte vilken förspänning du har i en enda bult. Det enda man åstadkommit är att man komprimerat toppackning med en alldeles för hög klämkraft och att alla ingående komponenter också blivit mycket högt belastade.

Paap Reeder: Dina iakttagelser bevisar att man måste efterdra topparna om man vill ha livslängd. Oberoende om dom är vinkeldragna från början eller ej. Och vad gäller momentet så tycker jag det är lagom att dra till det moment som man har innan vinkeldragningen, det är ger ju högre klämkraft än vad förbandet hade innan efterdragningen, och klämkraften är det viktiga.

/Mats J
(jag får väl tillägga: Civ ing Maskinkonstruktion, och har tidigare jobbat med hållfasthetsberäkningar både kassiskt och Fem-beräkningar, på plast och stålkonstruktioner, så jag fantiserar inte bara)
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
En rättelse, att bara dra 30Nm utan att vinkeldra är för lite , skall man bara momentdra så får man nog ta och räkna om halva vinkeln till motsvarande moment och lägga till på de 30.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Låter mycket vettigt att köpa nya skruvar, speciellt om du har hållt på och provdragit dem ett antal gånger. Om BMW säger att det är sträckskruvar, så är det inget att tveka på. Vad står det förresten i Bentley?

Nya skruvar för båda halvorna vekar kosta drygt 600:- : Länk

Att du noterat att momentet varierar mellan skruvarna vid vinkeldragning, är ett bra bevis för hur onogrann momentdragning är. Eller att du redan har töjt skruvarna vid ett tidigare mek...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
10.9 är det i dessa bultar förmodar jag, ska man köra moment så byt till 12.9 eller ännu hellre pinnbult 12.9.
Men jag tycker att det Paap Reeder kom fram till själv här antagligen blir bäst, nya bult och så dra 30Nm mer än en gång och verkligen prova att allt satt sig innan vinkeldragningen.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Mats J: Trevligt med "kollegor", då vet man vilken nivå man kan lägga sig på ;-)

Egentligen verkar det som vi diskuterar äpplen och päron.

Moment-/vinkeldragning ger mindre spridning på klämkraften, det antar jag du också är med på. Men bara för att man drar på detta viset, behöver det inte betyda att sträcker skruven - man anpassar momentet och vinkeln efter vad man vill uppnå.

Jag instämmer att efterdragning gör att man utnyttjar skruven bättre, oavsett vilket sätt man dragit den på. Att en topp sätter sig efter körning, är något som man (oavsett åtdragningsmetod) måste tas hänsyn till.

Men är klämkraften bara tillräcklig, finns ingen anledning att efterdra ett förband. Om man redan har oändlig livslängd vid tillräcklig klämkraft, blir inte livslängden bättre för att man ökar klämkraften.
Det är därför viktigare att man styr processen, så att man inte riskerar att en viss del av skruvarna hamnar under lägsta acceptabla klämkraft.
En kedja är som bekant inte starkare än sin svagaste länk. Lite tillspetsat är det bättre att alla länkar är "bra", än att 90% av länkarna är "jättebra", 9% är "bra" och 1% är "kass".

Paap: Har du kollat vad det står i TIS? Om du inte har programmet, kan jag ta en titt i kväll.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Från TIS:

Nya skruv.
Tvätta inte bort beläggningen.
Steg 1: 30 Nm.
Steg 2: 60°
Steg 3: 60°
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Erikw. Jag håller med dig, men tyvärr är livslängden ibland inte oändlig på bultförbandet på ett topplock, eftersom det sätter sig så mycket (vilket även Paap Reeder noterat vid demontering) annars hade ju inte toppackningarna pajat.
Vinkeldragning är helt OK som metod, men jag vill efterdra mina toppar och då funkar inte sträckbult så bra, det blir ju lite dyrt att byta vid varje efterdragning, så jag föredrar att hålla mig under sträckgränsen. Det går troligen om man nöjer sig med att dra 30NM och sedan bara 60 grader och inget mer. Sedan får man göra om detta efter varmkörning och gärna vid 10.000mils servicen också.

/Mats J
Förekommer efterdragning även av sk. sträckbultar, vet att Saab höll på med det ett tag.
Men det kanske var i ren desperation, det var nåt de införde efter att de fått problem.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Nu har Saab mer problem än så....
Jag tänker på vevhusventilationen, det verkar bli en dyr affär för dom...
När jag efterdrar toppbultar vill jag först lossa den för att se hur hårt den satt och att se så den inte kärvar för mycket, sedan drar jag den igen, det är kanske inte så bra med en sträckbult. Man kanske skall kolla lite på Saab turboklubbens forum ang topplocksbultar.
(jag har nog ett gammalt inlägg där också ang vinkeldragning /efterdragning)

Mats J
Jo det där har man ju hört om i flera år nu, det är väl 5:e varianten på ventilation de provar med nu.
Det är ju bra att de kan erkänna det åtminstone.
Paap Reeder
Hej alla skruvdragare!

Otroligt viktig och bra information jag fått.
Känns väldigt bra med precisionskunskaper.

Att det verkligen är sträckbult veta väl fanken om jag just fått nått exakt besked på från BMW men allt talar för det.
Beställde iaf idag nya ca 2x 220:- för båda topparna - inget å bråka om och då får jag det rätt från början.

Själv är jag helt övertygad om att det verkligen är sträckbult ty flera liksom "släppte mot slutet" av dessa 120 grader.

Än en gång -- stort tack för informativt material.

MVH /// Paap R
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Hej ,de är sträckbult mina är ut bytta.

Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag hittade en tråd som jag tycker är vettig:
Länk

/Mats J
Är det inte risk att toppen deformeras om man drar med så högt moment som det talas om i den tråden?
Visa användare
102
miklagard
523 touring - 00
Volvo v70 -05
Onekligen en väldigt intressant tråd. Den här siten är guld värd.

Paap Reeder
Hej!

Har nu fått mina nya bultar ... med torx-huvud.
Dessa är garanterat sträckbultar.

Har talat men ännu fler mekaniker varvid jag är övertygad om att även mina original med 6-kant"mutter" är sträckbultar.
"Känns i näven" som en mekaniker sade.

Två frågor:
mina toppar sitter nu med en spridning på bultarna mellan låt säga 70-110 NM.
Skall jag byta en bult i taget med rätt vinkeldragning eller skall jag byta alla samtidigt??

Eftgersom packningen nu satt sig ... skall jag trots det dra till 120 grader eller kanske bara 110??

MVH /// Paap R
.... efter allt mek ....bara den inte exploderar när man drar igång den 1:a gången ....får skicka in katten och vrida på startnyckeln medans jag själv gömmer mig bakom blomkrukorna i köksfönstret .....
Eftersom man bör lossa bultarna stegvis är det nog inte så bra att byta en i taget.
Lossa lite i taget i omvänd ordning mot dragningen till alla är loss.
Jag tycker du ska dra bultarna prcis som om det ska vara, dvs. 30Nm + 60° + 60°.
Packningen kommer att ge sig mer när du kör med motorn än vad den hunnit göra nu.
Dessutom brukar det vara 30Nm + 90° + 90° på de flesta av BMW's fyror och sexor.
Lite ovetenskapligt kanske, men med tanke på det borde det inte vara nån fara med 30Nm + 60° + 60° även om du dragit en gång innan.
Du har väl en riktig gradskiva till spärrskaftet och en momentnyckel du kan lita på?
Paap Reeder
Gradskivan skall jag skaffa en bättre av men momentnyckeln är Bachos.
Tack Magnus ... tänkte göra som du föreslog. Många mekar har också sagt så.

Lossar i minst tre steg med ca 20 grader per varv.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.