AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
677

Hjälp med felsökning bränslesystem 528 e28!

bm
23
bmwbeemer
M535i -86
528ia -86
Hej!

Jag har problem med 528:an.

Bilen är svårstartad när den har stått ett tag (kall som varm). Dessutom är tomgången för låg vid kall motor. Den ligger då på 500 varv och det tar flera minuter innan den ligger normalt. Jag har bytt tillsatsluftslid, bränsletrycksregulator och luftfilter.

Det jag vet är att bränslesystemet tappar trycket när bilen stått ett tag. Detta har jag märkt när jag har lossat regulator och slangar, det kommer inte en droppe soppa.

Om jag låter bilen stå över natten och har motorvärmare inkopplad är dock tomgången bra vid start. Jag trodde först att den låga tomgången vid kallstart hängde ihop med att systemet tappat allt tryck och att det tog ett tag att få upp det när den stått så pass länge. Men motorvärmaren påverkar ju inte bränsletrycket så den låga tomgången vid kallstart borde väl vara ett givarfel?

Dessa frågor behöver jag veta svaret på:

1. Vilken/vilka av de fyra givarna på termostathuset kan orsaka min låga tomgång vid kallstart?

2. Kallstartsventilen går väl bara när startmotorn går? Om det är så kan ju knappast en felfunktion hos den orsaka en låg tomgång i flera minuter.

3. Vart sitter bränslesystemets backventil? Inbyggd i huvudpumpen?

4. Vad är det för aktivkolfilter (nr 16 12 1 108 926) och backventil (nr 11 63 1 707 770) som finns i ETK:n? Vad fyller dessa för funkton och vart sitter de?

5. Om jag lossar bränsleslangen som går in i spridarbryggan kommer det soppa när jag maler på startmotorn. Förpumpen i tanken ska väl inte mata fram bränsle utan att man kör på startmotorn?

6. Jag har läst att bilen går dåligt med lite bensin i tanken om förpumpen är kass, sådana problem har jag inte haft. Men hur kontrollerar man funktionen hos förpump och huvudpump? Kan man lossa någon slang vid förpumpen och kolla om den matar fram?

Mycket tacksam för hjälp!

Mvh: Bmwbeemer

bm
23
bmwbeemer
M535i -86
528ia -86
Ingen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.