|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Min E30 323:a drar en hel del olja + att det blir ett fint moln bakom bilen när man gasar på lite grann... Bilen går riktigt bra Kan det vara ventiltätningar som ska bytas eller är det bara önsketänkande? Kanske dags för en större operation? Förresten har sökt efter det där med att trycksätta cylindrarna så man slipper lyfta toppen vid ventiltätningsbyte men är det verkligen nån som provat på detta? Mvh Niklas | |
|
Blårök kan ju komma från ventilstyrningar, tätningar, eller slitna kolvringar/cylinderlopp. Ta komptest, häll lite olja i cylindern, nytt test, blir det bättre då så är ringar/lopp slitna.. Japp, att trycksätta och den vägen byta tätningar funkar! |
|
|
Okej ska komptesta i helgen så får vi se vad det är som spökar... Får hoppas att ringar/lopp är ok fast jag tvivlar på det... Den blåryker ju rätt mycket Tack för tipset! |
|
|
Komptest säger en del, men inte allt. Komplettera med ett "leak down-test" så ser du lite bättre VAR det läcker, inte bara ATT det läcker. /// Gunnar E. |
|
|
Gunnar E Hmm ok låter ju som en bra idé men hur gör man ett sånt test? Något man fixar själv? / Niklas |
|
|
Nja, du kan teoretiskt göra det själv, men det behövs "lite grejor". I korthet går det till så, att man trycksätter varje cylinder via tändstiftshålet (med tryckluft) och sen mäter med en speciell manometer hur snabbt trycket försvinner (eller snarare hur stor volym som försvinner per sekund). Samtidigt lyssnar man i vevhusventilation, insug och avgasrör för att höra vart luften tar vägen. Ger en väldigt bra indikation på hur illa det är ställt, och om det är ventiler eller kolvringar som läcker. /// Gunnar E. |
|
|
Gunnar E Okej tror nog det är säkrast att lämna över det där till en bekant som har bättre koll än mig... Tackar för informationen! Mvh Niklas |
|
|
min förra e30 blårök hyfsat mycket, och det var ventiltätningarna...hjorten här på forumet bytte tätningarna + kamremmen när det ändå hölls på...gav ca 1300 för materialet (toppackning.bultar,tätningar,rem och spännare) samt lika mycket för jobbet... MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.