AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.793

Montera bilbarnstol?

Sida 1 av 2
an
54
anders1971
530IM 2001
Hur monterar jag en bilbarnstol i baksätet på en 530 IM -01?
Jag vill montera den bakåtvänd.
Fins det ngra fästen för att sätta fast stolen i golvet ( isofix?)?
Inte vad jag vet. De flesta modeller använder längre bältesstroppar som man liksom trär runt framstolens gångjärn om du förstår vad jag menar.

Isofix är inte godkänt i Sverige. Man blir förvånad över hur yxigt det fortfarande är med dessa bälten och stroppar....

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Det går fint att montera i baksätet. Köp en stol som är till för det så följer det med allt som behövs. Det kan vara bra att skaffa en extra omgång remmar om man behöver flytta stolen till en annan bil. De är lite omständiga att plocka bort och sätta dit igen nämligen. Vår 3-åring har åkt baklänges hela tiden i baksätet på 525:an. Det trista är att du kan inte flytta på framstolen sedan och benutrymmet blir minst sagt knapert :( Det betyder å andra sidan att eftersom jag inte får plats där så får jag köra hela tiden :)

Instruktioner följer stolarna.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
För er som undrar hur det ser ut med bakvänd bilbarnstol i baksätet har jag slängt ihop en liten sida:

Länk

"BMW six appeal"
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Mycket informativ sida för oss barnfamiljer.
Snyggt jobbat.
Har själv två enmeters, snart 3 åringar, i baksätet just nu. De börjar bli lite kinkiga med benutrymmet men än väger de inte 15kg så man får vända dom.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Magnus M: Tack. Om vi hade haft tvillingar så vet jag inte vad vi hade gjort. Då hade jag inte kunnat sitta i förarstolen heller. Som tur är tar ju en framåtvänd 6-åring mindre plats. Så visst är det frestande att vända den "lille" om också. Men, som sagt, de ska sitta bakåtvända så länge som möjligt. Det är ju bara att fundera på hur man skulle vilja sitta själv vid en ev. krock.

Det finns nog ingen bil som är riktigt bra för den här typen av körning. Tur för oss att kupeutrymmet i E39 är så långt.

"BMW six appeal"
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Bood: bra sida!
Var har du köppt hållaren till DVDn?
Har en likadan men bara orginalfästet med remmar
Vore ju bra med ett alternativ.

/Fredrik
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Jag är 189cm... gissa om jag längtar till de väger 15kg... nåja det löser sig till sommaren tror jag.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Hermander: de prutade jag med på köpet på BRL.

"BMW six appeal"
Ul
16
Ulf B
525i Touring -02
Lite småtrist att det inte är bättre ställt i e39 än i min gamla V40. Ska man ha ett bra baksäte för barnstolar ska man ha en Saab 9-5. Där är det nemas problemas. Skulle gissa detsamma om Mondeo kombi
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Ulf B: Jag har haft 2 st 9-5 kombi. De är inte ett dugg större än E39. Inte vad det gäller längden på kupén. Däremot är de bredare invändigt men det spelar ingen roll i detta sammanhanget. Plus att det är bättre utrymme för knäna i framsätet i E39.

Menar du att du kan sitta ordentligt i framsätet i en V40 med en bakvänd 3-åring som har gott om utrymme bakom dig? Benutrymmet bak i en V40 har ju aldrig prisats i några tester.

"BMW six appeal"
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Jag har monterat min barnstol i mitten på baksätet mellan förar och passagerarsätet.
Barnstolens ryggstöd lutar mot sidorna på resp framstol.

Tillvägagångssättet är i princip som "bood" visade på sin hemsida men skillnaden är att jag har alla säten fria för "vuxna"
(utom då mitten bak)

Remmarna har jag spännt 1 ner mot golvet runt fästena för resp framstol, dvs 1 rem ner till förarstolens fäste och 1 ner till passagerarstolen.
Sen använder jag mittenbältet bak för barnstolen.

Hoppas jag inte var för otydlig.

Polarbear
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
OBS!!
Det var i 530:n jag menade inte 518i:n...

Polarbear
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
henell: jag har också provat den varianten men tyckte att barnstolen var för bred vilket gjorde att båda framstolarna fick sitta långt fram. Det är nog olika på olika stolar så det är värt att prova. Dock är det lite svårt att "serva" de där bak eftersom den stolen då sitter i vägen.

"BMW six appeal"
Ul
16
Ulf B
525i Touring -02
Bood, det var trångt bak i min gamla V40, men framstolarnas utformning gjorde att barnstolen satt hyggligt. I min e39 sluttar ju framstolarna kraftigt åt baksätet till, vilket gör att jag har svårt att få till lutningen på barnstolen. I övrigt är benutrymmet bak i e39 absolut större än i V40. Nog är benutrymmet större bak i en 9-5 kombi? En ny sån har min brorsa, och han är nöjd med utrymmet i baksätet. Då har han ändå haft A6 avant och Passat innan...
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
bood: det där med servicen är ett problem. det håller jag med om, speciellt om barnet blir otåligt eller ledsen - det händer ju ibland..
du får se till att "mattanten" är med i bilen och fixar sånt. ;)

Polarbear
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Har en tre-åring och en på nio månader som båda åker bakåtvänt, längtar så efter att få vända en av dem.
Är visserligen bara 182cm men det märks ändå.

/Fredrik
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Skönt att höra att så många monterar stolarna i baksätet. Man ska absolut INTE montera en barnstol i framsätet. Inte ens om airbagen är bortkopplad. Det enda som duger i det fallet är att plocka bort airbagen helt och hållet.

Plus att personen under 140 cm inte ska sitta vid en airbag rättvända heller.

Kör försiktigt i helgerna nu.

God Jul på er.

"BMW six appeal"
Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
Får man ha barnstol bak, om det finns airbag i bak? Är inne på att köpa en X5 -01:a, och säljaren sa att den hade "extra airbag" bak. Hur blir det då med (bakåtvänd-, om det har betydelse?) barnstol där bak?
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Jag har en bakåtvänd barnstol i mitten och två framåtvända stolar på vardera sida. De får precis plats även om det kan vara lite trångt att få i bilbälten för de framåtvända stolarna. Enligt BMW solna så ger Airbags i dörrarna bättre skydd, men påverkar inte så mycket då de inte skjuter ut mer än tio centimeter. Bilbarnstolar brukar ju också ha sidoskydd som borde ta den ev smällen?
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Är det detta som kallas bump
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.