|
|
|
|---|---|
|
Min bränslemätare tycks inte vara kalibrerad då jag nyss i princip fick soppatorsk trots att min färddator visade 76km kvar till tom tank... Dessutom visar bränlsemätaren halv tank när jag hade kört dryga 450 km med en snittförbrukning på 0.82l/mil. -> Något som är fel?? Någon som vet hur man kontrollerar alt. kalibrerar mätarna?! | |
|
Halv tank borde visas någonstans över 30 mil med den förbrukningen. Skumt... Att den visar gul lampa / soppatorsk och 76km kvar, är det så du menar? Då är det inte helt fel då "reserven" ligger på mellan 8-10liter, dvs när du har 10 liter kvar så lyser lampan typ. |
|
|
I det här fallet betyder soppatorsk verkligen slut på bensin, dvs 0 kvar i tanken. Således ligger färddatorns mätare ca 76km fel. Kan stämma överrens med den analoga mätaren vilket borde vara logiskt. Men isf, hur kan man åtgärda problemet? Är det en flottör i tanken som ska kalibreras eller hur gör man? |
|
|
Jag skulle nog lyssna med bmw om detta. Vet inte om detta är vanligt eller hur man åtgårdar tyvärr. |
|
|
Läste någonstans att ägare till E46:or kunde drabbas av problem just med tankmätare som visar helt fel, som lett till att många drabbats av soppatorsk. Tror det fanns en artikel om detta i Aftonbladet eller Vi Bilägare. Problemet drabbade tydligen främst E46-ägare i Stockholmsområdet och BMW Sverige var i full fart med att utreda ärendet.. /Ante |
|
|
Ante, jag har läst samma sak! Jag har ett vagt minne av att jag på en engelskspråkig hemsida läst att det är möjligt att kalibrera olika parametrar i färddatorn via BMW:s diagnosdator DIS. Men jag är lite osäker och du bör nog kolla med BMW vad som är möjligt i det fallet. Kolla för säkerhets skull direkt med deras kundsupport om lokala verkstaden verkar frågande, det är inte säkert att de har gjort dessa kalibereringar någon gång och därmed inte vet om det går/hur man gör det! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag vet att det förekommer fel på tankmätare i sthlm orådet som avhjälps med att rengöra tankarmaturen med T-sprit eller Bromsrengöring. Det är en tillsats i bränslet här i sthlm som gör att det blir dålig kontakt på armaturen vilket gör att den visar fel. Har haft det på min bil o fick tipset från BMW och det hjälpte. Häls Per |
|
|
Ledsen för att öppna en gammal tråd men jag har liknande problem på min, bränslemätare visar lite vad den vill... Perrab, kan du förklara lite mer i detalj vad du gjorde rent? Bild kanske? |
|
|
Har pratat med BMW nu och den tillsatsen togs bort innan min bil plockades ut så det blir till att lämna in på undersökning... Ser redan tusenlapparna seglar iväg... :-( |
|
|
Jag har just varit och tankat min bil eftersom tanklampan började lysa för ett tag sedan. Jag fick i 40 liter och mätaren gick upp till 3/4 dels tank. Jag åkte tillbaka till macken för att försöka få i mer soppa men den var full. Tanken rymmer 63 liter och färddatorn säger att jag kommer drygt 40 mil.. Bilen är uttagen i juli 2004 och har gått i Stockholm. Vad kan det vara?? |
|
|
Förstår inte varför ni blint litar på färddatorn? Det är elektronik o den stämmer inte till 1000 med den analoga. Om ja var er skulle jag först o främst gå efter den analoga mätaren. Sen så skulle jag isåfall lämna in den för felsökning. Men man borde kunna kalibrera om elektroniken så att den visar efter den analoga mätaren. |
|
|
Problemet är att det inte finns något analogt i en bil från 2004, allt är digitalt och hänger ihop med färddatorn. Jag har förmodligen över 60 liter i tanken (eftersom jag inte fåt i mer) men tankmätaren säger 3/4 som är ca 45 liter. Färddatorn säger att jag kommer ca 40 mil så den verkar vara polare med tankmätaren....alla mätare mot mig! |
|
|
Känner igen problemet, min mätare visar mer än vad det är i tanken likaså färdatorn men efter ett tag så kommer den tbx till det rätta läget både färdatorn och bränslemätaren..ja något skumt är det.... bilen finns i sthlm...... ska nog testa me något bränsle rengörare....typ omega |
|
Gunget |
Hade in min 325Xi -02 två(!) ggr för att åtgärda felvisande tankmätare. Båda gångerna gick det dock på garantin. Det var tydligen något fel med legeringen där tankmätaren sitter i tanken. Enligt uppgift har BMW modifierat konstruktionen och efter rep nr 2 så funkade allt bra så länge jag hade kvar bilen. |
|
Så tryckt in spridarrengöring och det verkar funka mätaren hoppade i sitt rätt läge få se om det håller sig då..... hittade en tub här på jobbet som heter TLI-PROTECTION super plus |
|
|
det var jag som hade problem med min tankmätare, fast i detta fall så hade mätardelen i tanken pajjat, det var kretskortet till flottören som inte var korrekt. båda kretskorten hade gått. testa det först! |
|
|
Samma mysko för mig som jag börjat grubbla över, min tankmätare visar typ i mitten rätt länge nu, och när jag startar bilen så svänger den lite åt höger och vänster. Bor okså i sthlm området |
|
| haha, jag har samma problem.. e46 m3 2003, stockholm.. va fan! Kan det vara så att det finns garantier kvar för att åtgärda detta?? har en svensksåld bil... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.