AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.017

Min 325:a går sämre

Hejsan, jag har hört av en mekaniker att på min 325 sä är grenröret (tror jag det ska va) kass så att den förlorar effekten där, att den hade gått bättre med en bra grenrör. Är det sant? Om det är sant hur mycket effekt kan man förlora, uppskattningsvis.

Tack
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det där är mycket myter och önsketänkande bakom.... BMW:s grenrör är generellt sett väldigt väl anpassade till motorn som helhet. Att byta ut enbart grenröret kanske kan ge några få hästar, i bästa fall.
Om man däremot trimmar motorn på annat sätt, t ex byter kamaxel, höjer kompressionen, flödesoptimerar kanalerna i topplocket, förser insuget med separata spjäll och följer upp med en riktig mappning av insprutning/tändning, så kan ett 'bra' grenrör (tillsammans med ett friflödes avgassystem) ge ganska stor effektvinst jämfört med standardgrejor. Men då pratar vi om seriös trimning för många tiotusentals kronor!

F.ö. är turbomotorer mindre beroende av ett bra grenrör än en sugmotor, av den enkla anledningen att det är själva turbon som orsakar huvuddelen av strömningsmotståndet.

/// Gunnar E.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
När jag köpte 325an var grenrörspackningen... öhh ja den fanns inte allstså.... och bilen gick som ett lass-skit...
typ som en 320, efter ditsättning av grenrörspackning gick den som en 325a igen.. Det gör mer än vad man tror....

---
Den Svarte: Länk
/Chrille
brattwurst
deejaywasp

Kan vi inte få se hur din 325iM ser ut ? Är det någon extra utr på den...
NF
440
NFd
325im -87
Ja en läcka i grenröret någonstans stör ut avgasströmningen i
alla cylindrar, särskillt om man har en kamaxel med lång
öppningstid på avgasventilen. Då försvinner massor med hkr.
Men om läckan är efter ca. 1 meter från topplocket och mer
spelar det ingen roll för effekten.

Nisse
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Vänta nu, har jag fattat fel här?
Är original-grenröret trasigt på något sätt? I så fall stämmer det att det kan bli en märkbar effektförlust, plus att läckande avgaser både låter och luktar illa (och dessutom kan vara giftiga att inandas, särskilt som läckan i så fall är innan katalysatorn).
Bör lagas/bytas omgående om det är trasigt!

(Jag uppfattade frågan som att originalgrenröret påstods vara en dålig konstruktion, och vad t ex ett extraktorgrenrör kunde ge för effektökning.)

/// Gunnar E.
NF
440
NFd
325im -87
Nej frågan från början var kanske om originalgrenröret var bra.
Jag tror ju att BMW kan det där och har gjort ett så bra kompromissgrenrör som möjligt för vad det får kosta.

Nisse
Ja asså orginalgrenröret är kasst, då förlorar man väl märkbar effekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.