|
|
|
|---|---|
|
Hej, Någon som vet hur många Alpina B10 3.3 Touring det finns i Sverige? Någon här som äger en sådan som kan dela med sig av lite erfarenheter av den? Någon som har erfarenhet av både 3.3:an 4.6:an och en vanlig 540? 3.3:an verkar vara ganska ovanlig (i alla fall finns det inte någon till salu i Sverige vad jag har sett) vilket kanske skulle göra en sådan lite rolig. Gissningsvis är väl den även något billigare i drift än de övriga. Vilken hade ni valt om man skulle lägga ungefär samma pengar? En någon årsmodell äldre 4.6:a med ganska många mil eller en 3.3:a eller 540 med lite mindre mil? | |
|
Lyfter denna tråd... Jag undrar också lite om B10 3.3 och på Alpinas hemsida så hittar man inte så mycket info. Verkar ju vara samma motorvolym som 3.2 trots namnet och denna bygger väl på 528-motorn och inte 530-motorn. Någon som vet? Är det någon som har en 3.2 eller 3.3 och som kan dela med sig lite av sina erfarenheter hur den är att köra och äga jämfört med en "standard" 5-serie (t ex 530 eller 540). Hur mycket är "Alpina" på en B10 utöver motorn och viss "kosmetika"? Är det någon som har någon bra länk till mer info om Alpinas modeller så mottages det tacksamt. ___ BMWCS #5157 |
|
| Kolla här Länk | |
V12 LeMans |
hehe , kollade på en hos Länk i lördags . De fick in den i fredags . Mkt utrustning och fräsch , men inga pengar , inget köp tyvärr . Hade varit trevlig som semesterbil , ;-) . Jarls i Hbg sålde en silverfärgad B10 3.3 sedan för nåt år sen . Har sett nån på BMW Solna när jag jobbade i S-holm för några år sen , och en alpinagrön B10 3.3 T på BMW Mölndal . Så det finns ett par st. i Sverige . |
|
Kolla här: Länk Välj "Automobilen / Modellhistorie / scrolla till B10 / klicka på "mehr ..." / Joakim Länk |
|
|
M femman: Tack, det var lite mer än jag hittade hos Alpina V12 LeMans: Det var den hos P som satte igång bilbytartankarna igen... ufo: Det var där jag kollade först och det är inte mycket det står om gamla modeller B10. Tack ändå. ___ BMWCS #5157 |
|
|
OK. Stämmer ju som du skrev, att det är samma motorvolym (3152), och att de bägge baseras på 528an men i 3.2an är det 260 hk och i 3.3an 280 hk (och 5 Nm förbättrat vrid...). / Joakim Länk |
|
|
Programmer: Här finns siffrorna som gäller för bilen från Alpinas officiella broschyr: Länk . Motorn är alltså på 3300 cm^3, 280 hk @ 6200 v/min, 335 Nm @ 4500 v/min. 0-100 på 6,7 s och toppfart 256 km/h. /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
| Eftersom jag startade tråden för några månader sedan kan jag ju passa på att meddela att en Alpinagrön B10 3.3 T (nr 033) finns i min fars ägo sedan årskiftet då vi var nere i Tyskland och köpte den. En trevlig bil och fortfarande ganska ovanlig verkar det som, i alla fall här i Sverige. Men när vi köpte denna fanns det ytterst få 3.3 till salu på www.mobile.de så antingen är de ovanliga i Tyskland också eller så är ägarna så nöjda med dem att de inte vill sälja dem. | |
|
Det finns inte många till salu idag heller. Tror det var 4 eller 5 jag hittade på mobile.de och bmw.de. och ingen av dom har speciellt mycket utrustning därmot så var flera av dom automat (switchtronic) även om det stod på en av de länkade sidorna ovan att denna enbart tillverkades med manuell 5-vxl. Den som vi diskuterade ovan är manuell och det är väl det som jag tvekar lite på. Hade den varit med Switchtronic så hade jag varit riktig sugen... ___ BMWCS #5157 |
|
V12 LeMans |
mx5 : trevlig far du har , ;-) . Jag tror på det du skrev sist i sista meningen , att ägarna är väldigt nöjda med bilen . Jag hoppas ju på en ny "B10 3.3" i form av e60/61 med antingen"B3S"-motorn eller nya 3 liters sexan med kompressor . B5 är ju i mitt tycke lite extrem för "vardagslunket" med 500 hk . 350 hästars kompressor 6:a och manuell vxllåda hade varit trevligt . |
cane |
lyfter litet, nu med de skenande bensinpriserna är denna modell litet intressant... 3.3 manuella ligger väldig nära v8an i alla fall i 0-100 intervallet, och detta med en förbrukning på 0,87 blandad körning (enligt en dagbok på fastsaloons.com) Tänk att switchtronic lådan stjäl en hel sekund till hundra, det trodde jag inte! |
cane |
p.s. glömde nämna att siffran där 0-100 skiljer en sekund mellan automat och manuell 3.3 inte kommer från alpina, utan från mer "lösa" uppgifter på nätet, m5 forum om jag inte minns helt fel. |
|
Har också reflekterat över att switchtronicen stjäler mycket tid och det är samma för B3 3,3. Samtidigt är det väl så att de tider som noterats med manuell är gjorda av mycket kompetenta förare och för oss vanliga dödliga så som ej gör den perfekta starten eller inte växlar vid exakt rätt varvtal så kanske vi ligger närmare tiden för switchtronic ändå. Fördelen med automaten är ju att du får samma resultat varje gång, bara att stampa pedalen i botten och hålla i ratten...;-) ___ //Ulf |
|
cane |
sant, så sant... och min fru tycker att automat är det enda som hon har nån åsikt om - för hennes del kan det lika gärna vara en volvo 240, bara det är automat :) Programmer, hur nära i tiden ligger det för dig att åka ner och handla i D? Själv är jag nog kvar i planeringsstadiet, måste sälja M3an först osv men hoppas åka ner i sommar, helst juni. |
|
cane: vi får se, just nu är det dåligt med tid för sådana aktiviteter men jag försöker hålla koll på vad som dyker upp. Det är väl främst B10 3,3 Touring som är intressant även om en B10 V8 hade varit kul. Tittar även på 530 Touring med M-sportpaketet. Inte samma prestanda och exklusivitet som en Alpina men kanske ett förnuftigare alternativ. Å andra sidan är en B10 3,3 förnuftigare än en B10 V8 så det är bara frågan HUR förnuftig man ska vara ;-) ___ //Ulf |
|
cane |
ja, 3.3 manuell lockar faktiskt, men de ligger litet högt i pris / få ex tycker jag - v8 är å andra sidan dyrare i drift. Efter att ha "upptäckt" b10 tror jag definitivt 540 planerna är borta, helt enkelt för lite kusar i förhållande till vardagsbensinförbrukning, samt ett åldrande utseende (alpina är snyggare). Tar nog faktiskt hellre än T5 med nya karossen då, de verkar finnas från samma pris. |
|
Blir det en 3,3 så blir det automat (swtichtronic) och den är ännu ovanligare. I mitt fall är det också frugan som föredrar automat. Själv är jag väl 50/50 och tycker det beror lite på biltyp. Med T5 antar jag att du menar Volvo S60/V70. En helt ok bil men knappast upphetsande även om dom prestandamässigt går att få likvärdiga med B10 och 540. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.