|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Som nybliven 540-ägare (E39 -98) spanade jag in det här gamla testet från hösten 1998: Länk . Ju mer jag läste, desto mer konfunderad blev jag. Särskilt eftersom jag har kört en hel del S80. Visst, jag är partisk, men nog innehåller väl det här testet en del märkliga kommentarer och slutsatser. Som exempel kan nämnas att Volvo vinner ”den riktigt relevanta prestandaduellen”. Så vad är då det? Jo, en kick down vid 80 eller 100 km/h. Det är möjligt att min körstil är annorlunda än den genomsnittliga föraren på AMS, detta eftersom mina omkörningar brukar föregås av en del planering (som att lägga i sportläget - och kanske till och med en nerväxling så att man ligger i ”slagläge”). Visst, jag håller med om att växellådan tänker långsammare i sitt normalläge men å andra sidan är det ganska så komfortinriktat i det läget. Jag tycker i vart fall att testkommentaren inte är helt relevant. En annan höjdare är påståendet om att ”kvalitetsintrycket är jämbördigt”. Den här kommentaren retar mig mycket. Det räcker med att ta i ratten eller växelspaken på Volvon. Plastigare känsla får man leta efter. Suck. De framgår också att de inte gillar stolarna men även här tycker jag att de är fel ute. I min 540 har jag komfortstolarna (med justering av övre delen av ryggstödet), och bättre stolar får man leta efter. Jag håller nog Volvos och Saabs stolar som snäppet bättre, men det handlar om marginella skillnader. Märkligt att de inte ens kommenterar att man kan välja mellan många stolsmodeller i BMW-serien, om man nu inte gillar komforten i stolarna. Men det bästa har testarna sparat till sist. På punkt efter punkt hyllar de Volvon: Mer harmonisk drivlina, vällingslen gång, bäst interiör, bättre på att servera information, nättare och livligare, Volvo stannar snabbare, nött väg … BMW oroligare, bättre sittplatser, och så vidare. Så vem vinner testet, jo BMW:n! De finner att BMW:n är den mer mogna och mer tekniskt raffinerade bilen. Jag satt som ett frågetecken när jag hade läst klart. Nu har ju visserligen AMS redaktion på senare tid övergått till en nästan barnslig passion för BMW. Så det kan gå åt andra hållet. Men den här artikeln var bara för mycket. Några andra kommentarer? | |
|
Läste liknande test, och vid samma år köpte jag en Engelsk biltidning som jämförde Jaguar, BMW och Volvo i premiumklassen. Där vann BMW överlägset! Volvo kom 2:a och Jaggan kom sist..... I alla Tyska tidningar vann BMW motsvarande tester...I Sveriges biltidningar vinner ofta Volvo.....Visar bara att Nationalism styr mera än vad folk tror! Nästan varje gång Saab eller Volvo släpper en ny bil så hyllas den som en Guds gåva till oss, medans många andra bilar får sopor. Reser en hel del och köper Tyska och Engelska magasin, där det står helt annat. Faktiskt lite komiskt! Volvo S80 ÄR en fin bil. Men, premiumkvalitet? Räcker med att trampa på kopplingen en gång så fattar man direkt varför man kör BMW.....Tittat man sedan på plasten..... |
|
| En sak till: Varje gång Volvo släpper en bil så får dom ALLTID högre testpoäng än alla andra märken! Ibland högre än Saab med! Varför? Man får väl krocktesta bilarna först innan man ger dessa poäng!? Volvo är säker ja, men inte ett smack säkrare än en Saab 9-5 eller nyaste Audin som spöade Volvo rejält! Feta Mercor är säkert säkrare! Nya Mercan var ju även den överlägsen, men vem "antog" detta i poängsättningen? | |
|
SAAB-den svenska Alfa-Romeon *S* Say no more.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tar hellre en 540 än en S80. Spelar ingen roll vad det där testet säger eller inte säger :) Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Det är alltid våldsam hausse i svensk motorpress när Volvo och även Saab lanserar nya modeller. Mercor och BMW:ar får alltid stryk och uttryck som "Volvos bästa", "en Volvo med riktig körglädje" eller "ny standard i mellanklassen" kan höras. Efter några månader har dock all eufori lagt sig och den bittra verkligheten slår tillbaka. Volvo är inte längre klassledande och den där körglädjen är inte längre så imponerande. Modellen kallas tråkig och oinspirerad. Kvalitetskänslan är återigen halvrisig och BMW:n är återigen bättre. Min teori är att då en ny volvomodell lanseras sker en haussning för att läsarna tycker detta är spännande. En lyckad volvomodell -med körglädje! Efter några månader återställs ordningen och de gamla inarbetade varumärkenas innebörd får utgöra grund för bedömning. BMW och Alfa Romeo är sportiga och körglada. Mercedes är lyxigt komfortabel. Volvo trygg och säker. Audi har sin otroliga kvalitetskänsla. Och Hyundai... Ja, va fan har Hyundai?!? |
|
andha45 |
Jag har läst alla dessa tester också. Komiskt. 540 är helt klart snabbare än S80 T6 oavsett hur man jämför. T Värld skrev att S80 T6 drar bara 1 l (!) i 130 (ja de använde utropstecken) och tyckte det var sensationellt. I ty ams fick T6 bara tre stjärnor och 1,44 i testförbrukning, ungefär som 540... Vidare skrev T Värld att T6 lär få ett mkt bra andrahandsvärde. Det kan man nog inte säga, även om det blev bättre än för 540. Man kan nog säga att e60:s inredningskvalitet är mer på Volvonivå en i e39 men hur de lyckades få S80-99 att vara på nivå med e39 förstår jag ej. Ej heller hur de kan ha undgått att kommentera den mycket bättre fjädringskomforten i e39 - även om S80 har andra komfortfördelar i form av bättre stolar och utrymmen. |
andha45 |
Gick just igenom testet/provkörningen. En annan komisk sak är att de ägnar Volvos antispinnsystem TRACS ett stycke, medan BMW:ns standardmonterade DSC/ESP ej nämns... |
andha45 |
528:an: faktiskt har jag en tysk ams från 98 där E280 vann och 528 o S80 2,9 kom tvåa... Volvon var faktiskt snäppet tystare än 528iA vilket förvånar mig. Men annars vinner sällan Volvo eller Saab i Tyskland... |
andha45 |
Hoppas BMW ej överger sin tradition av god kvalitetskänsla. X3 är tyvärr inte ett dugg bättre än i Volvo och kanske inte e60 heller. Personligen tycker jag att kvalitetsintrycket i e60/Volvo duger men nog ska BMW vara lite bättre. |
| Jag kan bara hålla med andha45 och övriga. En hel del märkliga testkommentarer som irriterar. Det här med prestandan retar mig fortfarande, särskilt eftersom jag har kört båda bilarna en del. T6:an går bra, inget snack om det. Men ligger du bara med "rätt" växel så har jag uppfattningen att 540:n överglänser T6:an, även om jag inte har några exakta testresultat som styrker det. Nej, ett riktigt skittest, om ni ursäktar! | |
|
Ett test är i bästa fall en subjektiv tolkning an rena fakta siffror, men oftast en 100% personlig och subjektiv tanke med ingen tanke på att vara objektiv. Hur hade testet låtit om Mixtus skrivit det? Det är inte så sällan man läser om hur otroligt bra X bil bromsar. Bläddrar man vidare till "fakta delen" så stannar den andra bilen minst lika bra, om inte bättre. Man ska inte underskatta hur svårt det är att recensera/testa bilar. Att S80in drar 1 liter i 130 är nog inte alls omöjligt, skulle nästan kunna vara i underkant. |
|
|
Andha45: jag har faktiskt upplevt detta med Volvo och BMW utan att ha läst testet. Hemma i Sverige kör jag en 528IA och tycker att den är helt underbar...körmässigt - andra detaljer kunde BMW ha gjort bättre. När jag var i USA i början av året så skulle vi hyra bil och det med GPS. Det blev lite fel i kommunikationen och de hade ingen bil i den klassen med GPS. Och på Amerikanskt vis så fixade de ju problemet direkt - väldigt service inriktade! Kvinnan bakom disken säger, helt och hållet, glatt och stolt att: "Vet ni vad ni ska få nu - jo ni ska få en VOLVO". Vi, min hustru och jag kunde inte hålla oss för skratt. Vi skulle få en S60 - OK tänkte jag det var ju synd att inte få köra ngt amerikanskt....Vi kommer ut till parkeringen och där står det en S80 2.9. Hmm tänkte jag...Efter att ha kört den i en vecka och ca 150 mil så var vår kommentar just den du nämde att den var tyst. Mycket tyst. Nu var denna bil ny och vår är en -97:a - som säkert spelar roll. En annan reflektion var att bilen kändes inte lika lugn på vägen som BMW:n. Det kan vara en vanesak men efter 150 mil så var det ett faktum. Sedan upplever jag som att det var OK bett i Volvon men den var inte snabbare än BMW:n. Utan att ha läst tester eller några som helst siffror så är detta mitt intryck. Annars en mycket skön bil att färdas i! Mvh /NP |
|
| Just denna "nationalism" tycker jag är märklig. Som nämnts ovan höjs ofta nylanserade modeller från Saab och Volvo till skyarna i svensk motorpress, men när euforin lagt sig efter några månade kommer lite mer nyanserade synpunkter fram. Efter några år är det rent av så att en överdrivet negativ syn på de svenska modellerna växer fram. Förvisso har det mestadels varit så att Volvo och Saab låtit sina modeller hänga med väldigt länge, och därmed kanske hamnat en aning efter konkurrenterna, men skillnaderna tenderar att överdrivas. Skall det verkligen behöva vara så att tester av svenska bilmodeller, i svenska tidningar, bara ger en balanserad bild när modellerna är inne på sitt andra eller tredje år? | |
andha45 |
acey: detta med förbrukningen var intressant då de beskrev T6 som fantastiskt snål, och gjorde en poäng av det, samtidigt som den i ty ams drog 1,44, samma som 540i... de flesta törstiga bilar går ju att köra på ca 1 l i 110-130 undantaget RR och Phaeton W12. Tyska ams är den tidning som är mest neutral tycker jag. När S80 kom var de lagom skeptiska, S60 gillade de och den har t o m vunnit ett test över A4 o 325, XC70 har vunnit över Audi Allroad, Saab 9-3 cab har vunnit över A4 cab så de är inte alls överdrivet nationalistiska, tycker jag. Och tsf svenska ams är de skeptiska till en del grejer på e60 och E-klass W211. De är helt enkelt proffsigare. En sån sak som adaptiva fjädringssystem, automater, aktivstyrning etc. imponerar nästan alltid på sv ams medan ty ams funderar ett steg till. |
|
Jag har aldrig kommit upp i 1,44 på 500 mil inkl tyskland och autobahn på längden. Snål är den inte, men inte direkt törstig för ha två turbos. Dock snålare än 9-5 Aero och 540 enligt min erfarenhet, men den är inte direkt helt vetenskaplig. Tyska ams håller högre standard än svenska det kan jag hålla med om. |
|
andha45 |
Ty ams testförbrukning är ju inte någon kontrollerad test heller men brukar stämma bra. Alla 540iA har t ex dragit ca 1,45 liksom alla 545 (BMW uppger lägre o lägre förbrukning men i verkligheten tycks det inte göra någon skillnad...). Det är nog så att turbobilar som T6 o för den delen S60 T5 är snåla i jämn fart upp till kanske 140 men törstiga när man kör snabbt o hårt. Så T6 är nog snålare än 540 på sv. motorväg. |
| 1,22 snittar den T6:a som rullar inom "familjen". | |
andha45 |
Jag tror de som väljer T6 istf 540 gör det för att de prioriterar Svenssonegenskaperna + att de ogillar BMW:s image. Har en kollega som just köpt en T6 och sålt sin 5-serie. Han var helt enkelt trött på BMW och imagen. Dessutom är han lång och gillade S80:ns komfort. Men utan tvekan är ju 540 en bil som för högst samma pengar erbjuder bättre komfort, prestanda och köregenskaper. |
|
Jag är inte så säker på det här med prestanda, om vi ser till råa siffror. Hittade ett par gamla AMS-test från Tyskland (1998 och 1999) där var faktiskt prestandasiffrorna nästan identiska. Det där med image ligger det nog mycket i. |
|
andha45 |
De första 540 var slöare än de senare. tidig, 96 el 97 0-100 7,5 kanske (kommer ej ihåg exakt) 99:or man o aut båda 6,4 02 6,9 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.