AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.050

svagt lysande laddlampa, ny generator...

Hej!

Min 745:a har hela tiden haft en svagt lysande laddningslampa, jag har mätt och på tomgång orkar den inte ladda om man slår på halvljuset. vid straxt över tomgång så laddar den som den skall, dock så lyser lampan fortfarande svagt.

Generatorn har jag bytt till en ny, detta gav ingen som helst inverkan. Exakt samma beteende. Rengjorde anslutningar i samband med bytet.
Idéer?

an
643
anlima
735iA -87
Om du tar bort tunna kabeln på generatorn som går till laddlampan inne , och sätter en vanlig testlampa så lyser den när generatorn står still. Vad händer när motorn går?Testlampan skall vara släckt när den laddar. Troligtvis har du jordfel någonstans i bilen när lampan glöder, men var det är vågar jag inte gissa. men kolla kabeldragningen från nötskador. I värsta fall dra en ny kabel direkt från laddlampan i bilen till generatorn.

/Mats

Ps. Skriv och berätta var du hittade felet.
Jag har mätt laddningen med bra tångamperemeter och en fluke.
Jag har hela tiden trott att den dåliga laddningen och den lysande lampan hade ett samband, men det kan naturligtvis vara ett jordfel någonstans.
"problemet" är ju att den faktiskt laddar ok när varvet ökar några hundra varv över tomgång, det borde väl inte indikera ett jordfel? Plus det faktum att den har varit exakt såhär i över 2 år.

För att förtydliga lite, lampan lyser alltså lika starkt hela tiden oavsett om den laddar eller inte.

an
643
anlima
735iA -87
Då har du ett jordfel, koppla bort tunnkabeln på generatorn och prova med bara testlampan mellan lilla anslutningen och jord, då skall den lysa .
så fort den laddar ska testlampan slockna, om lampan glöder/lyser är det fel på diodplattan i generatorn men det kan du utesluta iomed att du bytt generator och har kvar felsymtomet.
Plocka lös laddlampan inne i bilen och ohm-mät mellan den lösa tunnkabeln och chassi, ingen kontakt ska finnas där.
Är det kontakt så har du hittat varför din laddlampa lyser hela tiden,
Laddspänningen bör ligga mellan 13,8-14,3v på tomgång när allt är ok
Jordfel är inget roligt att jobba med,,,

Hoppas det kanske går lättare nu att hitta felet

/Mats
an
643
anlima
735iA -87
Jag glömde en grej, när du kopplat lös tunnkabeln på generatorn, kolla om laddlampan lyser inne i bilen.
Lyser den behöver du inte "ohma kabeln", då är det jordfel mellan generatorn och lampan
Ok, laddlampan verkar inte speciellt svårt att fixa, i värsta fall ny kabel från generatorn. Det som stör mig mest egentligen är att den inte laddar bra på tomgång.
Några funderingar om vad som kan orsaka detta symptom?
an
643
anlima
735iA -87
Det kanske löser sig när du kollar med testlampan . Det är förmodligen ditt jordfel som ställer till det för dig.
Det skall vara en krets generator-laddlampa ,om något däremellan falerar ,tex jordfel, då kan man få konstiga grejer som dålig laddning mm.
an
643
anlima
735iA -87
Hittat felet ännu??

/Mats
Nej, jul-lat och håller på med reservmotorbygge till raggarbilen(cheva).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.