|
|
|
|---|---|
|
Hej har problemet att tempen går upp riktigt högt på min 520i -88. läste i andra inlägg att det är antagligen topplocks packningen eller vatten pumpen som har på nått sätt lagt av. jag har öppnat luft nipplarna och det kommer bara ånga, inge vatten så det verkar inte gå igenom vatten från pumpen. utav erfarenhet så ska det visst komma vatten när man skruvar upp för att lufta systemet. (lite vatten iaf) men nu är det folk som säger att det kan vara nått sorts "PLAST" hjul i vattenpumpen som ofta går sönder på de här modellerna, jag förstog mig inte på vad dom mena men är det nån som vet vad dessa Plast hjul är till för och vart de sitter i sammanhang med vatten pumpen? slangen in till värmepaketet är varm men inte returen. kan detta vara pga bara ånga kommer från vattenpumpen och inte vatten. är rädd att topplocks packninge är väck men det behöver inte stämma, den vit ryker ju mkt men det kan ju även vara kondensat/vatten i slutburken som ligger där (vanligt på 520i). Mvh Henrik Keep it real | |
|
plasthjulen som det syftas på är i själva verket impellern! pumpen funkar ju så att det går en axel ut ifrån skivan som har en massa skovlar som pumpar runt vattnet! på axeln skruvas sedan remskivan fast, i den går fläktremmen och snurrar runt vattenpumpen så att hjulet på impelleraxeln skyfflar runt vattnet i systemet! vad jag har förstått så är tidiga varianter i plast, vilket gör att hjulet släpper från axeln...resten kan du nog räkna ut MVH Johan K |
|
|
på min 528 -84 hade jag precis samma problem! bara massa ånga när man öppnade luftskruven...högt tryck i slangarna...gick upp i temp helatiden osv osv! köpte en ny vattenpump..men det va onödigt för att på min va de INTE plasthjul..den kan omöjligtvis vara trasig! jag bytte även termostat..fortfarande samma problem! jag fick lov att lyfta toppen på den...å mycke riktigt så va packningen trasig..en bit av stålringen runt 6:ans cyl hade försvunnit! har inte hunnit få ihop motorn än..men det SKA fungera nu! |
|
|
Okej vad jag har hört och vet och läst nu så kan det vara båda felena så det ska jag nog hälst ta kolla upp båda två. först vattenpumpen. Skriv mer om ni veta mera.. tack hitills.. Keep it real |
|
|
jag vet inte hur det är på din...är det inte plastskovlar så kan pumpen omöjligtvis sluta pumpa, om det inte har råkat fastna nån skifnyckel eller nått i pumpen ;) alltså: inga plast skovlar = toppackningen ha med största sannolikhet gått |
|
|
jo jag har insätt det. Keep it real |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.