|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| djkpg: Ungefär som jag räknat med alltså....tack !! | |
|
tar man bara bort remmen så är det fortfarande tungt. Det är skillnad på utväxlingen på servo/ ej servo styrväxlarna. |
|
| Pelle Persson:Tror inte att Renaldo som har jobbat med BMW i ca: 25 år skulle stå och ljuga för mej. En polare till mej körde en e30 utan servo och vad jag minns så var det inte märkbart på en icke servo och en servo utan rem.HA D | |
brattwurst |
Nu har vi precis testat med att ta bort remmen till styrservot på grannens BMW 525. Styrningen upplevs som "mkt bevärlig" vid typ parkering man får vrida så att man svettas. Det är ej ens jämförbart med att vrida på min E30 utan styrservo som standard. Däremot så kändes 525 med bortkopplad servorem mkt stabilare på landsväg, den gick stadigt som ett lok. men vid första rondell så vart det tungstyrt igen. (absolut inget att rekommendera.) |
|
Jag bryr mig knappast om vad renaldo säger...jag vet därimot vad jag har fått att funka på mina och på andras bilar...dåde gat och rejsbilar. Om du har kvar servovätskan i systemet så blir det givetvis tung styrt...då då fortfarande har det motståndet fårn vätskan i systemet....det säger sig själv |
|
|
tar man bara bort remmen så måste man ju "pumppa" runt oljan för hand i systemet, därför blir det tungt att svänga. tappar man ur oljan så är det i prinsip som utan servo och går att svänga som normalt. eller hur ? "325is..." |
|
brattwurst |
Ursäkta frågan: Men en servostyrväxel som kräver oljetryck för att fungera optimalt, vad händer när man tappar den på den nödvändiga oljan som smörjer,mm. Kan tänka mig att den då slits ned på nolltid. Den är ju fullpackad med div packboxar oljeringar,mm. Dessa kommer ju att spricka sönder utan oljan. Tror nog att det blir omöjligt att styra efter ett tag. |
svintoleffe |
djkpg... På en del saker har jag inget förtroende för dom som jobbar på bmw. Jag skulle köpa en plåt som håller i bromklossarna till handbromsen dom sa, du måste ta bort med bringaren för o få ditt den. Jaha sa jag, tills grannen fick reda på på att jg hade köpt en sån, han sa, kapa den i ena hörnan igenom så bryter du isär den. Så vrider du tillbaka den, så svetsar du ihop den igen. Angående styrservon, så vet jag ochså av egen erfarenyet att det blri bra mycket tyngre o svänga när man kommer in i en ronde, men bilen känns stabilare vid landsvägsfart. Så jag ställer mig på Pelle Persson sida Länk Min Bmw MVH Leffe |
| Visst är de skillnad på en icke servo och fungerande servo, men pilla man bort remmen och tömmer systemet på olja så blir de som en icke servo, som sagt har själv kännt skillnaden. Har inga problem me min touring vad det gäller den biten. Och vad det gäller Renaldo så är han bland de som VERKLIGEN kan BMW. Finns inte många i JKPG som lämna sina BMW till återförsäljaren för rep, utan Renaldo. | |
svintoleffe |
djkpg Jag skulle ej rekomendera att tömma ur oljan, kan tänak mig hur fort det kommer att slitas ner. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
Intressant med så många helt olika åsikter... Hade ju dock inte hoppats på så många olika, jag blir ju inte mycket klokare av alla olika åsikter i denna tråd...:( |
|
|
Skrev i början av denna tråd att jag har en styrväxel utan servo till salu men ingen som blev intresserad av den....? Är det inte bättre att köpa den och sluta sjafsa om vilket som är bäst....???? |
|
| Tycker väl inte att man kan jämföra en motor med en servo direkt. Har kört med min styrvxl i snart ett år ca 3000 mil å jag har då inte råkat ut för något. En styrvxl tömms inte på all olja, utan finns lite i botten som smörje alla detaljer.Hör av mej när jag smällt på grund av detta (typ alldrig). | |
| Tack moderatorn....;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.