|
|
|
|---|---|
| Har precis provmonterat min M50 motor i min e30 325 -88. Kör med motor ifrån E34 525 och växellåda ifrån E36 325, motorfästen från E36 och motorkuddar ifrån E28 535. Detta skall vara ett bra recept enligt mina efterforskningar men till råga på allt kommer lådan snett och det måste ju bero på att motorn hamnar snett med. Om man tvingar dit växellådsbalken så blir den vänstra växellådskudden ordentligt utdragen och hardyskivan ligger emot spakstället. Min första tanke är att jag kanske fått fel motorkuddar eller motorfästen men det tror jag inte. Känns även som att lådan Hamnar lite långt fram. | |
| Nån som vet om det finns olika motorfästen till E36 eller om det finns olika kuddar till E28 535? Enligt guiden jag läst så ska man använda "late e28 535" kuddar men enligt bmw så finns det bara en variant?? | |
| Funderar på om jag bytt plats på mina fästen. Nån som har en bild på eller vet hur man skall montera dom? | |
|
skillnaden mellan m20 och m50 är väl ca 10 grader Alltså kör du med e30 fästen blir motorn 10' mer lutad, med e36fästen får växellådan 10' vinkel. //Thörn |
|
| Jag kör med E36 fästen och e36 låda och enligt guider på nätet så skall det passa rakt av. Enligt den här guiden Länk så ska man ha "sena e28 535" kuddar men enligt bmw så finns det inga kuddar från dom sena e28 535orna som ser ut som på bilden i guiden. Dom kuddarna jag monterat är runda och ser ut som dom på den här sidan Länk | |
|
Jag håller inte med. Ska motorn sitta bra i en E30 så måste man bygga egna fästen. Dom som tycker att det blir bra med E36 fästen ser nog lite glest :-) Länk |
|
| Jag tror att det blir bra om jag får tag på rätt kuddar men nu ser det mörkt ut tyvärr | |
|
Viktigast är väl o få motorn i rätt vinkel, så tråget ligger plant på undersidan! Sen att lådan lutar lite påverkar nog mindre! Få motorn i rätt vinkel och gör nya växellådsfästen eller kuddar med olika höjd till lådan!! ///Magnus |
|
| Jo, men får jag motorn i rätt vinkel så kommer lådan att bli bra me. Tycker dock att det är konstigt att motorn kan hamna i vinkel när bägge kuddarna är lika höga? för även om jag byter till ett par andra kuddar så kommer ju dom vara lika höga med och då hamnar ju motorn snett endå. Känns som att jag kan ha fått fel motorfästen. Ser dom fästena till e36 likadanna ut som dom till e34? | |
|
Fästena från e34 är annorlunda. e36 fästena passar perfekt jag tror inte att du kan få det bättre genom att svetsa egna. Motorn hamnar så lågt som möjligt och väldigt nära torpedväggen utan att nudda den. och så får man precis plats med fläktkopplingen framför kylaren. Mellan insuget och e21 bromsservot blir det cirka 1 cm mellarum. Länk |
|
| Enligt den här guiden så är det samma kuddar till E24 Länk Nån som vet vart jag kan köpa sånna om inte bmw kan få tag på dom? | |
|
Du kan absolut inte använda E34 fästen, E36 "armar" med två st. E28 535i höger-kuddar blir kanonbra, ser ut som om det hade varit gjort för bilen från början! Observer att dessa sitter längre bak på blocket än E34:ans, men det är bara att rens-gänga, hålen finns där. Bakre staget till insuget kommer inte att passa längre (om motorn är från en E34) Främre passar fortfarande. Kuddarna heter 11811128932 hos BMW och kostar 310:-/st. Titta riktigt noga på kuddarna så ser du också att pinnbulten sitter på annat avstånd från centrum än styrpinnen, vänd dem med pinnbulten utåt på framaxelbalken, det skiljer någon millimeter beroende på hur man vänder dem. Du får också kapa av övre pinnbulten lite, den är lite väl lång. Om du har en E34-motor så byt också främre grenröret, det är lite annorlunda än på E36, jag bytte inte och det gick nätt och jämt att få dit grenröret, det blev nog lite väl tight med tanke på värmen. |
|
| jag har fått dit min motor nu med E36 fästen och E28 kuddar och det blev bra tycker jag ... Va dina kuddar till E28an runda? | |
| Ja de är runda, vänstersidans på E28:an ser annorlunda ut, avlånga med två gummibitar, de går nog också att använda men man får kapa bort lite metall på dem så armarna passar på. | |
| när jag beställde mina kuddar från bmw så sa dom att de va samma kudde på bägge sidor så jag har 2 runda och dom tycker jag sitter bra ... blir tight med slangarna till värmepacketet bara och sen fick jag ta bort den delen runt hardyskivan eller vad man säger ... jag har bara gummit kvar som sitter mellan kardan och lådan den andra stålskålen fick jag ta bort för den tog i spakstället på min e36 låda | |
|
Kanske varierar med årsmodell hur kuddarna ser ut mellan sidorna, nåt jag kommit på är att jag nog måste ordna en värmesköld till högerkudden, inte många cm mellan den och grenröret... Jag kapade av det övre röret till värmepaketet och tog en färdig slangböj och skarvade på inne i bilen, nedre röret klarade sig utan modifieringar. Bakre anslutningen på motorn (bak på toppen) är värme ut = ska till nedre anslutninen på värmepaketet. Höll på att göra tvärtom först, vet inte om det spelar så stor roll, men det kanske kan påverka luftningen. Först försökte jag använda bilens originalkylare, men där kom jag på att om inte vänstra anslutningen på termostahuset går till övre anslutningen på kylaren så funkar inte luftningen. Termostaten (högra anslutningen) saknar luftningshål så när den är stängd så luftas inte kylkanalerna i blocket ur, inge bra... |
|
|
Lyfter och ber nån vänlig själ som kan eller vet säga mig höjden på kuddarna som kommer från e28, ska nämligen tillverka egna.... snälla ut o mät nu=) MVH |
|
| Jag har en 4 mil till min bil men om du inte fått svar innan dess så postar jag höjden här | |
|
Ska till min bil nu men kollar datan med jämna mellanrum.... så om du/nån mäter snälla skriv här.... MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.