|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en e30 325 som läcker kylarvätska ovanför den cylindern närmast coupén. det läcker inte mycket utan droppar bara lite men man måste fylla på varje månad litegrann(ca 50cl?) Den ryker även mycket vitt även när man varmkört den. Har nyss bytt olja och inget glegg i den eller olja i kylarvätskan så det blandas inte iaf. Läcker det in i cylindern när den ryker vitt? Och toppen eller toppackningen som läcker, vad är vanligast? Pris för rep? Gör det troligast själv ändå men bra att veta. //Johan | |
svintoleffe |
Han läcker in vattnet i cylindern, o skickar u det i förbränningsrummet. Jag skulle gissa på att toplocket kan ha kastat in handen, det är vanligt. Ja, lämnar du in den på bmw, så ger dom dig ett nytt topplock, av värde på 12 tusen, sen skulle dom i gävle ha 5000 har jag för mig för att göra jobbet eller något. Länk Min Bmw MVH Leffe |
| Ok men de kan inte vara packningen som gått...annars vet jag inte om man vågar öppna :P har inte råd så då får väl bilen stå och vänta på bättre dar :/ | |
| kan vara så att toppackningen gått.. gör ett kompprov innan du river kan bespara dig tid om det inte är det som är fel.. Har du dålig komp på någon cylider så är nog packningen trasig... | |
|
Har kollat på ett några år gammalt komp test som förra ägaren gjort och där är de lägre komp på 2 cylindrar...ska fara och ta ett nytt bara far kommer hem, alltid bra med föräldrar som känner folk :P |
|
| Om komprovet visar tex. " 11,5 12 11,5 12 12 12 " så är det ok.. Ska inte diffa mer än 1 men ser det ut såhär " 7 12 11,5 12 12 12 " är nog packningen eller toppen trasig. Nu är det inte säkert att du har ett kompritionförhållande på 12 men det är ett exempel. | |
brattwurst |
En fördel kan ju vara att göra kompressionsprovet på rätt sätt: 1. Skruva ur alla t-stiften på en gång. 2. Drag ur bränslereläet. (annars fylls katten med soppa) 3. FULL gas gäller vid provet. (plattan i botten) 4. Kör åtta kompressionsstakter per cylinder. Kör du tex mindre på så blir värdet annorlunda. 5. Se till att det är helt tätt när du trycker ned k-mätaren. |
brattwurst |
Tillägg: Motorn skall naturligtvis vara varm. (Driftsvarm) |
| Ok tackar för hjälpen... | |
|
Som de andra sagt så tror jag att det är topp-packningen som gått. Köp Barsleaks eller liknande på typ, Mekonomen. Det finns olika modeller och priser. 80kr och uppåt! Hjälper inte detta får du nog beställa en sotningsats (packnings-sats) via bildelsimporten. Runt 1500kr +olja, filter m.m. När detta hände mig lämna jag in bilen till BMW och de tog 2500kr för bytet. Då jag kom med alla delar inklusive olja m.m. 5000kr fick jag gjort bytet för. Om BMW själv fått bestämma priset och reservdelar hade allt gått på 10000-12000kr! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.