|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Jaha... Trodde det var relaterat till 750... trodde jag missat nåt.. :D | |
andha45 |
750 Sunshine Plus känner jag inte till =) Det är väl snart bara BMW som håller sig ifrån löjligt paketerade paket. Merca har ju numera t ex Driver-pkt. Volvo har också hållt sig undan en del. Addition och Business klingar ändå lite bättre än en del annat |
| En standardvolvo numera innehåller dock bara chassi och ratt. Allt annat är tillbehör :/ | |
andha45 |
Det är väl ung. lika mkt std i Volvo, Saab, BMW o Merca... Den som sticker ut tycker jag är Audi. 2,4 A6 288 men då är det mkt som saknas I en V70 std ingår AC ESP 4 elhissar stereo... ja ok inte så imponerande men med business-/affärspkt tror jag BMW o Volvo är likvärdiga F ö kostar bmw:s stora komfpkt (stor klima skinn komf.stolar PDC...) 60 000 till 525 |
Nöjd E30 ägare |
De e gött, ös på bara... Om inget annat är det kul att läsa vad Ni skriver. kanske en 750 med lyxplysch vore något, har nämligen hört att det skall vara bättre än skin:) I do it only for the glory. |
|
andha45: Vad innehåller Mercedes Driverpaket? Pedaler och ratt kanske? :-) Att 740 är den modell som oftast rekommenderas tyder på att den gyllene medelvägen kanske är att föredra i många fall. Många tycker nog att exklusiviteten blir väl påtaglig när en V12 hamnar under huven. Likså upplevs bruksvärdet vara mindre för en sådan vagn. |
|
andha45 |
En åsikt som jag inte tror att alla delar: lyxigaste modellen brukar ha en massa extragrejer som gör att bilen åldras snabbare. Tänkte på det när jag satt i en 760 nyligen. Alla dessa skinskodda paneler och kromade knappar, det kommer nog att se lätt gammalmodigt ut om några år. Men en del tilltalas säkert av det. |
|
Tja..va är det man är ute efter? E38:ans komfort och rymliga interiör återfinns ju i samtliga e38'or oavsett motor. Vill man ha lite mer wow-känsla i form av utrustning och kraft så går snikmodellerna bort direkt. Personligen anser jag att 728 o 730 har för klena motorer och oftast (inte alltid) lite "fattigt" utrustade. 750 är för mig det självklara förstahandsvalet då man får så mycket mer bil för samma peng. Enda (?) nackdelen är bensinkostnaden. För övrigt är det ingen större skillnad i ägandekostnader, förutsatt att man hittar ett bra exemplar (välservad - dokumenterad historik). Prestanda - 750 är och känns snäppet snabbare än 740. 728 (730) är och känns för slö för den nästan 2 ton tunga bilen. Trådskaparen LoveTrain ska ju dessutom ha den som sommarbil, då blir valet ännu lättare. /Lazze Länk |
|
andha45 |
För de flesta torde dyrare försäkring ha större påverkan än bensinförbrukning. 55 % dyrare försäkring, i mitt fall 5000 kr drygt = 550 l bensin = 2 dl merförbrukning i 2750 mil/år |
|
När jag ringde runt F-bolagen så skilde det inte särskilt mycket. 55% var har du fått de uppgifterna ifrån? /Lazze Länk |
|
andha45 |
Jag la in reg.nr. för 97 740 o 750 båda sv.sålda och fick på folksam fram: 9236 för 740, 14474 för 750 57% mer för 750. Men det kan förstås bli annorlunda med andra förutsättningar. |
|
750 kostar för mig, boendes i Stockholm och 27 år gammal 34000:- per år... Det är mycket pengar. |
|
|
Okay, Folksam! Dit ringer jag aldrig mer, iaf inte om det gäller att försäkra en BMW. Jag skulle föreslå BMW Original Försäkring - som har en lite mänskligare syn på det hela och en helt annan attityd. /Lazze Länk |
|
andha45 |
Nej Folksam var säkert inte det bästa exemplet men eftersom försäkringsklassningen styr premium borde relationen mellan olika modeller vara likartad från bolag till bolag. Jag gjorde inget försök att kartlägga marknaden, tog bara ett stickprov utifrån de förutsättningar jag har. Klassningen gör bolagen tillsammans baserat på historiska skadekostnader. |
|
"Borde relationen mellan olika modeller vara likartad från bolag till bolag" - Det är definitivt inte min erfarenhet. /Lazze Länk |
|
|
Jag ringde faktiskt rätt nyligen för att kolla upp kostnaden för en M-bil (för egen del) - TH = 24.102-/år BMW Original Försäkring = 18.155-/år. /Lazze Länk |
|
andha45 |
Jag har aldrig gjort såna jämförelser men vet att klassningen går till på det sättet. Försäkringsbolagen träffas och kommer överens om klassningen. Men visst har jag också undrat över hur det tillämpas hos bolagen för priserna kan ju skilja hur mycket som helst för samma bilmodell. Därför borde skillnaden mellan motoralternativ vara procentuellt ungefär lika i olika bolag. |
| I denna debatt kan jag tillägga att för samma bil ville T-H ha 44,000:-!!!! | |
|
Jo jag håller med dig, men jag tror att verkligheten är något helt annat. Försäkringsbranschen är lite speciell (snällt sagt) /Lazze Länk |
|
andha45 |
Ja, att skillnaden mellan bolag är stor är bekant. Att ett och samma bolag skulle bedöma olika modeller i en modellserie på annan grund än modellklassningen verkar långsökt, men det kan säkert förekomma. De kan ju t ex ha egna positiva erfarenheter av t ex 750 som de ej fick gehör för i den gemensamma klassningen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.