|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Seven: Haha... så sant som det var sagt. Har kollat på 728 också, men det är svårt att hitta en bra utrustad sån i samma prisklass, brukar springa upp en 20-30k. Tyvärr. Eftersom jag framförallt är ute efter komforten. |
|
andha45 |
Seven_: vet du att 728 vann över 528 i en test i ty ams 1996? |
| Utan att själv ha kört 728 så känns det spontant som lite av komforten går förlorad i den för bilstorleken lilla motorn. 740 är nog den gyllende medelvägen. V12:an som 750 medför är alltid trevligt men uppskattas nog nedast hos den sanne entusiasten. Jag skulle nog välja 750 just eftersom den har V12 men 740 är nog ett mer sansat val. | |
andha45 |
Sökte lite mer objektiv information från biltestare, hamnade på AutoBild som brukar ha beg.bil-tester: "Modellempfehlung BMW 740i (210 kW/286 PS) ...Am besten mit dem 740i, der im Vergleich zu 730i und 735i keine Leistung vermissen lässt und im Gegensatz zum noch eine Spur souveräneren V12 im 750 nicht ganz so exorbitante Unterhaltskosten bereitet. Probleme mit diesen Motoren sind selten, solange Ölstand und Kühlwasser – Stichwort poröse Schläuche – stimmen" ung: 740i rekommenderas, tsf 730 och 735 kommer det aldrig att saknas kraft och i motsats till den ännu lite bättre 750 är inte underhållskostnaderna så orimliga. Problem med 740-motorn är ovanliga, så länge det finns olja och luft i bilen. |
|
Train: Jo, 728orna är sällan lika riktligt utrustade som 'syskonen'. Det låter som om en välskött 740 är presis vad som skulle passa dig;). Underbar motor...underbar bil... andha: Nä det visste jag inte...men vad menar du med 'vann'? Någon speciel kategori? Jag menar sällan har man hört så mycket positivt om BMW som om E39an. Ägarna verkar verkligen vara supernöjda. Faktum är att jag var nära tt köpa en 525 M sport 02a innan jag slog till på 728an. Båda är enligt mig underbara bilar. The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
| En 12a är alltid en 12a.. | |
andha45 |
Seven_: det var några månader sedan jag läste testet men 728 vann klart. Högre komfort, rymligare och fortfarande sportig. Det intressanta är just att trots att e39 får så mkt beröm o trots att 728 var kanske 150-200 dyrare ny så vann den... |
|
Nu har jag haft min 735:a i snart 14 år, så nu har jag sparat så mycket pengar på det, så nu är jag sugen på en 12:a!!! Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
Seven_: Får man fråga varför du själv inte kör 740 om du föredrar V8? ---- Rasen nicht reisen |
|
|
ok.. nu måste även jag hoppa in här.. Du måste handla med hjärtat.. vilken bil blir du "kär" i? åk o provkör en 750 o sen en 730 eller 740. om du älskar motorer, gillar flärd o överflöd, älskar knappar o manicker, skinn på varenda pinal. urkraft o vrid... då finns det bara en bil i slutändan. jag sålde min 750 förra året, har saknat den som fan. så jag tänkte att jag ska vara förnuftig o "lagom" så jag handlade en 730, vilken jävla miss... helt värdelös o ganska trist.. som att åka volvo 960.. den drog dessutom lika mycket som 12an. sålde skitet efter 2veckor. Nu i dagarna ska en 750 inhandlas igen,, då en IAL... O visst e 750 i regel billigare, men bara vissa!!!! om du kollar en -95-96 med svart skinn, sån får du för 70-100" men om du e smart så tar du o skaffar dig en 98 o nyare med beige inredning, eller grå. bilar utan nav, dsc, pdc, osv...ska du INTE!!!! handla!!!!! se bara till att allt funkar innan du betalar!! en nice E38 som är rätt utrustad är mycket trevligare än en A8 tex. se bara till att den är rätt... |
|
andha45 |
tamtech: jag håller med, de flesta bilar köper man med hjärtat. Köper man bara med hjärnan blir det en Toyota Corolla 1,6 Sunshine Plus. |
|
Jag tycker att seven är ute på djupt vatten. Det väl knappast bara 750i som är svårsåld utan alla E32/E38 även 728i? Jag har både åkt/kört de flesta motoraltnativ i E32(E38 (utom diesel tyvärr) och jag tycker att en 750i (som oftast är mycket vältutrustade) är en helt annan bil än en "vanlig" 728i eller 740i. Men det kanske beror på att jag är en "sann entusiast" som någon skrev. BMW CS #5139 |
|
andha45 |
Du är nog entusiast... Jag tycker 740-nivån är lagom, lika snabb (minst) o bekväm (nästan) som 750 men inte lika förfinad. 728 skulle jag kunna tänka mig också. Tror det finns paralleller till en massa andra områden. Många köper billiga fåtöljer (2 000/st). Vissa köper billiga Jacobsen-designade äggfåtöljer (8-11 000/st), andra köper de riktiga för 28 000/st... |
|
Ja så är det men några fotöljer för 28000 skulle jag aldrig köpa! Jag har absolut inget emot varken 728i eller 740i, obs! men att avråda en spekulant från att köpa en 750i utan att själv har någon erfarenhet tycker jag är lite väl magstarkt. En V8 är ju alltid en V8 säger man men en V12 är mer än fyra burkar ytterliggare. V8 muller hör man varje dag men den speciella sången från en V12 är unik och beroendeframkallande! BMW CS #5139 |
|
|
Hyffsad komfort för en liten slant köp en 728. Bättre komfort+drag köp 750. Inte för att jag har någon erfarenhet av 750n men större motor=bättre komfort+dyrare i drift. Hade jag haft råd att köra en 12:a vardagligt så skulle jag lätt göra det, men det har jag tyvärr inte. MVH |
|
|
va inte rädd handla . Länk |
|
|
va inte rädd handla . Länk |
|
|
andha45: Skippa Sunshine-pluspaketet. Bara onödig utrustning... :-) tamtech: Vis av erfarenhet har jag lärt mig att ALLTID provköra den svagaste varianten i modellfamiljen FÖRST. Devisen "det man inte vet har man inte ont av" är sann. |
|
| Bjoeck: Vad är sunshine plus? | |
andha45 |
LoveTrain: jag kan svara. Sunshine Plus är ett paket till Corolla med stripes, 15" alu, höjdjusterbar passagerarstol och bakvinge, typ =) Jag tror de som läser vår diskussion får en hyfsad bild av läget. Om man t ex disponerar 20 000 e skatt o kör 2 000/år kanske det kostar 6 000/månad med 728, 7 000 med 740 och 8 000 med 750. Om det är värt extrakostnaden vet jag ej. Det får var och en bedöma... 1 000 mer för 750 jfr m 740 är nog rimligt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.