|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har aldrig bytt bromsar & skivor på min BMW förut (bytt på min gamla Volvo 240 för XX år sedan ;), men tänkte ge mig på detta nu för att spara ett par tusenlappar. Det som skall bytas är alltså skivor, slitagegivare (antar jag?), belägg, samt handbromsklossar bak. Jag sökte i forumet efter något "guideliknande", men lyckades tyvärr inte hitta något... Tänkte handla det som behövs på Mekonomen. För det första vet jag inte vad som behöver köpas... Mekonomen's sida för min 325:a är denna URL tror jag: Länk Jag gissar på att jag behöver: 2x [Bromsbelägg bak / 02-40803 / 280:-] 2x [Monteringssats bak för 40803 / 02-Q1097 / 64:-] 2x [Slitagevarnare bak för 40803 1st / 02-QWS0106 / 129:-] 2x [Bromsskiva bak 280x10mm / 02-20281 / 425:-] 2x [Bromsbackar - belägg handbroms / 02-30332 / 301:-] 1x [Monteringssats handbroms för 30332 / 02-Q708 /200:-] Summa: 2598:- Hur gör jag sedan själva bytet? Jag har inte tummen mitt i näven, men har som sagt aldrig gjort detta förut :p. Så jag letar efter någon som har ett par minuter och kan skriva med lite "steg för steg" hur man gör, vad man bör tänka på, samt vilka verktyg som behövs. Hörde något om en 7:ans insexbult som kan bli rund och bör bytas, borde väl ingå i monteringssatserna isf? Tack på förhand! :) Skall se om jag inte kan ta med mig digitalkameran & ta lite bilder, och göra en "guide" av det hela sedan ;-) | |
|
Du behöver bara 1st slitagegivare bak(det sitter 1 vänster fram och 1 höger bak, dvs en per hjulpar). Den insexskruv som brukar förstöras vid skivbyte är den som håller skivan fast mot navet, se till att du rengör den ordentligt+ spraya 5-56 innan du försöker att lossa den, värm dessutom med varmluftspistol eller gasolbrännare så kanske den vill ge med sig. Det som brukar hända är att insexmejseln slinter i spåret och då får man borra ur skruven. Jag använde en gång gängurdragare("svinpitt"), det slutade med att den gick av i skruven och det var ett h-e att borra sen eftersom urdragaren är härdad, det gick åt ett antal borrar men sen gick det, mitt tips är alltså att borra med större och större borr och akta navets gänga. Ta sen och slå från baksidan av skivan med en slägga samtidigt som du vrider skivan, då brukar skivan hoppa av och man kan sen ta bort resterna av skruven från navet. Så inhandla 2st insexskruvar på BMW(kostar några kronor/st). Du behöver dessutom en 7mm insexmejsel(finns sällan i satserna som man köper utan måste köpas separat) för att lossa insexskruvarna(2st) som håller fast oket. Mvh Micke t |
|
|
Har nyligen gjort samma procedur på min bil. Bromsbackar, bromsklossar och monteringssatser brukar säljas per axel alltså behöver du bara en uppsättning av varje. Har inte lampan för slitna bromsbelägg börjat lysa behöver du inte byta givaren, bara att flytta över den till dom nya klossarna. Min är en -94 och ingen av monteringsdetaljerna hade börjat rosta så du kan nog klara díg med dom gamla. 1: Hissa upp bilen och ta av fälgarna. 2: Lossa bromsokets glidbultar med en 7mm insex (sitter bakom två gummihattar bakom varje ok) 3: Lossa sedan bygeln som håller oket med en 15mm nyckel. 4: Lossa skruven som håller skivan med en 8mm insex. 5: Ta av skivan (den kan bränna fast så prova att slå på den) 6: Lossa snabblåsen till bromsbackarna genom att vrida dom 90 grader med en 6mm insex samtidigt som du trycker in dom lite. 7: Sedan är det bara att lossa på fjädrarna som håller ihop backarna (ett tips är att bara lossa på ett hjul i taget så ser man hur dom ska sitta på den andra sidan ifall man glömmer bort det) 8: Sedan är det bara att montera i omvänd ordning. Handbromsen ska sedan spännas så att den tar på tredje hacket på spaken. |
|
BOGEYMAN |
Testa och banka till på bultarna och dra åt så brukar det släppa!! |
|
Tack så mycket micke t, Koni, & BOGEYMAN! :) GRYMT bra, nu skall jag nog baskimej våga mej på detta hehe.. :) Jag skall även kolla upp priserna på BMW originaldelar, hörde att det inte skulle skilja mer än en 100-lapp (har dock inte kollat upp detta ännu), gör det inte det är ju originaldelar alltid att föredra antar jag ;-) Återigen; tack så mycket för att ni tog er tid. Skall nog handla i slutet på nästa månad eller något. Återkommer med lite bilder till er text också :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.