|
|
|
|---|---|
|
Köpte ett kombi-instrument på skroten från en 528 som jag eventuellt tänkte sätta i min 518. Vet att både hastighetsmätare och varvräknare sannolikt kommer visa fel och kanske använder jag därför bara själva huset från 528:an. Dock hade det här instrumentet det som jag tror kallas "ekonomimätare" inbyggt i nedre delen av varvräknaren (på min sitter det original endast en stor varvräknare). Frågan är då om jag kan koppla in den här ekonomimätaren på något sätt...? Om jag inte har fel brukar väl en sån här funktion kräva nån sorts givare på insugningsröret (eller är jag helt ute och hojjar nu...)?? Jag kan ju alltid byta tavlorna och ha den nya mätaren som en "dummy" (blir ju lite snyggare), men det vore roligare om den faktiskt funkade också. Tacksam om någon kan reda ut det här åt mig! Mvh //Pewe | |
|
Tror inte att det är fullt så enkelt tyvärr. Du tänker på de enkla mätare av olika slag som mäter motorns undertryck i insuget. BMW:s förbrukningsmätare är elektrisk och plockar sin signal från motorstyrning/insprutning. Jag kan inte svara 100%-igt för din årsmodell, men på senare modeller är det definitivt så. FP |
|
|
OK, jag var tydligen ute och hojjade om det här med insugningsröret... Men hmmm... Oavsett var ifrån den hämtar sina data borde det väl ändå röra sig om en givare nånstans som behöver anslutas, eller är jag ute och hojjar ännu mer nu...? Funktionen kanske iofs aldrig har funnits på 4:orna (M10), och då lär det ju inte gå... (retfullt) ///Pewe |
|
|
Kan inte svara säkert, men troligen ingen separat givare utan motorstyrningen räknar fram hur mycket bränsle som sprutas in. Blir ju problem då om du inte har styrning som är förberedd för instrument tror jag. FP |
|
|
Aha! Börjar förstå lite (tror jag:-) Nåväl, då får mätaren sitta där som en dummy då... Tack för svaren Folke! Mvh ///Pewe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.