AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.204

fönster hiss problem...

Visa användare
586
wdac
325i -05
Hej!

har en 325 sedan -93 där höger ruta krånglar när man skall hissa upp den från botten läge med el-hissen... den främre armen hoppar ur för att glas skivan nyper i framkant på gummiliste, den ligger i spåret som den ska.. allt sitter rätt men när man hissar upp den så nyper det i fram å man får hjälpa till genom att dra rutan bakåt så det inte nyper... jag kan inte komma på varför det nyper.. har smörjt gummi listen den ligger i ifram kant men det nyper lik förbannat ändå.. någon som har tips å trix å bjussa på.. ja kliar mig i skallen så ja blir flint snart :)

mvh
wdac
brattwurst
Justera stoppen/spärren så att rutan ej går ned för långt..
Visa användare
586
wdac
325i -05
då får ja öppna upp vänster dörrsida å se hur den ser ut.... för ja är inte riktigt med på hur stoppet ser ut...
ba
56
badbeemerboy
325-94
320-87
Tjo.
hade ett liknande problem när jag köpte min e36:a. På båda sidorna :)
jo, i mitt fall var det (om du tar av dörrsodorna) dom vita glidsakerna som är ungerfär 2 gånger 2 cm stora som gått sönder. köpte ny till hela bilen, kostade 80:- på bmw. billigt och resultatet blev bra. dom sa att det var en typisk slitdetalj.
lycka till

Länk
Länk
håller med om det..bytte den vita plastbiten på min e36 i fredags kväll..hade samma problem som du rutan stannade nån decimeter innan fullt uppe...
bytte den vita glidgrejen och smörjde lite och sen funka det utmärkt..

1-2!
Visa användare
586
wdac
325i -05
ok min ruta nyper framtill på något sätt och iom det så hoppar den främre lyftarmen ur den vita platsbiten som skall glida/glider i ett spår, har smörjt där, dock ej med fett utan med 5-56 skall nog gegga in fett där när jag monterar på de nya plast klossarna..
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min högra framruta hoppade en gång ur spåret och fortsatte upp nån cm och la sig utanför plåten. Nu måste man trycka in den medan den hissas upp för annars så trycker den listen "bakom" sig. Den låter alltså inte gummilisten ligger över rutan vid sista dm och det känns ju inge bra. Är det samma fel som wdac hade? Jag förstår inte riktigt vad han menar med "nyper".
Fa
227
Falcon
325 -93
Låter som att justeringen till rutan har hamnat lite fel,ta lös dörr sidan (om du edan inte har gjort det ) kika på armen som går mot "dörrlåset" prova med att justera den lite.
min nöp i en aning när rutan var ca 2/3 del stängt det löste sig med att justera.
//peter
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Jag hade också problem med höger elhiss fram, den funkade inte - sladdeen hade hoppat av. När jag körde upp rutan efter att ha satt på sladden åkt rutan upp helt fel, tror det fanns 2-3 justeringar.

Till slut var jag även tvungen att tillverka en egen lite längre teflonstopp eftersom rutan hoppade av gummilisten när den gick för långt ner. Nu sticker rutan upp ca 2mm när den är i bottenläge.

Om du ska göra en större stopp så gör inte den för stor för då åker rutan upp aautomatiskt när den kommer till bottenläget - det vet jag av ren rutin...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.