AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.272

Förhöjd placering av nummerskylt

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
I motsats till många andra här på forumet så tycker jag att nummerskylten i sig snarare är en prydnad än en belastning. Därför undrar jag om det finns några regler om just var den måste vara placerad.
Jag hade tänkt montera den på taket som typ en taxiskylt, givetvis med belysning även om en sådan inte krävs för främre nummerplåt.
Min fråga är nu om det finns några lagliga hinder för detta?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Menar du främre nummerskylten?

Den måste vara placerad i fronten på fordonet....men du kanske har ett väldigt långt tak! ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
ursäkta men är detta ett skämt eller? :O

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Jag hoppas det
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Finns nog risk för att du får tummar upp framför dig om du skaffar plåt på taket.

Skall du borra hål i taket på femförtin för belysningen? :-)
St
1.089
Stente
Jag har taklucka så jag tänkte sätta skylten precis framför framkanten på luckan så att det bara blir typ 2 cm synlig sladd. Jag har även tillverkat ett eget fäste så att den kan placeras på taket utan åverkan.
Men kan ingen svara på om det är lagligt??
Måste den verkligen vara placerad i fronten, och vad är i så fall fronten? Ofta sticker ju kofångaren ut framför och då är den ju inte placerad längst fram på fordonet. Huvudsaken borde väl vara att den är väl synlig framifrån!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är inte lagligt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ik
223
Ika
525i -88
Fattar fortfarande inte hur man kan få för sig att det skulle se estetiskt rätt ut. Taxibilar är väl inte direkt iögonfallande?

Min kärra Länk
St
1.089
Stente
Estetiken är väl i betraktarens ögon, eller hur? Vissa gillar toksänkt med neon och 30 wunderbaum runtom innerrutorna. Andra gillar strikt original utan att ens en glödlampa får bytas ut mot ett märke som inte satt i från början.
Jag kan ju lugnt säga att jag själv har vikt mig dubbel efter att jag tittat på vissa självutnämnda(?) autpowerprofeters bilar efter att de själva har dissat något annat objekt som i mina ögon ser bättre ut.
Jag tror nog samma gäller för de flesta besökare på denna sajt.
Hursomhelst, jag har fått kapital och en beställning på att modifiera denna mycket fina bil med 2900 *väldigt* ärliga mil på mätaren till något som ställer begreppen på ända. Beställarens (alltså den som köper min bil efter modifiering) enda uttryckliga begäran var denna om nummerskylten, därav min fråga om det är lagligt. Annars hade vi kunnat ta bort den önskan eftersom den ska kunna besiktigas och köras som en vanlig bil.
För att skona er lovar jag att inte berätta vidare om vår konvertering till uppfällbara sidoblinkers àla VW från 60-talet (already done) m.m.
Hursomhelst, coolt kommer det att bli i alla fall i mina ögon ;-)
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Hur som helst kommer den vina nåt fruktansvärt och vara en aerodynamisk katastrof! Jag lovar att en fyrkatig skylt som står rakt upp på taket ger högre luftmotstånd än två stycket hyfsat aerodynamiskt utformade takboxar.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
He he.. vore riktigt kul att se bilder på den bilen Stente. Det finns inget heligt!! Sedan tror inte jag att det är snyggt i min smak, men smaken är ju som baken...

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
St
1.089
Stente
Micro, har redan tänkt på det och fixat en liten bakspoiler àla lastbilshytt till skylten ;-)
Ro
93
Rob_Z3
Z3 Roadster 2.8 -00
Kör med dubbla uppsättningar.
Om det är skyltar man är svag för borde det ju inte göra nåt om man har fyra!?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
snälla varför? köp en taxi istället

Joakim E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.