AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.657

Ta bort däcken på en Z4:a

Sida 1 av 2
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Hejsan. Bilen är avställd och står i garage, jag är därför lite sugen att passa på att ta loss däck+fälg för att göra rent dem ordentligt.

Enl. Z4:ans instruktionsbok så rekomenderade de inte att man ger sig in på sådana saker själv.

"BMW rekommenderar att du låter byta ut däck eller byta från sommar-till vinterdäck - eller omvänt - hos din BMW-verkstad.
BMW-verkstäderna är informerade om hur däcken med nödkörningsegenskaper skall hanteras och är utrustade med de nödvändiga specialverktygen."

Jaha.. vad är det för "specialverktyg" och det går alltså inte att bara ta bort däcket och göra rent det + hjulhuset?

Hur får man lättast upp bilen förresten, någon domkraft följde ju inte med (men det fanns fästen).
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Kanske en riktig garage-domkraft från Claesohlsson ärr bra jft med orginal?

Länk

ooooo_quattro:

Med tanke vad andra på forumet har skrivet om orginal domkraft så är det ett bra alternativ.

Jag undrar oxså vad det är för special verktyg som behövs??kan det vara bmw orginal låsmuttrar som det syftar på?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
En 20-tons domkraft torde räcka!! :-)

Det är väl snarast att byta däcken (plocka loss från fälg) som de ylar om.. Att skruva loss hjulen kan ju knappast vara något en verkstad behöver göra. Jag hade samma typ av däck på 5'an (fast de åker till soptippen pga köregenskaperna), run-flat eller vad de heter, och det är ett h-e att kränga loss dem utan specialverktyg, däckkrängaren fick jobba en del så att säga...

Palla bara upp bilen ordentligt, jag hade en SAAB som jag råkade sätta i backen på bromsskivorna en gång.. :-( vore inte så kul på en riktig bil (<>SAAB, Opel mao)

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Starre: Som jag antydde i förra inlägget, jag tror de pratar om att kränga loss däcket från fälgen och det är inte kul med ordinarie verktyg hos en däckkrängare. Två man fick hänga med hela sin vikt för att bända dem över fälgkanten.. he he, riktigt kul syn.. :-)

/Caspar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Handlar troligen om krängningen av däcken som redan påpekats!

Iofs rekommenderar en del instruktionsböcker att man skall låta verkstäderna byta vanliga glödlampor med...troligen något dumt påfund från USA för att undvika att bli stämda eftersom folk stämmer varandra till höger och vänster när de själva klantat sig! ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
...som Caspar säger:
Att plocka bort hjulen är inte svårt, men att försöka skilja däck och fälg klarar du inte av själv. Anledningen är givetvis att Z4:n har RFT, och det behövs riktig utrustning för att lyckas med att få av däcket från fälgen.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Nu har ju jag ingen Z4, men väl en Z3! Jag har hittills alltid använt originaldomkraften när jag haft loss hjulen på den och har inte haft några som helst problem med det. Så länge bilen står plant och man har lagt klossar framför och bakom de andra hjulen för att förhindra att bilen kommer i rullning så tror jag det är lugnt. Har även en sån där röd garagedomkraft som visas överst på länken, men den är för hög för att få plats under domkraftsfästena. Eller ja, den får plats, men eftersom tryckplattan inte är plan så vill jag ha något mellan som skyddar bilens domkraftsfästen, och då får den inte plats! Nu såg jag iofs att det längst ner på länken fanns en särskild tryckplatta som var plan, så köper man till en sån ska det nog inte vara några problem.
Specialverktygen som krävs måste vara låsmuttrarna och den oerhört avancerade hjulmutterskruvaren (fälgkorset som inte är ett kors :).

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Hmm, lite efter man blir när man sitter och skriver ett inlägg i 20 minuter... :)

/Masten
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
;) Kul med alla svar så snabbt!

Skall absolut inte kränga av däcken från fälgen, bara ta loss för att rengöra!

Betr domkraft så borde det väl vara bättre med en garagedomkraft än bmw orgínal?

En lite större domkraft kan man väl dessutom sätta mitt under bilen o lyfra båda bakre hjulen på samma gång

Vad kostar en org. domkraft på ett ungefär?
Är det låsbultar standard på alla Z4:or?

Lurit kan vara och komma in med en större domkraft i och för sig.. har inte bilen här så jan kan inte kolla markfrigången så lätt. Många garagedomkrafter ligger på min lyfthöjd 135 mm
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Du behöver ju inte en jättedomkraft för att lyfta en Z och de mindre brukar gå att få in under det mesta.

Lite tveksam till att lyfta bilen mitt på, kolla i manualen om det finns någon lyftpunkt där. Annars är ju Z4'an ganska styv så det borde gå att få upp båda hjulen om Du lyfter fram (mest centrerad punkt) hyfsat högt.

/Caspar
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Det ska gå att placera en garagedomkraft mitt på bakaxelklumpen, och framtill ska det enligt en kollega finnas en särskild platt punkt som man kan sätta domkraften mot. Har dock inte vågat prova... :S

/Masten
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Annars använder man helt enkelt två domkrafter! :P
Det gjorde jag när jag bytte krängningshämmarstag på skåpbilen.
Ville inte lyfta bara på ena sidan då staget då kommer i spänn....

/B
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Masten: "Har dock inte vågat prova" ;) riskabelt eller?

Kanske säkrare att köpa en orginal...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Näe, Masten är en fegis!! :-)

De flesta bilar har lyftpunkter båda fram & bak, står dock inte alltid i manualen var man skall sätta domkraften. Det jag menade att jag var tveksam till var att sätta en domkraft på mitten av bilen längsmässigt.

Beppo: Hela meningen är ju att slippa veva upp & ner bilen så många ggr... Skulle jag göra ett sådant byte så vore nog pallbockar att föredra.

/Caspar
jag hatar orginaldomkraften. den är bra att ha om man får en flat tyre ute i bushen, den tar lite plats och väger lite. men inte någonting man vill använda när man ska t.ex byta alla 4 hjul till vinterdäck. samma gäller BMW orginal bultnyckel.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Bilprovningen lyfte min Z3 i bakaxelklumpen... det gick ju bra men jag höll på att skita på mig då det på M bilarna sitter kylflänsar i botten på klumpen ...

/PG
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Caspar, jag behövde då bara lyfta en gång, och det kommer väl inte du heller undan om du ska ha upp bilen på pallbockar? Eller är det en röd mantel jag skymtade som fladdrade efter dig när vi körde gokart? :)

/B
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Beppo: Jo jo, men skall man lyfta två hjul samtidigt och då använda 2 domkrafter så blir det lika många lyft ändå!! Eller hur?!? En fet garagedomkraft som lyfter en hel sida på en gång är klart bäst sätt att jobba på.

PG: Stämningsblanketten hade Du förståss redo!?! Varför lyfter de bilen så?? De har ju riktigt bra 4 punkts lyftar annars..

/Caspar
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag har alltid en assistent närvarande när jag mekar...... Han kommer alltid ut så fort jag håller på med ngt, och det gör ju inget då han har en mkt mer diger verkstadsutrustning än vad jag har. Och det gör ju inget att han bidrar med lite arbetskraft också......
Annars håller jag med dig om att en fet garagedomkraft vore bättre, men jag vet inte om jag skulle våga lyfta ngn annanstans än i domkraftsfästena ändå.....
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Ok, man får nog hålla sig till att sätta domkraften till fästena. Köpa en org. domkraft eller att ge sig på med en garagedomkraft kanske inte spelar ngn roll.

.. komplicerat detta "bara" för att göra rent lite ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.