AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
633

topplocksras på 320 e30?

Ku
118
KuLLeN
325iM Coupe -89
320ik Coupe -87
hej! jag har en 320 -89 dvs en e30. har en del problem som jag tänkte om någon kunde hjälpa mej med?
1. kylarvattnet läcker en del, men inge synligt läckage utanför så antar att det läcket in i toppen lr nåt?
2. lite vitt klägg i motoroljan, inte speciellt mycket.
3. hög tomgång efter kallstart och gasgivning. ca 2000 som högst

har hört att detta kan bero på att topplockspackningen är dålig eller sprucken topp?? eller kan det bero på något annat? finns det nåt sätt att kontrollera felet?

tack för all hjälp på förhand!
//johannes
Det verkar tyvärr som om din topplockspackning har gått sönder. Förmodligen har även toppen slagit sig/spruckit på grund av överhettningen.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är nog som Kalle säger,så de e bara att lyfta toppen för att se va de är...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Om du nu inte drabbats av det berömda "topplocksbultsproblemet". Läs här! >>> Länk

/// Gunnar E.
Bytte packning förra veckan på min 320 -89a. Uppförde sig ungefär som du säger. Jag behövde inte ens plana toppen. Så det är inte 100% att den spruckit eller slagit sig, har den däremot kokat så är det en annan sak! Förövrigt är alla man pratar med överens när det gäller topplockspackning, bara att skruva o hoppas på det bästa! Komp.test säger oftast inget om skicket på packningen så vida den inte är helt kass. Men det hade du garanterat märkt. Kan fungerar att trycksätta cylindrarna o kolla om du får bubbbel i expansionskärlet. Bubblor = kass packning. Dock inte helt tillförlitligt det heller. Lycka till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.