|
|
|
|---|---|
|
har hört att det är skadligt att bogsera en automat... ligger det något i det Kör min 525tds-98 med automat och lägger i "N" ibland för spara bränsle, den rullar väldigt länge (kommer bra många 100 meter om jag kört i 90km/h) Är det bara dummheter och skadar bilen eller är det bra????????? | |
|
Så länge motorn går så snurrar oljepumpen i lådan och smörjer tillräckligt....... Sen kan man undra varför man ska lägga i N o rulla i friläge, det sparar knappast någon större mängd bränsle, då styrsytemet gör bränsleavstängning under motorbroms (ingen gas med växeln i D), men inte om man rullar fritt! Dessutom är risken större att slita hårdare på lådan då du lägger i D igen, o lamellerna greppar, om motorn inte går på tomgång! Bättre att lära sig köra på rätt sätt med automat! ///Magnus |
|
|
Har tänkt på det också?? Vet att min gamla 535 manual drar noll och nästan ingenting vid motorbromsning (står så i instruktions boken i alla fall) Är fallet det samma på min automat 525tds?? |
|
| Länk | |
|
Kan inte svara säkert för en diesel men en bensinmotor har fullständig bräsnleavstängning vid motorbroms ner till ett visst förutbestämmt varvtal, drygt 1000 varv oftast! Men jag skulle tro att dom nyare dieslarna har samma funktion, för en motor behöver ingen förbränning (och därmed inget bränsle) för att agera broms! Så låt växeln ligga i o använd motorn som broms! Ang. bogsering så finns vissa max antal mil, beroende på lådtyp och även högsta hastighet. Och ska den bogseras längre sträcka (några mil!) brukar rekommendationen vara att fylla ytterligare någon liter automalådeolja under bogseringen för att ge bättre smörjning, då pumpen inte smörjer lådan!! Glöm bara inte bort att återställa nivån när bilen är lagad! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.