AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.993

Tickande 328a E36

Sida 2 av 2
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Om bilen har stått länge så kan det lösas genom att varva ur bilen helt..... Du får du mer tryck på allt imotron och om en lyftare kärvat så kan den släppa då, om du har tur.. Har fungerat för mig iaf då jag körde E36...
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Johan B: Drar du dina stift med moment?? Jag har då aldrig gjort det och det har fungerat utmärkt ändå... Så känsligt kan det inte vara...
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Danrang, bilen har varvats nåt gud förbannat kan jag lova, helt utan förbättringar.

Och nej jag drog inte moment utan bara på känn... Fan vad jag skäms om det faktiskt är stiften, inte kunna skruva dit ett gäng tändstift som folk asså, hehee. Då ska jag sluta meka bil o köpa cykel istället...
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Ok, tråkigt.. Då är det nog så att hydralltftare har skurit fast på nå vis om du nu inte lyckats dra stiften ordentiligt, men tvivlar på det eftersom bilen antagligen var tyst innan och stiften lär juh inte skruva ur sig själva när bilen står still... Men det kan vara så att du kan byta hydrallyftaren utan att lyfta toppen, om det nu är så, så tar inte BMW så mkt för att byta den.. Värt å kolla upp...
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Jo men jag bytte även stiften i min lilla vinterservice, så det alternativet finns fortfarande kvar. Är inte insatt i bmwtoppar alls, inte heller hur hydraliska lyftare fungerar. Mest mekat volvotoppar innan. Men är det en lyftare som skurit eller på något sätt kärvar så finns ju ändå chansen att den faktiskt släpper nångång. Annars får man väl lyfta av o byta lite. Har för mig jag läst att man behöver massa specialverktyg för att få bort kammarna och det?

Nån som har en sprängskiss på en topp till en M52motor så man förstår lite bättre?
brattwurst
Peter_1982

Hur gick du tillväga när du skruvade i de nya stiften ? Skruvade du dem förhand nästan till botten ? sedan drar man med nyckel på känn tills metallpackningen på stiftet går ihop. (plattas ut) Detta går ej med uppnå med 25Nm.

Gick det extra trögt med något av stiften ? Kan du ev, ha gängat i det snett ?
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Hmm.. Typiskt när allt kärvar när det får stå.. Startade mitt vinterprojekt igår och först så ville inte startmotorn och när den väl gick igång så ville inte kopplingen som tur var så släppte det efter ett tag... Hoppas det löser sig iaf..
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Brattwurst, satte de nya stiften i änden på en slangstump o trädde ner i hålen o skruvade tills jag kände att det tog gängor. Alla stift gick jättelätt i och de flesta kunde jag skruva nästan till botten med slangstumpen på. Sen drog jag med hylsa o spärrskaft.
Menar du att man behöver mer än 25Nm eller? Vi drar med vinkelmaskiner på 22Nm på jobbet, o det ska faktiskt till rätt mycket innan de slår ifrån.
Ska som sagt ringa farsan idag o be att han tar en kik på tändstiften åt mig så kan vi utesluta det.
brattwurst
När du monterar ett NYTT tändstift så dra då på känn tills du verkligen känner hur den DUBBLA metallpackningen på stiftet trycks ihop, då som först är det helt gastätt. Detta bör ske någonstan omkring: 25-30Nm beronde på momentnyckel.

Du känner som sagt när packningen trycks ihop (känns som att motståndet släpper lite) Dock ej att likna vid gängsläpp.
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Nu är felet ur världen! *suck av lättnad*
Var med största sannolikhet en sotflaga eller en liten luftficka som smygit sig in i en lyftare.
Åkte hem idag o startade. Knackade ytterst lite när den var kall, för att sedan försvinna helt när den fått gå ett tag...
Skönt att man slapp värsta motorrenoveringen :-)
Nu ska det beställas ett slutsteg till och kanske en LCDskärm så man kan sätta xboxen i bilen... Nån som gett sig på det innan tro?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.