|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Gjorde en mindre service på Bmwn idag då den ska stå avställd under vintern. Det rör sig om en 328a 95a som gått strax över 14 000mil nu. Bytte oljefilter, olja 5W50 Mobil1 Helsyntet, bränslefilter och tändstift. Och nu precis efter servicen så har den börjat ticka som f**n! Har lokaliserat ljudet till nånstans nära 2ans cylinder, det går linjärt med varvtalet så det borde ju vara nån ventil eller lyftare. Vad f*n ska jag göra nu tycker ni? Har kört nästan 1000mil på exakt samma olja redan och nu när ny fräsch likadan kommer i så börjar den såhär! Brukar inte botemedlet mot just tickande o knackande vara ny fräsch olja?? Ge mig tips och råd och allt vad ni kan, det är meningen att det ska stylas denna vintern, inte riva motor i jakt på ett störande tickljud. | |
brattwurst |
När jag provade Mobil 1 för första gången så vart jag mkt besviken på det höga mekaniska ljudet/tickandet från ventiler mm. Det lät nästan som om en diesel. Mobil 1 är väl känd för att isolera mekaniska ljud mkt dåligt, finns likaså en Castrol Magnatec (någonting) som är lika känd den för exakt samma brist. Är du säker på att du fick Mobil 5*50 så du inte istället fick: 0*30 "Blasket" ? Vill du ha "tyst" på de störande mekaniska ljuden i motorn så använd då tex; Castrol 10*60. |
|
Säker o säker är jag väl inte. Stod 5W50 på dunkarna iallafall. O den kändes inte direkt blaskig. Men jag ska helt enkelt prova att byta till en lite tjockare olja då? Vilken är att föredra? Bilen går endast på sommaren... |
|
brattwurst |
Som jag skrev tidigare: Vill du ha tyst så gå över till en 10*60 olja. Har tidigare provat typ: 5*40 / 5*50 / 10*60 Först när jag pyttsade i 10*60 så hände det något. När jag hade kört ca fem mil så började de mekaniska ljuden att avta vart efter. |
|
Ska prova att låta den stå o gå lite först o småköra hemikring, den är ju avställd o oförsäkrad så några långturer blir det inte tal om. Det lustiga är ju att jag körde på precis samma olja 1000mil innan, men först när jag bytte nu så började det låta... Och det började med en gång också... minuten efter jag dragit igång den efter bytet... |
|
brattwurst |
Mysko..du hade inga tillsatser i den gamla oljan då ? typ Omega ? |
|
Kan mycket väl vara luft som letat sig in i en av de hydrauliska lyftarna! Om man måste använda 10W60-olja för att motorn skall vara någorlunda mekaniskt tyst, har man troligen ett mekaniskt fel i motorn! Kör ett tag och se om ljudet försvinner. En 5W50-olja från Mobil skall inte orsaka mekaniskt oljud, det är något annat fel som inte har direkt koppling till oljan. Men jag misstänker som sagt luft eller möjligen smuts som lossnat i motorn i samband med oljebytet. Kolla även att stiften sitter som de skall, sitter de löst dragna kan de slammra rätt ordentligt! För övrigt skall 0W30-oljan räcka utmärkt i din motor om den inte är mycket sliten. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nepp, inga tillsatser i den gamla oljan. Är exakt likadan som den jag hällde i nu. Tickandet började som ganska tyst, för att sedan bli värre och värre ju varmare bilen blev. Nu låter den som en diesel typ... Stiften drog jag så hårt som jag brukar göra, men det skadar ju inte att dubbelkolla. De som satt där var enligt mig på tok för hårt idragna. Man kan inte ta bort lyftarna o göra rent dem på något sätt då? Stått bra länge o låtit motorn gå, både på tomgång o varvat lite. Tycker eventuella luftbubblor borde försvunnit då... |
|
|
Luft i lyftare kan tyvärr ta ett tag att få ur, brukar dessutom försvinna först när oljan är ordentligt varm och därmed tunnflytande... När bilen står på tomgång är oljecirkulationen väldigt låg, så låg att det inte är att rekommendera att varmköra den på tomgång - då kan motorn ta skada pga bristfällig smörjning! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
brattwurst |
Peter_1982 Att motorn tickar mera ju varmare den blir tyder ju på att du har ett lågt värme index på oljan. Gå som sagt upp ett steg i varmviscositet till 60 så är oljan tjockare när den blir varm. Att rekommendera en 0*30 olja till en motor som gått 14000mil är ingen bra ide' |
|
Om motorn tickar pga oljans viskositet när man kör på högkvalitativ 5W50-olja, skall man inte byta olja utan köra till en verkstad för då är det ett mekaniskt fel i motorn! Jag misstänker antingen luft i lyftarna eller kanske troligare lösa tändstift. När blocket utvidgar sig kommer tändstiftshålen att bli större... BMW slår i SLX i ALLA motorer utom vissa M-motorer (som får TWS) och det fungerar helt ypperligt! Du får gärna ge ett sakligt argument för varför det inte skulle fungera, Brattwurst! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"blocket" skall givetvis vara "toppen"! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Brattwurst, Motorn gick ju utmärkt på den viscosisteten i typ 1000mil... vad menar du har hänt nu som skulle avhjälpas med tjockare olja? Johan B, ska ge mig ut en försiktig sväng på mina sliriga sommardäck så han blir riktigt varm så får vi se vad som händer. |
|
|
Johan B, är tveksam till att det är tändstiften då det är helt linjärt ljud i förhållande till varvtalet. Samt att jag drog alla tändstift mer eller mindre lika hårt, och det är bara från ett det låter i sånna fall. Men det med luften kan jag köpa, ska leta info och råd under veckan och åka hem till garaget i helgen för en riktig felsökning... Kan något ta direkt skada av att det är luft i lyftaren? Så jag inte står o kör ner motorn eller nåt |
|
|
Är det bara luft i en eller flera lyftare tar motorn ingen direkt skada, men den ger inte full effekt pga att ventilerna inte öppnar helt. Men det kan ju vara något annat fel... Försök lokalisera ljudet genom att ta antingen en stor skruvmejsel som du håller skaftet mot benet nedanför örat och sätt sedan spetsen mot olika punkter på motorn, eller ta en bit trädgårdsslang och använd som ett stetoskop. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har tagit en slangbit o använt som stetoskop o lyssnat mig fram. Men det är svårt att få det mer exakt än nånting runt 2ans cylinder. Har inte skruvat sånna motorer innan heller så jag har bara tagit bort den plastkåpan över, fast det finns väl inget mer o ta bort utan att man kommer ner till kammarna direkt va? | |
|
Ventilkåpan är den som sitter direkt under den svarta plastkåpan. Med tanke på att varvtalet är direkt linjärt med kolvarnas antal slag i minuten är det fullt naturligt att lösa stift ger ett linjärt knackande i förhållande till varvtalet... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
brattwurst |
Johan B Ett sakligt skäl kan ju vara att mängder av inlägg just handlar om BMW motorer med höga mekaniska ljud/tickanden. Tror att detta i väldigt många av fallen handlar om att ägaren har blivit vilseledd ang lämpligt värme index på motoroljan. Ju lägre vämeindex på oljan = Desstomera tickande ljud,mm. Avänd med fördel ej lägre viscositet än: 5*50 |
|
Johan, Men jag kan väl inte direkt se om det är något fel om jag lyfter på den väl? Såvida det inte ligger en stor fet skruv som hoppat loss därnere eller nåt. Hmmm, köper ändå inte det där med stiften :-) Motorns vibrationer är ju inte lika vid höga varv som vid låga. Hehe, har suttit o tänkt i ett par minuter nu hur jag ska formulera mig men det blev för mycket öl igår o för lite sömn. Ska ringa farsgubben imorgon så får han ta sig en koll så stiften sitter som de ska. Drog åt som sagt lika hårt som jag brukar, men de som redan satt var ännu hårdare dragna...'Nu blir det sängen för mig, men fortsätt gärna spekulera. Kommer vara evigt tacksam för den som löser detta tråkiga mysterium |
|
|
Brattwurst, tyvärr har du nog missförstått oljornas verkliga varmegenskaper och vilka effekter det får på en motor! En frisk motor behöver inte högre viskositet än max xW40! Däremot är det så att t ex Magnatech förefaller ha en förmåga att få motorerna att låta något mer än en bra helsyntetisk olja. Men det har inget med viskositeten att göra eftersom t ex SLX som är en tunnare olja brukar få motorerna att bli tysta igen... Jag skulle inte råda någon att använda en tjockare olja än 5W40 om motorn är frisk i övrigt och om man inte hårdkör den ordentligt (t ex bankörning). Tvärtom är det en direkt nackdel med en så "bred" olja som 5W50, eftersom den innehåller mer VI-tillsatser som bryts ner och orsakar föroreningar i oljan samtidigt som den tappar i varmviskositet. Vilka oljor som får motorer att låta mer eller inte, beror mer ofta på vilken typ av olja det är, inte vilken viskositet de har. Oljor med höga halter esterolja har generellt förmåga att tysta ner motorer ganska rejält trots att de har låg varmviskositet! För övrigt kan du söka lite i äldre trådar, där jag ganska utförligt ger faktaunderbyggda svar om vilka oljor man bör och inte bör använda. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Peter_1982, troligen svårt att se om det är luft i någon lyftare! De skall vara stumma när man trycker på dem med t ex en träpinne, men jag tror i ärlighetens namn inte att du kommer att se något om det inte är typ en skruv som lossnat eller liknande som du själv skriver! Drog du stiften med moment eller på känsla? 23 Nm (+-3 Nm) är det korrekta momentet enligt BMW. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.