|
|
|
|---|---|
|
hej jag kör korta sträckor ästan varje dag hem--->jobb---->hem och den sträckan är 1 mil tottalt..så nu jag undrar är det nåt fara för bilen om man kör korta sträckor? ska man tänka på nåt ? typ byta olja fortare eller...o.s.v? Hälp mig. | |
| underhållsladda batteriet någon/några gånger under vintern kan ju vara en bra idé, batteriet laddas ju ur då man ofta får köra fläkt,värmesitsar osv och batteriet hinner knappast laddas ,då det inte hinner värmas upp på kortkörningar. | |
| Tätare oljebyten är att rekommendera, eftersom oljan späds ut lite av bensin, eftersom motorn "chokas" vid kallstart | |
|
Hinner bilen upp arbetstemp på sträckan så är de ingen större fara...de som bilen mår mindre bra utav är så korta sträckor så att den inte hinner komma upp i temp nångång,för då får den aldrig optimal smörjning,avgassystemet får en massa konststens etc.. Men hur många minuter är bilen igång från-till jobbet? |
|
|
allså bilen kommer i full temperatur...hem till jobbet tar 10 minuter så bilen hinner att bli varmt...en annan fråga: måste man varmköra lite innan man kör bilen i gång eller man kan köra direct efter starten? MVH |
|
|
Olja av högsta kvalitet är att rekommendera! Har du en sämre olja och bilen aldrig blir riktigt varm, finns det risk för "kallslam" som är en tjock svart gegga som bildas av sot, olja och kondensvatten. På vintern ökar risken för detta fenomen då det är både kallt och fuktigt. Tätare oljebyten är inte heller fel vid sådan körprofil! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
På 10 min hinner nog inte bilen komma upp i riktigt full arbetstemp,även fast temp-mätaren står i mitten så är den ej i arbetstemp,den står bara för vattnet... Ur batteriet synvinkel borde du köra ett par minuter till iaf nångång då å då,speciellt nu under vintertid då batteriet har större påfrestningar. De bästa är att starta å sen köra iväg direkt,iaf miljömässigt... Kolla in detta: Länk |
|
| Joo, borde väl på 10min bli varm?? | |
|
bmw_patricia: Knappast att oljan når rätt temp. på 10min. Speciellt inte vintertid. Kör en bil med oljetempsmätare och kolla hur lång tid det tar för oljan att bli varm jämfört med kylvattnet. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Räkna med att det tar ungefär dubbelt så lång tid för oljan att bli varm, som vattnet. Dvs. om det tar 7-8 minuters körning för tempmätaren att stabilisera sig i mitten, tar det ungefär lika lång tid till innan oljan är driftsvarm (ca 80 grader). Generellt kan man nog säga att det tar ca 15 minuters körning innan oljan är driftsvarm, men det beror lite på temperaturerna ute och i motorn när den startades. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.