|
|
|
|---|---|
|
Hej alla där ute. Har funderat angående en operation som jag inte tror är omöjlig att genomföra, har sökt lite men inte hittat/fått svar på saken. Har en 320 -92 som jag är sugen på att sätta dit en 328/M3 motor i. Tar man en 3,0 M3 motor är det bara att bulta i (den har ju ingen startspärr EWS) men om man vill ha en 328 motor så sitter det EWS på alla (som jag har förstått) då blir det lite klurigare men min ide är isåfall att man tar en 328 motor tillsammans med 320ins insug och box. Funkar det, vanosen ställer ju till det lite men den kanske går att koppla bort, isåfall hur gör man. passar 328ans kabelhärva mot 320 box mm. Tacksam för svar/hjälp Mvh Henrik | |
markus00 |
Ska du byta motor så är det absolut inte bara att "bulta i". Till att börja med måste du göra helt nya fästen till motorn. Elektroniken behöver bytas den med. Går ej att varken köra en 328 eller m3 motor med 320 styrelektroniken. Skulle jag vara som du så skulle jag sälja bilen och köpa en 328 eller m3 istället. |
|
Alla mekaniska infästningar är samma, tror inte den går så bra med styrboxen från 320. Ett alternativ är att ta tändningslåset med kabelhärva från 328:an också då får du med EWS'en. _______ //Niklas |
|
|
Jag monterade en M3 motor i en 325. Den e bara att skruva i. Men försök att ta en motor men komplett kabelhärva och styrboxar + luftmasse mätare. M3 har 4" luftmassemätare och 320 har 3" ...blir knivigt att få det att passa + att den inte är gjort för det luftflöde. Samma gäller 328 motorn. Men ta 320 insuget till 328 motorn. Länk www.reptil.nu |
|
| självklart så byter jag till m3 elektronik om jag ska sätta i en m3 motor, mekaniskt så passar det rakt ner om man tar respektive fästen som tillhör motorn/växellåda. Har hjälpt en kompis att sätta i en M5 snurra i en 525 å det var enklare en jag trodde. Ang en 328 motor så citerar jag en annan här på forumet som skrev "blocket är ju bara dumma kolvar och stakar", alltså det borde funka om man kan låsa/koppla ur vanos och köra med 320ins elektronik och sen mappa och ev byta spridare | |
|
En sak kan du i alla fall glömma: att få igenom bilen i besiktningen om de upptäcker motorbytet! Sedan kan du fundera på vilka konsekvenser det kan få om försäkringsbolaget uppmärksammar att din bil har fel motor om du krockar... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| besiktingen lurar man nog utan problem där jag bor, i värsta fall får man byta tillbaks till org :( försäkringen ja man kan bli utan ersättning men det känns som det kvittar på en bil som inte är värd speciellt mycket, trafikförsäkringen gäller alltid | |
|
....jo, men försäkringsbolaget kan ställa kravet för utbetalning i trafikförsäkringen mot dig! Dvs. tredje part (den som blir påkörd eller får sin egendom förstörd) får ersättning. Men sedan kan försäkringsbolaget kräva dig på dessa pengar om det vill sig illa. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, men de är ju sånt där man inte får tänka på.. Jag tycker att du ska byta motor å ha lite kul =).. händer de något får man ta itu med de då!=) Mvh Uffe |
|
| precis, man lever bara en gång | |
| ingen som har nån info angående vanosen på 328 motorn? går den att koppla ur/låsa?? | |
| är det ingen som vet hur det ligger till med vanosen? | |
|
Klart du kan låsa Vanosen. Det har nästan alla som kör turbo ink. jag. Länk www.reptil.nu |
|
| B1: du verkar vara kunnig på det här. Hur låser man den då?. Tacksam för hjälp | |
|
ja hur låser man vanosen? finns det något satt att göra de? eller kan man bara låta det vara som det är? utan elektronik |
|
|
Lånar tråden lite och ställer en fråga till "B1" Har också gjort en motortransplantation. En S50b32 i ngt som brukade vara en e36-325. Kopplade bränslepumpen direkt på ett batteri för att få fram lite bränsle och provstarta, det gick super... Problemet är att bränslepumpen vägrar starta när den är kopplad som den ska! Har ingen ström uppe vid säkringen heller! Har mätt från X20 kontakten bort till reläet och får utslag att det är kontakt iaf... Jobbar på det men har du nåra erfarenheter som kan hjälpa mig så vore jag tacksam... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.