AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.223

Högre Hc-halt med läckande ventilkåpspackning?

Be
35
Bemmw
325iC -93 E36
På min 325-E36 fick jag 160 i Hc-halt ,ska va 100. De andra värdena var normala .Går perfekt annars o min ventilkåpa läcker en smula, lite kletigt nedanför iaf
Hänger detta ihop? Hur isåfall?

/M
Sl
29
Sliper
320 Touring -01
Tänkte väcka liv i denna tråd för jag har exakt samma problem som "Bemmw" hade 2004. Första gången fick jag nedslag på HC som var runt 180. Alla andra värden är normala, bilen går inte dåligt, varken på tomgång eller annars. Bytte luftfilter och tändstift och kom ner i HC 160 men vid stiftbyte märkte jag 4 av 6 stift låg i mellan 1-2 cm olja.

Olja och filter är bytta relativt nyligen. Körde bilen varm innan besiktingen, dock var det ca en halvtimmes väntan hos SBPs drop in för efterkontroll, besiktningsmannen drog en kort repa på några minuter innan mätningen, fick ändå 160.

Har läst igenom varenda tråd angående HC värdena och hittar allt mellan himmel och jord som kan vara fel, samt att köra bilen ordentligt varm innan, tanka etanol, k-sprit osv...

Min fråga är: har någon faktiskt lyckats sänka HC från mer än 100 till under 100 eller tom till 0-10 ENDAST genom att byta ventilkåpspackningen? Kan detta bevisligen ha något med högt HC att göra?
Sl
29
Sliper
320 Touring -01
Tänkte följa upp denna tråd.

Jag bytte ventilkåpspackningen och besiktigade bilen idag. Fick dock göra en hel besiktning då jag drog över tiden. Körde den varm i ca 15 minuter på motorväg och sen till bilprovningen. Behövde inte vänta i en halvtimma som förra gången så han tog in den nästan direkt. Fick 008 på HC. Vet inte om det berodde på att bilen var varmkörd eller att ventilkåpspackningen var bytt.
Jag hade 117 i hc.

Bytte filter stift olja tankade 25% etanol och fick de till 90.

Tror det kan ligga något i de om du fick en sådan drastisk sänkning. Jag har oxå lite kladd runt motorn kanske skulle testa kåpan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.