AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
756

Dial varning

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Köpte mig en vinterbil, 318ik -87. Ringde runt till olika bolag och till min förvåning var det väldigt dyrt att helförsäkra denna bil. Bestämde mig för halvförsäkring och Dial kunde erbjuda bra pris. Eftersom jag vet att BMW och Dial har affärer ihop, så kändes det tryggt.

Eftersom jag har kört på 2 rådjur redan, så tecknade jag även extra skydd vid viltolyckor.

Så hände det. Förra fredagen var det dags igen. Körde på ett rådjur i 90 km/h. Det var en stor rackare och mkt av fronten vart skadat. Tog det hela väldigt lugnt eftersom jag visste att jag hade Dial och extra försäkring vid viltskador.

Ringde upp dem för att få lite info mm. Men till min förvåning säger de:

-Vi reparerar skador vid viltolyckor för max 6000:- om man har halvförsäkrad bil!

Hur mkt får man på en verkstad för 6000:- idag? Inte ens med beg delar hamnar man där om man måste lacka en del.

Tänk om jag hade haft en lite dyrare bil med endast halvförsäkring och kört på en älg? Bilen hade blivit totalskrot förmodlingen och 6000:- är inte mkt till tröst då.

Nej, aldrig mer Dial. Tycker inte BMW ska ha nåt samarbete med ett företag som inte har humana försäkringsvillkor. Iof så var besiktningsmannen väldigt bra, men vad hjälper det mig? Och vem har tid eller orkar läsa igen försäkringsvillkor varje gång man byter bolag?

/Edvard
BMW CS # 4503
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Tur att det inte var M3:an..
Förresten hur går det med det där kolfiberinssuget har du köpt det eller??
Varifrån skulle du beställa det ifrån???
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
m3efl:

Jo, M3:an kör jag mkt försiktigare med samt att den bromsar ganska bra. =)

Ang insuget. Har inte fått det än, men som jag nämnt tidigare, så är det en helt ny produkt från en firma som jag inte vill avslöja namnet på då de inte är till salu än. Dock har jag sett lite bilder (CAD) och det ser väldigt bra ut. =)

Kommer att återkomma när allt är klart.

/Edvard
BMW CS # 4503
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare igen.

Nu har jag hämtat bilen från BMW och fick faktiskt bli förvånad ännu en gång.

Tog ju förgivet att när man pratar om pris med företag så är det utan moms. Men icke. Det var 6000:- inkl moms(!), vilket betydde 4800:- att laga bilen för.

Kalaset gick på bra mkt mer än 6000:- som jag fick bekosta själv.

Så, alla Ni som har DIAL och halvförsäkring. Kolla upp Era försäkringsvillkor noga.

/Edvard
BMW CS # 4503
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bumper: en sak slog mig, viltförsäkringen är väl en tilläggsförsäkring som kompletterar vagnskadeförsäkringen egentligen. Eller har jag fel?

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Jo, man tycker ju det. :/

/Edvard
BMW CS # 4503
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Så har man ingen vagnskada så kan man ju inte begära att skador på egna bilen blir ersatta, eller jag kanske har missuppfatta det här med helförsäkring och oliak tilläggsförsäkringar.?

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Men, om man tecknar en extra försäkring som ska just täcka viltskador, så tycker jag att man borde ha fullgott skydd iaf.

/Edvard
BMW CS # 4503
swemho
Jag har dial delkasko, eftersom jag har vagnskade garanti...den är bra =)
bl
17
black-mamba
318 IM -85 (E30)
Jag hade dial när jag köpte min 318i -85.
Och aldrig mer att jag försäkrar i dial.
Anlednig nummer 1. 3000spänn i halvförsäkring i halvåret. För en 318i -85.. DYYYYRT!!! Min 316 ville dom har 2200spänn i halvförsäkring i halvåret för. Och detta kallade dom mycket förmånliga priser. Personalen var otrevlig när man pratade med dom. Sa upp försäkringen och tog i länsförsäkringar som jag haft innan. och vipps så gick 318'en ner till 1200 halvförsäkring i halvåret. Men mitt problem med dial var inte över där. Brydde dom sig om att försäkringen där var uppsagd? (Och detta tom att länsförsäkringar fixade den biten!!) Pang i brevlådan. En försäkring från dial på 3000spänn. Ringde och dom sa att dom kanske hunnit skicka den innan dom fick uppsägningen. Ok tänkte jag, ingen omöjlighet. Gick ett litet tag och vipps så låg det en påminnelse. När jag sen ringde igen så gjorde dom väldigt mycket att jag skulle betala den försäkringen och sen säga upp försäkringen som redan var uppsagd. Så jag håller med här, varning för dial!

Om någon ligger bakom när man kör. Då kör dom också för fort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.