AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.357

Något ni undrar över ang. 7er i mellanöstern?

som kanske en del av er har läst reser jag ner till mellanöstern på Fredag för att hälsa på mina föräldrar och vänner. Det kommer även bli en HEL del bilsynande, i både Oman och Dubai, då jag är på jakt efter en udda BMW att importera.
Nu till saken: Är det någonting ni undrar över angående 7 serien (eller andra BMW modeller för den delen) i mellanöstern, tex, priser, skick, utrustning, etc, så tveka inte att fråga. Jag ska göra mitt bästa för att försöka besvara frågor som ni kanske har angående dessa mästerverk:)

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Tja det är ju alltid roligt att veta vilken prisklass bilarna ligger i och vilka "typer" av människor som äger dem..

mvh / Lars

Det är aldrig för sent att ge upp.
Ras.mus
Kanske är intressant att veta vilka vanliga fel de har där nere... De lär ju inte ha salt-rost men kanske sand i lager osv? Alltså, det kanske finns såna "exotiska" generalfel på bmw-bilar?
vilka 'typer' av människor som äger E38or i mellanöstern kan jag svara på direkt. Araberna är galna i dessa bilar...de är således mycket vanliga på vägarna. Sällan ser man Europeer i dessa bilar. priser ska jag kolla upp när jag reser dit (Fredag).
Ras.mus: Vanliga fel på bilar i det klimatet är bla.

1. Spruckna instrumentpaneler
2. Spruckna/uttorkade inredningar
3. Uttorkade däck.
4. Spruckna gummidetaljer över huvud taget
5. AC kompressor problem
6. Service slarv

Som du kan förstå, finns det MÅNGA rishögar i mellanöstern...det är svårt att hitta en i mint! Man inser verkligen hur väl Svenskarna sköter sina bilar efter en tur ner till 'hettan'.

Nöjd E30 ägare
Seven_
syns vi idag då på minisektionsträffen..

Bästa 728 hälsningar

I do it only for the glory.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag vill gärna veta om det finns några M5 E34 där, och i vilket skick de är i samt om araberna föredrar originalutförande eller tunat utförande på sina M5:or.

-M5 E34 Limousine register Länk
Nöjd E30: Vi ses 18.30 som planerat över ett par koppar kaffe, lite skitsnack, och så klart 728 inspektion:D

HD91: Jag har två erfarenheter av M5 E34 (3.6). En av dem körde jag som tjänstebil ett tag. Den var typ 'havsgrön metallic' med cremeskinn. Bilen hade rullat 9500 mil när jag började köra den.
Nu till det tragiska...bilen var helt slut!! Slut i lack, slut i dämpare, sprucken inredning, etc etc.

Den andra M5 E34 jag känner till ägs av en bekant som kommer från Libanon. Han är dock BMW entusiast och sköter den mycket väl. Jag skulle tippa på att den rullat ca 9000 mil i dag. Röd med cremeskinn (välskött). Fler har jag inte sett i Oman. M5 E34 är en ovanlig bil där nere helt enkelt. Men jag informerar dig om jag ser fler:)

Förlåt, missade din sista fråga. De åvan nämnda M5orna har ingen styling. De var helt orginal. Det verkar inte vara populärt att förstöra BMW i mellanöstern. Det är mest Japanarna som de julpyntar...

Vad ligger prisnivån på? Finns det några hemsidor på engelska med annonser?
känner inte till några hemsidor i just Oman. Faktum är att M5 E34 håller ett så pass lågt pris i Sverige att skillnaden är ganska presis hugget som stucket på just denna modellen.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Finns det några fina E39 M5 då?

//Schnitzer

Kolla efter lite äldre BMW, man kan nog hitta rätt skojiga kärror där nere. Kolla efter E24 också!
fräscha E39or slänger de nu efter dig för mellan 150-200 tusen.

E39 M5 skulle där stå

Nöjd E30 ägare
Seven_
Jag tänkt bara tacka för en trevlig E38 träff.

Ha de gött.

PS, funderar lite på om jag skall gå ut till bilen, smyga under det blå täcket, in i bilen, krypa upp i baksätet och dra i mig en flaska "skumpa" innan jag somnar in efter kvällens alla nya trevliga intryck:)

Nöjd: Hahaha...se bara till o inte dricka skumpan i Marcus baksäte, för då kommer ni frysa...ASG! Tack för en skitrolig träff!

Nöjd E30 ägare
Det är väl nu Marcus M2 snart kommer skiva:

Om vi sitter i hans baksäte så kan vi i alla fall prata med varandra utan att behöva skrika:)

Visa användare
156
Marcus M2
2002 (turbo) -75
635(3,8)kompressor -83
728ia -98
1602 -75
1802 -72
Tack för igår. kul att se den optimala 728:an live. synd bara att det inte är en v12:a. får bli en sån när man inte har råd att hålla tjugoåttan.

När det gäller baksätet så brukar dom som åker där hålla värmen på andra sätt..
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Ar i Miami , Florida just nu!
Har har bilarna samma problem! Har sett manga BMW's med inget glans i lacken och spruckna inredningsdetaljer men dock ingen rost! E65'or ser man overallt har i Miami Beach.
Sen synd att Amerikanarna inte tar hand om sina bilar, sa fort en bil blir aldre an 4-5 ar sa later dom den forfalla!
Håller absolut inte med DonSalvatore,

Sitter just nu i San Diego, jänkarna vårdar sina bilar 1000x bättre än europeerna, kosmetiskt sätt. Här kan en 10 år gammal E34 se ut som helt ny, kolla bara på lite begagnatbilar i USA.

Oavsett var man är ser man alltid några vanvårdade BMW, klart att en dåligt skött BMW i Miami har större sannolikhet att sakna glans och ha sprickor i lacken än en BMW i Gällivare, det beror ju på temperaturen, fuktigheten och vädret i Florida.

MVH,
E38B12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.