AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.162

Oljekylare E30 325i. Varför?

Sida 2 av 2
///Mike B:

Nu utgår ju INTE resonemanget ovan ifrån banracing, vilket jag noterat vid några tillfällen. Du kanske missade det?

Min bil är en bruksbil (som dom flesta) och jag skulle aldrig få för mig att ta ut den för misshandel på en bana.

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
"Min bil är en bruksbil (som dom flesta) och jag skulle aldrig få för mig att ta ut den för misshandel på en bana."

Jag tror bilen tar mer stryk som bruksbil än som banbil....

---
Den Svarte: Länk
/Chrille
brattwurst
Finns ingen som kör med en 318 på bana. (Går ju att springa om :-)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
deejaywasp:
Varför skulle bilen ta mer stryk av bruksköring än bankörning?
brattwurst:

Nu var de ju inte en vanlig 318 jag pratade om utan 318is med 16v motor...Du kanske missade det? Är ju en rätt stor skillnad mellan dessa två modeller...

deejaywasp:

Vore intressant om du kunde utveckla din teori som du nämner ovan angående bruksanvändning och bankörning ;-)

//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Jag missade faktiskt det ja. Men faktum kvarstår att ett oljekyl ändå är bra att ha även när man kör ganska hårt på krokiga vägar som man mer än gärna gör med en 325 E30.

Jag stödjer väl inte deejawasps uttryck till fullo, men jag håller med honom om att bilar inte "misshandlas" när man kör på bana. BMW:s motorer är byggda för att användas. Står ju tom i instruktionsboken att man ska varva ur den om man puttrat för mycket i stadstrafik. De har väl inte gjort ljudet efter 4000 varv så otroligt skönt att man åker omkring och flinar för att istället åka och bruksköra;)

Sköter man bara oljebyte, service och ej fullvarv innan varm motor så håller den nog lika länge om man kört på bana eller inte. Förutsatt man har oljekyl då.
brattwurst
RayGun.

Nix...jag har inte missat något vet att 318is icke är jämförbar med en vanlig 318 med mopedmotor.
brattwurst: Är det motorn alena som ger en snabb framfart på bana?

/Anton
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
olje kylare = skit bra.... jag tycker det är jätte bra!!! inget att argumentera om....

///325///
brattwurst
Anton.

Nja...har man tur så kanske det blåser medvind också.
svintoleffe
Jag hade je kört hårt medbilen, då oljan koxade.
Spelar ingen roll, man kan få olja att koxa ialla fall, inklusive om man kör på den dyraste har sett det med egnka ögon så.

Men jag märker en väldigt stor skillnad, o kyl effekten, mellan 323 o 325.

Tycker det bara Är rent idiotiskt att ta bort den, för att man inte orkar köpa en beg.

Som sagt varför satte bmw ditt den, jo för att kyla, vid körning på autobahn.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Kanske ska ha den kvar då iallafall eftersom jag kör på Autobahn och banrejsar varenda dag... ;-))

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.