AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.163

Oljekylare E30 325i. Varför?

Sida 1 av 2
Har noterat att den oljekylare som jag har på min 325:a ser lite sliten ut och det är nog bara en tidsfråga innan den börjar läcka gissar jag. Har dock funderat om inte det enklaste vore att skippa den helt när den väl pajar. Kostar ju trots allt 2300 spänn ny och det är jag inte så tänd på o lägga ut om det inte behövs.

Vad fyller oljekylaren egentligen för funktion på en bil med vanlig sugmotor? Och om den nu skulle vara så viktig, varför har då inte 320i oljekylare??

Enda effekten jag tycker mig ha sett är att min nuvarande 325:a tar bra mycket längre tid på sig att bli varm jämfört med 320:n som jag hade förut. Om det har med oljekylaren o göra låter jag vara osagt, men det tåls o fundera på...

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
Har läst lite om oljekylare i forumet och fått fram att 525i E34 med M20 motor tydligen saknade oljekylare. E34:an är ju en bra mycket tyngre och större bil som i långt fler fall fått konka på både släp- och husvagnar plus att många körts hårt. Behovet av oljekylare där kan då tyckas vara långt mer befogat.

Varför i hela världen skulle då bums E30 325:an ha oljekyl??

Nä, pajar eländet så åker den ut för att ej ersättas med en riktig. Skulle nu oljetempen vara en viktig sak så kan man ju alltid montera en oljetempmätare...

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
RayGun skrev --->
"Varför i hela världen skulle då bums E30 325:an ha oljekyl??"

troligtvis för att tre serien var ansedd att köras "hårdare" än fem serien, därför utrustades treserien med oljekyl och inte femserien

bara tankar, kan vara fel, är lite onyckter

mvh Erik Jakobson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
JaJsEn:

Tja, kör man banracing varenda dag med sin 325:a så är nog en oljekylare bra att ha ;-)

För en bruksbil så tror jag annars att det är ett ganska onödigt tillbehör som man kan skippa. Lite "overkill" liksom...

Ju mer skit som tillverkarna hänger på bilarna desto mer är det ju som kan jävlas = då säljer man mer reservdelar och tjänar följdaktligen mer pengar.

svintoleffe
jag skulle aldrig ta bort olje kylaren, då skulle jag köpa en beg på en skrot..

För den fyller sin funktion bra på sommaren..

För risken finns att oljan kan börja koxa, har råkat ut för det.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
svintoleffe:

Men då låg du nog på rätt hårt under rätt lång tid skulle jag tro...Annars skulle ju fenomenet drabba 320, 323, 525 osv. oxå, eller hur?

Hade själv en 323i E21 och den kördes rätt hårt och jag kan aldrig påstå att jag såg spår av någe kox...

Tror att det är klart överdrivet. Hade jag fel så skulle det även sitta på fler modeller. Det är då min åsikt.

brattwurst
Tror inte att en modern helsyntetisk motorolja koxar p.g,a avsaknad av oljekylare. Förresten när det var aktullt med oljekylare i 325:an så fanns det väl inga syntetoljor tillgängliga på marknaden.?
brattwurst:

Tror att du har rätt. Klarar sig andra modeller utan så kan det knappast vara några problem för 325:an heller. Ta till exempel 525i E34 med samma maskin. Större och tyngre bil som i många fall verkligen fått slita minst lika hårt som diverse 325:or på familjesemestrar. Hur förklarar man utifrån detta behov av oljekyl på 325?!?

brattwurst
Jag vet om några få som tidigare har plockat bort oljekylaren från sina 325:or p.g.a att oljekylaren höll på att rosta bort på plats. Dessutom finns det väl en uppenbar risk för att få oljefiltret igensatt i förtid av lossnande rostpartiklar i oljan.

Kan ju t.o.m vara så illa att oljekylaren går läck under färd så att motorn havererar. Neeä..plocka du bort eländet innan olyckan är ett faktum.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har man problem med koksad olja i en vanlig bil: Byt till en bättre olja!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Blir lite fundersam när jag jämför min tidigare 320i -85. Där satt nämligen oljefiltret direkt monterat mot blocket. När jag tittar i ETK på senare årsmodeller, ex. en 320i -89, så verkar filtret ej sitta direkt mot blocket, utan på en likadan adapterplatta som bilar med oljekyl. Dock utan anslutningar för slangar fram till oljekylaren.

Så min fundering är: Kan jag bara montera bort min nuvarande adapterplatta och montera filtret direkt mot blocket?? Eller måste jag skaffa en adapterplatta (från ex. 320i -89) utan slanganslutningar?? Varför finns uppenbarligen denna adapterplatta på senare modeller och ej på tidigare?? Vad fyller den isåfall för funktion??

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
tror du dom sätter på en oljekylare för att de är onödigt?
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Sitter en m3;An å där är jag glad för!
STOFFE:

Men då kanske du kan förklara för mig varför inte 320, 323 och i synnerhet 525 med M20 motor saknar oljekylare?

Tror säkert att det kan vara bra för folk som kör banracing varenda dag som jag tidigare skrev...

brattwurst
RayGun

Har för mig att jag tidigare hört att 520iK har oljekylaren inbyggd tillsammans med den ordinarie kylaren. Är dock osäker ?
brattwurst:

Det är inte så att du då tänker på oljekylaren för bilar med automatlåda? Så har jag ju på min bil exempelvis. Där sitter oljekylaren för automatlådan integrerad på vänster sida i den vanliga kylaren. Men detta har ju inget o göra med motoroljekylaren som ju bekant är separat.

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
men varför sätter dom på en på en 325;A
om de inte skulle behövas?
olja mår väll ändå bäst att ligga på samma tep hela tiden! tex m3;a ju hårdere du kör så går de ju fortare. men olje tempen ligger på samma grader! de måste va bäst! sen kan du ha mer oljevolym! aja givet du gör som du känner för de...
brattwurst
RayGun.

Så kan det nog vara...

Vad det gäller din tidigare fråga: ang oljefiltrets adapterplatta, så är det väl bara att montera/skruva bort den..sedan gängar du på ett vanligt oljefilter mot blocket. Oljekylaren säljer du sedan på powerbörsen för en femhundring. (Extra Julklappspengar)
STOFFE:

Man ville väl i broschyren (har originalet :-) ge ett exklusivare intryck genom att bygga på utrustningslistan för varje modell uppåt i programmet eller nåt sånt.

Och ju mer utrustning en tillverkare hänger på desto mer reservdelar får man sälja...

Om man sedan motiverar oljekylare med sportigt körsätt, så är det ju högst anmärkningsvärt att då inte 318is fick det i standardutrustningen, eller hur? Motorn i den bilen är ju en högvarvig 16 ventilare sprungen ur M3:an...

//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Varför klaga. Det är ju guld att ha en oljekylare som standard. Min läckte när jag köpte bilen. Men jag bytte mot en bättre begagnad. Kör du hårt länge eller provar på bankörning en varm sommardag krävs i princip en oljekylare eller i alla fall en oljetempmätare så att du kan sluta gasa i tid.

Åkte med kompisen i hans Golf II GTI som inte har oljekylare runt kinnekulle ett antal varv, och oljan var nästan uppe i 140 grader och då var det bara att kyla ner ett par varv och åka in i depån. Slipper man med oljekyl. En 525 E34 utan oljekyl klarar nog inte många varv på bana.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.