AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.951

BMW 520 E60 erfarenheter?

Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Hej!
Funderar på ny Tjänstebil. Det är möjligt att köpa en 520 ganska basic. Någon som har någon feedback att ge om dessa bilar, kan man leva med en sådan? Vilka tillval är "livsviktiga".
Kan tillägga att jag kör A4 -02 som tj-bil idag.

Mvh
Salesman
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Varför inte köpa en 525:a då? Det kostar inte mycket mer... Är inte en 520 rätt slö då den är tung?

Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
525 blir för dyr. I sådana fall blir det att pynta själv och det var jag inte så sugen för en bruksbil. Jag tvekar ju givetvis inför 520:s prestanda, därav frågan. Risken är väl att det blir en DKW igen.
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Hej!

Nu har jag bara kört en 520 i en vecka, men i mina ögon så räcker den till!
Den är väl ingen raket med sina 170 HK, men en kompetent och bekväm långfärdsvangn är den absolut!
Tycker att standard stolarna räcker till gott och väl för långfärden, i mitt fall 7h utan stop.
Stabil på vintervägarna, hade inte aktiv styrning utan standard styrningen och den gav mycket bra vägkänsla, man visste presis vad bilen ville och var den var påväg.

Jag skulle inte tveka om jag var i din sits, men det är klart var man har ju sin uppfattning.
Det enda raka är väl att låna en 520 hos din lokala BMW handlare och skaffa din egna uppfattning.

ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Komfortpaket och metallic, det är väl det viktigaste. 520i är en mkt trevlig bil men jag skulle inte lägga på mer utrustning när alternativet 525i ligger så nära. Ev vinterhjul men det kan man köpa privat. Lycka till!
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
PS. Har du utrymme (ekonomiskt) skulle jag möjligen rekommendera uppgradering till 17-tumhjul modell 138, 7.500kr innan ev företagsrabatt. Gör mycket för utseendet. DS.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Svårt val.
Om du är nöjd med audin som du har idag samt anser att dina andra bilar klarar av att bota din bmw-abstinens så skulle i alla fall jag titta på nya Audi A6. En Snygg och väldigt komfortabel bil som "endast" kostar 288 000:- jämfört med 520ins 323 000:- Det blir en del utrustning för 35000:-.
Audin har jag åkt ett antal gånger och den är grymt härlig. HAr tyvärr inte kört den än.

Ang. 520 E60 så är det en mkt trevlig bil. Har kört den en del och den känns piggare än vår 520 E39. Den är dock ingen raket men räcker till för vardagskörning.

Testa A6 2.4 och E60 520 så har du svaret klart...:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Har en 520-01 som jag är väldigt nöjd med.
Bilen har varit 100 procent felfri 8000 mil.
Ingen racerbil.
Men en väldigt bekväm familjebil.
Perfekt för långa resor över hela landet.
60 mil på en dag är O.K.
Har aldrig tänkt på bilen som slö.
Hade en 518 tidigare som jag köpte ny 1983.
Den var riktigt slö.
En 518 skulle jag aldrig rekommendera.
Men om du är negativt inställd så blir bilköpet inte lyckat.
Det finns bara en sak att göra.
Testa bilen med en lång provkörning.
Men jag kan erkänna att jag funderar på en 530 nästa gång.
Om plånboken tillåter.
Kör en 520 -03 e60 med jämna mellanrum (pappa har en)
Helt okej bil med 170hk som inte alls känns slö vid omkörningar och har väldigt fina vägegenskaper (bilen är utrustad med skinn, 17" fälgar och sportfjädring samt aktiv styrning).

En bil att rekomendera, hade en 520 -00 förut men den kändes väldigt mycket slö (150hk). Jag saknar hur som helst inget pulver vid omkörningar osv med 520 -03.

andha45
Antar att det är det speciella tjänstebilserbjudandet för 520i.
Enl. test i Autobild.de 0-100 på 9,3 - inte så illa.
Jag kan ej rekommendera 17" hjul då de försämrar åkkomforten betydligt (de är punkt.säkra). Men snyggare lär det bli.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Betalar företaget eller du själv servicen på en tjänstebil? För om du gör det själv får du troligen dra ner en del på de 35 000 som blir över till utrustning på Audin. En annan sak som ajg asner värt att ta med i kalkylen är Berners dåliga, för att inte säga urusla service organisation. Min brors Audi har varit in och ut på Berners och nästan varje gång har de lyckats ge bilen nya fel...

andha45
Inte så säkert att det blir så mycket över. A6 är rätt snålt utrustad från början. Vid ett tillfälle konfigurerade jag en A6 och konstaterade att den saknar en del av den utrustning som 520:n har. Lite som en 1-serie: man måste köpa till en färddator för att kunna köpa navi etc.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Tack för svar!

Mystiken börjar skingra sig. Jag har fått napp hos en handlare som kan tänka sig att sälja en 525 med Komfpaket för den budgeterade slanten. Men då blir det komf paket och inget annat. För mig är dock bilen det viktiga, lullullet spelar mindre roll så länge basnivån är ok. Jag försöker som the prophet påpekade att få extrapengar för den fria servicen. Någon med tjänste-BMW som vet hur detta värderas på era företag?
Det alternativ jag ser idag kommer innifrån huset, nämligen nya 3-serien. Man är sugen att se prislistan för Sverige. Hmm.. 325:a med 218 hästar..trevligt!

Mvh

Salesman
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Salesman>> Hur fri service värderas/behandlas är helt beroende på avtalet mellan dig och din arbetsgivare. För mig blir löneavdraget ngt lägre pga fri service. Har du förmånsbil utan löneavdrag (dvs skattar enbart för förmånsvärdet) så kan det inte bli bättre än så. Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.