AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.035

Högtalare i Coupe

Tjena!
Sitter ett par hundra mil från min bil och behöver lite hjälp.
Hur många högtalare finns det i en Coupe?
Vad är det för ” på högtalre i dörrar, tak osv…
Hur många har uppgraderat och till vilket märke?

// Doggeli

----
M Coupe is the weirdest thing you've ever seen.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ingen aning om de bakre delarna, men fram lär det vara samma som Roadster, dvs 5,25" i kickpanelerna och 2" + 1" i dörrsidan. 2" kallar BMW för midrange och 1" för diskant. Man kan ju undra om de påstår att 5,25"'arna skall föreställa bas...

Finns inte Din egen bil med på MZ3.Net's sidor om stereouppgraderingar?? Länk är väl Din?? Ser ut som sköna basar..

Kollade runt lite samtidigt och Sony anger 4" bak på Coupen. Länk

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Jo det stämmer att det är min bil på mz3.net.
Jag har dock inte bytt högtalarna i bilen men tänkte göra det nu.
Tack!

----
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Caspar: Är det alltså 8 högtalare totalt i bilen? :O Geezus, här har jag gått runt och trott att det bara fanns 6 stycken. Nåja, det låter inte bättre för det :)

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Doggeli: Aha!! Det är alltså bara en extra baslåda Du visar upp där. Lycka till med bygget.

Jag rekommenderar givetvis MBQuarts Reference serie, dels för att jag gillar det "tighta" ljudet i den dels för att de är en av få tillverkare som rekommenderar oändlig baffel (öhhh, heter det så?!), dvs på svenska är de avsedda att spelas med öppen baksida som i dörrsidor, kickpaneler etc utan att behöva bygga lådor för bra ljud. Gäller inte basarna dock.

Masten: Jag vet faktiskt inte om det verkligen är 8 högtalare i bilen, men det finns plats för det. I min fanns inga 2" mellanregister-trams-högtalare, men den var ju inte heller orginal ens innan jag började slita isär allt. Jag antar att 8 (+ sub) högtalare ingick i de värre kitten som H/K.

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Kollar Du på 328-Johans hemsa så framgår det att även bakhögtalarna på Coupen är 5,25" (sitter i taket om jag förstått rätt). Kolla in Länk

/Caspar
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Dogge? Pigg på att köpa en komplett anläggning, med paneler och slutstegsrack o hela rasket?

Ska sälja bilen till våren och känner att det är dumt att skänka bort prylarna...

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Johan: Sälja?! Du byter bil som vi andra byter tröja..

/Caspar
Johan: Tack för erbjudandet men jag står över.
Vet inte om det blir något stereo bygge än.
Jag kollar just nu bara vad jag behöver.
Syrran drar till staterna snart så jag tänkte låta henna handla nu när $ är så låg.

Varför sälja bilen?

// Doggeli

----
det är fyra högtalare i taket på en coupe där bak. vet inte vilken storlek med det är 2 stora och 2 små.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag tänkte bege mej från landet mot stadens ljus så jag behöver en bil jag kan köra med varje dag känns det som. Tänkte faktiskt gå back to basics och köpa en 328 coupé med m-paket, dom bilarna är faktiskt inte dumma alls. Känns som att man har tid att vänta den 1,5 sekunden det tar att komma upp till 100 och dessutom får man en bil som är billig i drift och har en komfort som M coupén inte kan erbjuda. Vi får se, är plånboken fet nog kanske jag tom kan hålla en Z3 2,8 coupé? =)

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Johan: Trist det där... med pengar alltså, verkar aldrig räcka till..

/Caspar
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

1.5 sekunder!!! det måste väl skilja mer ändå. Jag tycker det känns som att det skiljer typ 10 sekunder mellan M roadstern och 330:in.......
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
0-100km/h

330iT: 6,7s
Z3M: 5,4s

Beppo, ge f-n i eco-drivingen med 330'n så skall Du se att det går att piska på den också.. Fast en trött tråkig traktor är den ändå!! :-)

/Caspar
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Caspar: Om dörrsidorna räknas som oändlig baffel så är det nog dax att börja laga rost. =0)
Vågart tom. på stå att mina Audiobahn 6003Q i dörrsidorna spelar taket av, dina Mb Quart i pedalläge.
(men kick-paneler kan fungera riktigt bra i en bilen som inte har kardantunnel & är utrustad med rattväxel + att man tycker om en liggande kör/lyssningsställning)
sen skulle det vara intressant att veta hur man lyckas att undvika fasfel med BMWs orginalplacering av högtalarna utan att använda tidskomp?? ;0))

Z MMM Coupe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Anders: He he he, ja vadå, har inte Du rost i Din bil?? För lite vinterkörning... Nej dörrarna räknas inte som oändlig baffel, men det finns ganska mycket luft i dörrarna om man jämför med tex kickpanelerna.. Och nej!! Jag kommer inte att ha några högtalare i kickpanelerna!!

Apropå körställning.. I somras hade jag högtalare i kickarna och då blev körstilen mycket riktigt såhär.. Länk Kolla in bilden ganska långt ner med texten;
"På väg till fotoplats - Sunday 2nd May 2004
Caspar utövar sittställning á la volvoraggare... ;)
Foto: Masten"

Audiobahn aight... Vi får väl testa i sommar, om jag skall gå till handlaren och lämna tillbaka hela rasket... :-)

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.