AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
925

E30 som klonkar med jämn intervall om vänster bakhjul under gaspådrag?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej Polarens E30 (318-88 M40B18) Har ett mycket underligt ljud för sig från vänster bakhjul... Det klonkar med jämn intervall vid konstant gaspådrag...

Ligger man i 70km/h klonkar det ungefär en gång i 0,5 sekunden ger du mer gas klonkar det högre... Ökar du farten minskar klonk-interavllen..säker du farten klonkar det med längre intervall...

Klonkar även vid motorbroms... dock väldigt lågt....

Vad kan detta vara... Drivaxel/drivknut???? Alla tips är välkommna jag är rätt okunnig på just detta området....

---
Den Svarte: Länk
/Chrille
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
det låter ju som det skulle kunna vara en sliten drivknut...eftersom den låter mer vid gaspådrag...kolla där tycker jag...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Ekin
kolla bussningarna.. jag kommer just från garaget och har konstaterat att bussningen på min vänstra bakre länkarm är slut... den började bete sig sådär igår.. men den reagerade ännu mer på ojämnt underlag.. gör din de? min är en 320 e36
Ekin
snygg BMW förresten! ja diggar e30! storebror har haft 3st.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Sliten drivknut låter ju som ett rätt vettigt tips... Hur kollar man upp detta?

Helt otroligt att nåt sånt kan hända med en E30 med 1,8 liter orginal M40 me 18K mil på mätaren :) Visserligen är han ju inte jätte snäll mot sin bil :) Mycket börnande osv, :)

---
/Chrille
brattwurst
Släng i en 50kg tung sandsäck i skuffen..då kommer drivaxlarnas inre klackar i ett helt annat läge. Försvinnet ljudet då så lutar det starkt åt d-axlarnas knutar, brukar oftast vara den yttre vid hjulet som går först. Kan även hjälpa med att lossa gummidamasken i ena änden och kleta in ordentligt med Mollyfett. (Det gör jag varje år på min gamla E30) funkar perfekt.

Annars så brukar en dålig drivknut oftast bara ge ifrån sig ljud (Knaak) när man svänger kraftigt.

Börnar han ofta så tror jag mer på: Klumpen eller kardanknutarna, kan även vara stölagret till kardan som slitits loss när han börnar. (Inget att rekommendera)
brattwurst
Tillägg: Kan även vara kardanstången som böjt sig p.g.a börnandet, på de motorsvagere mod typ 316-318 så är även kardanstången underdimisionerad typ: spagettistrå :-)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nja kardanen är jag skeptisk till... Så.. Jag tycker mer att den ser rejält överdimensionerad ut..... :)

Ska testa tipset me mollyfett och se om jag får tyst på kärran... Det låter TYDLIGT från vänster bakhjul.....

---
/Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.