AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.421

Rätt pris på BMW 525IA Touring tillverkningsdatum 2002-03-15.

la
19
lars-egert
525IA Touring -02
Jag har gjort en "investering" i en BMW 525IA Touring 2002a som har gått 3500 mil.
Jag betalade 240.000sek kontant,privat. Är detta rätt pris?
Bilen är i absolut nyskick.Svensksåld Förenade Bil Malmö
Utrustning: Automat, Edition Exklusive, Läder Sandbeige
Färg Safirsvart Metallic. Ädelträ Burgundy, 17" alufälgar, Radio
BMW Business och CD spelare, Hifi högtalarsystem, Sportläderratt
samt Aluminiumfälgar med dubbade vinterdäck.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är det en faceliftad bil? Då har du gjort en bra affär!

Mvh
735
Tycker priset verkar helt ok med tanke på att bilen är sv-såld med låga mil. Det är klart att bilen kommer sjunka en del i pris vad tiden går, men å andra sidan har du fått en bil som torde vara mycket nära nyskick som redan tappat nästan halva värdet, på 2400 mil...

Och rob, faceliften kom -01 så svaret är yes...
Priset känns spontant högt, men vill man ha ett så för biltypen extremt lågt miltal brukar det bli dyrt. Smolket i bägaren är när det kommer till försäljning och det saknas navigator etc etc. BMWköpare håller på att gräva sin egen värdeminskningsgrav med förväntningarna på utrustning....hursomhelst grattis till en trevlig bil!!

/Simon
Jirar
Menar du att bilen blir svårsåld för att den saknar navi???
Den bilen innehåller det mesta som man kan tänkas behöva,
inga problem alls att sälja bilen den DAGEN det är dags för det.
Tycker personligen alltid att du simon_en sågar bilarna totalt bara för att dom saknar schiin och navi.
Skulle vara kul att veta om du har det i din Vectra, en utav sveriges mest svårsålda bilar.
Killen frågade om han har gjort ett bra köp, och du börjar med att svara , den dan du skall sälja bla bla bla bla bla.
Priset på bilen är ju inget klipp, men det är ju där den ligger ungefär.
Normalpris mer eller mindre.
Lycka till med bilen lars-egert , det viktiga är att du själv är nöjd med bilen och tycker att du köpt den för ett ok pris.
Inte vad folk på AP tycker, för då finns risken att man blir sågad som sagt.
la
19
lars-egert
525IA Touring -02
rob_t_j 72
Vad är facelift?

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
lars-erget:
Grattis till en fin bil! Lägg gärna upp bilder i galleriet så vi få se pärlan.

Faceliftet innebar nya motorer för femserien.
520 fick den nya 2.2 liters motorn.
523an ersattes med 525.
528an ersattes med 530.

Även utsidan gjordes om lite bla nya strålkastare, baklampor osv.

Före facelift:
Länk

Efter facelift:
Länk

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Självklart ska det stå Lars Egert och inte Erget. Sorry

/Fredrik

la
19
lars-egert
525IA Touring -02
Andersson_CSI

Länk nr.1 Bild
Länk nr.2 Ingen bild
Glada hälsningar/ Lasse

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag gav 247,000 för min 525i Touring hos BMW Group i GBG. Den hade gått 3500 mil men p.g.a. några elaka stenskott i huven lackades huven om innan leverans. Svart skinn, innertak i antracit, trä interiört, shadowline, automatisk baklucka 16" BMW med sommar + 16" BMW med nya vinterdäck. Etc.

6 månaders garanti. Vissa kanske tycker att det var dyrt men å andra sidan; hur mycket kostar en ny Ford Mondeo?

/M

Min bil:
Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Bilden finns där, tar bara lite tid.
Men det spelar ingen roll för det räcker att du tittar på din egen bil så ser du hur faceliftet ser ut.:)

/Fredrik

Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Jirar:

Vad jag kan se så ställde "lars-egert" frågan "Är detta rätt pris?" i trådstarten.
Är det inte då rimligt att man får svar på den frågan då?

Jirar
Kommentaren om att den saknar navi etc etc, vad har den med rätt prisfråga att göra???
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jirar, det är väl inte fel att motivera sitt svar?

Jag tror inte lars-egert förväntade sig endast ett "ja" eller "nej" på frågan.

Klart att avsaknad av navi drar ner priset, hur mycket kan man ju diskutera. Personligen tror jag inte avsaknad av navi kommer påverka så mycket om ett par år då var och varannan mobiltelefon och bilstereo har det inbyggt.
Börjar inte dom tidigaste navi dessutom bli omoderna, eller är det bara att uppgradera? (då menar jag inte själva kartorna)

Bilen kommer att sjunka i värde en hel del de närmaste åren men det gäller i andra sidan nästan alla nyare bilar.
Med tanke på att den kostar som en ny 1-serie så verkar det som du fått betydligt mer bil för pengarna. (vet att man inte kan jämföra en 1:a och en 5:a men jag gör det ändå;)

Hej

Jag kikar en del på E39 kombi just nu och tycker att du har betalat ett "normalt" pris om än något i överkant. Lågmilare är alltid rejält mycket dyrare och fördelen med objektet är att den har trevlig specifikation. Svensksålt är alltid ett plus den dagen du skall sälja den vidare. Och nyare E39 med steptronic ligger ofta 15-20kkr mer än de manuella i annonspriserna.
Om du tänkt behålla bilen i ca 5 år och beräkna köra 2000mil/år så har den efter 8 år bara rullat runt 13kmil vilket får ses som lågt för biltypen.

Har märkt att på den tyska marknaden (aukt BMW) får man ungefär betala samma summa pengar 25-30kEur, fast då ingår oftast 16:9 Navi, glaslucka och även ibland M-sportpaketet.

Hur avsaknaden av navigation påverkar priset vågar jag inte svara på men det är inte många av de enklare svensksålda E39 som 520/525 som har navigation.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag tror att ett litet överpris uppvägs klart av känslan att ha hittat "rätt" bil avseende utrustning, färg smådetaljer.

Jag ville ha en lågmilare, helst med skinn och helst inte silvermetallic eftersom det är så vanligt. När jag sedan hittade "min" bil prutade jag inte utan såg istället till att handlaren skickade med de grejer jag ville ha till bilen "på köpet". Billigare för honom, bättre för mig.

/M

Min bil:
Länk
Jag är själv helt såld på e39.
Nästa blir en faceliftad med M-paketet.
Givetvis steptronic.
Hmm, jag är visst inte särskilt vass på huvudräkning. Naturligtvis skall det stå 5 år och inget annat i mitt förra inlägg :-)

En annan sak som jag glömde kommentera...det Simon tar upp är ett intressant fenomen som verkar typiskt för just begagnade BMW. Det verkar som att många spekulanter kan rata en finare bil till förmån för en sämre bara fär att den saknar en viss spoiler eller annat lull-lull. Förväntningarna ÄR höga och när de "rätt" utrustade finns på kontinenten så blir de normalutrustade oftast över här hemma.

När jag skulle sälja min snikutrustade 318 -94 förra året var det flera som påpekade att klima saknades, trots att detta var ett mycket ovanligt (och dyrt) tillval 1994.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Hmmm... Jag köper inte riktigt det där med att avsaknaden av navi drar ner priset, på en 525i. Min uppfattning är att navi är ganska ovanligt förekommande på begagnade 525:or, som i regel är ganska återhållsamt utrustade. Hade det varit en 530i eller ännu hellre en 540i hade det varit en annan sak eftersom de ofta är fullproppade med lull-lull.

Så jag har svårt att se navigatorn som ett "krav" i en beg 525i. Det är väl snarare ett plus i kanten om bilen har navi men jag kan svåreligen tro att någon skulle ge så mer för bilen bara för det. Möjligen kan det kanske göra bilen mer lättsåld.

En bil med mycket utrustning är lite hetare på marknaden och har i regel lätt att hitta en ny köpare. Normalutrustade bilar får ofta stå längre, precis som ovanstående skriver, men betingar i regel inget lägre pris pga utrustningsnivån.

Mvh.
Ul
16
Ulf B
525i Touring -02
Grattis till en kanonfin bil!! Det är det viktigaste. Jag köpte just en likadan som din fast manuell, utan 17-tummare och aluvinterhjul, hos en mindre handlare i Tyskland. Det var förstås väldigt mycket mindre pengar, men också något av en chansning. Trots TUV-test och noggrann koll hade jag ju kunnat bli lurad. Har dessutom ingen garanti i sex månader, som jag antar att du har fått.

Personligen hade jag inte köpt en bil hos en svensk bmw-handlare. Däremot kanske hos en tysk bmw-handlare. Där kan man ju också skaffa sig en bra garanti.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.