|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med min bil när jag trycker ner kopplingen så händer det ibland att bilen vill dra lite alltså rulla lite framåt eller bakåt om man lägger i backen.Har haft bilen på Bmw och de bytte huvudkopplingscylinder för den läckte lite sa de men problemet är kvar har själv bytt slavcylinder men uta resultat och det är ordentligt luftat vad kan det vara för fel? Länk:Länk Bmw 4 ever and ever.... | |
| Hur e kopllingen annars då? bettar den bra lr slirar den något? | |
|
Kopplingen funkar fint annars det är inget skrapande eller andra oljud i den just bara att den inte kopplar riktigt ibland. Länk:Länk Bmw 4 ever and ever.... |
|
brattwurst |
Är inte slavcylinders stång justerbar..? Kanske räcker med att plocka bort slavcylinder och justera ut stången lite, då kopplar den nog ut betydligt bättre. |
|
Jag tror inte att den är justerbar såg inte så ut det va ju bara en cylinder med en kolv som gick ut och in men inget som indikerade på att den skulle vara justerbar men jag vet inte.Fler teroier. Länk:Länk Bmw 4 ever and ever.... |
|
brattwurst |
Men sitter det inte en justersmutter från baksidan av kopplingspedalen samt vidare in till huvudcylindern. Det bör ju vara rätt avstånd mellan torpedväggen och kopplingspedalen annars kopplar ej pedalen ut helt. |
|
Det är ett relativt vanligt problem. Det finns minst två tänkbara orsaker: 1) Stödlagret för växellådans ingående axel (sitter i bakänden på vevaxeln) har gått torrt eller kärvar av annan anledning. 2) Splinesen i centrum av kopplingslamellen har rostat alt. kärvat fast av 'gegga' som samlats i fetthinnan under åren. Lamellen ligger då an mot svänghjulet och 'drar' lite, trots att tryckplattan släppt helt på baksidan av lamellen. Bägge alternativen kräver tyvärrr att man tar ner växellådan för att komma åt problemet, som i sig är enkelt och billigt att fixa (nytt stödlager dryga hundringen, kärvande splines lite rengöring/puts och nytt fett). /// Gunnar E. |
|
brattwurst |
Låter väl i häftigaste laget va..? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.