|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag är skeptisk om det är fel på automatlådan, finns olja i nivån i motorrummet sist jag hade en bmw 728ia så trodde jag att lådan var fel på då också när det stod stil å jag la i driven så stod den bara still å skramlade å rosslade såhär "drrrrrrrrrr drrrrrr" Då var det någon som sa att den som driver lådan kunde vara slut alltså bakaxeln kan det vara så??? Det är alltså min 735ia -87 jag ställer frågan på nu. | |
|
Öhhhh......driver bakaxeln växellådan på din bil :) Konvertern kan vara skadad eller så har lamellpaket havererat! Hur ser olja ut o hur luktar den! ska vara rödaktigt o inte lukta bränt! Oljenivån kollas med varm olja i lådan, (OBS: inte bara varm motor!, måste köra nån mil innan lådan blir varm, svårt om den inte drar!))) och med bilen på helt plan mark med växelföraren i läge P el. N! Lossa tråget o kolla efter småbitar o metallspån i tråget som första åtgärd om oljan är okej på stickan! ///Magnus |
|
| Hej oljan är röd och fin som den ska, kan det vara konvertern el lamellpaket som du säger? eller har någon annan som ser detta inlägget någon idé vad det kan vara för fel..Vill helst inte riva lådan. Tror inte det är lådans fel. | |
|
Beskriv då kanske lite vad som händer! Driver den inte alls på D? Driver den på R? När skorrar lådan? Hur uppstod felet? ///Magnus |
|
|
låter som när konvertern va slut på min 735.... //Danne |
|
| Ja när jag står på plan mark å lägger i driven så durrar den brrrrr brrr brrr grrr grrr så ungefär...å lägger ja i backen så rör den sig ett snäpp å sen grrr grrr brrr brrr...Jag tror inte automatlåda går sönder efter ca 20.000 mil eller vad tror ni ? :/ kan det vara differensialklumpen som är sönder el vad den heter och bör bytas? | |
|
Om kardanaxeln snurrar då du har en växel i så är antingen diffklumpen eller någon drivaxel paj. Du får alltså titta under bilen. Ett annat sätt att prova är att hissa upp ett bakhjul och ha växelväljaren i p-läge då skall det inte gå att snurra på hjulet. Dettta är mer osäkert sätt för om bromsarna ligger på går det heller inte att snurra hjulet. Så se om du kan lägga en spegel under bilen och lysa in så du ser kardanaxeln (kryp inte in under) då driven är i, be någon att sitta i bilen och hålla på bromsen och gasa lite, snurrar det då så är det längre bak som det är fel. /Mats J |
|
|
Varför skulle inte en automatlåda kunna gå sönder på 20000 mil??, många är det lådor som renoverats med mindre mil bakom sig...... Säger inte bestämt att det är lådan, men risken är stor. Kolla annars slutväxlen, drivaxlar o möjligen bakre knuten på kardan! Slutväxeln är närmast oförstörbar, drivaxlarna myckte krafiga och auto-lådan är nog den svagaste länken i kedjan! ///Magnus |
|
| Så pass fin bil tror jag inte en automatlåda skulle gå sönder på finns inte en rost fläck på den inte ens repig nånstans. Den har ägts av en gubbe och han körde nästan aldrig med sin bil stod mest på en lagårdsvind. Den är norrlandskörd och svensksåld också. | |
|
Spelar nog ingen roll hur "fin" bilen är i övrigt, lådan tar nog ingen hänsyn till det!:) Vare sig den är utan repor, rostfläckar eller bucklor och körd av en norrlänning som köpt bilen ny på BMW! Det faktum att du skriver att bilen kört lite o stått mycket kan vara en orsak om nåt till en havererad låda, sakerna ska snurra o köras med, en bil mår inte bra av att stå still längre tider! ///Magnus |
|
|
Tänkt vad många motorrenoveringar o dyl som gjorts i onödan om man bara utgick från skicket på bilen........ Antar du skämtar, så även här)) ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.