|
|
|
|---|---|
320-325 |
Hej .. jag har ett problem. har haft problem med att min bil drar vatten.efter att kammen byttes så fick jag hälla på en liter typ varje månad.i ungefär ett 1 år kanske mer. men nu det sista så började den dra en liter i veckan sen så, sen hade jag vatten i oljen m.m. då rev jag isär allt o renovera toppen .den var skev eller kupad kan man säga. så den planades o jag slipa in ventiler bytte ventilskaftstätningar o satte på den igen. med nya packningar o bultar. drog cirka 90nm kanske lite mer. man skulle visst dra 30nm sen värma upp motorn för att sedan vinkeldra 2gg 90grader . jag gjorde detta men fick väldigt ojämnt nm på min moment nyckel så jag drog lite mera efter nm som va vanligast = 30nm plus 2 90graders vinkeldragningar blev vanligast runt 90nm . men efter jag gjort detta starta den den så läckte den lika mkt vatten som förut =1liter i veckan eller var 3 dag typ. jag visste vad jag skulle göra så jag hällde i bars and leak i kylsystemet= ett medel som tätar.och då blev den tät i nån månad men nu så har den börjat små dra vatten igen. frågan är .. hur ska jag göra ??? är toppen kass? har jag gjort nåt fel?? har gjort samma renoveringar på min supra med lyckat resultat. vad kostar en beg topp utan kamm m.m m20b25..?? på skroten eller privat?? mvh johannes Supra MKIII |
brattwurst |
Med tanke på vad din topp har gått igenom så tror jag starkt att den är sprucken. Vad det sedan gäller momentdragning av toppbultarna så dras numera den nya typen torx i ett enda moment. (inga uppvärmningar.) vad det sedan gäller underdelen av motorn så tror jag att samtliga motor komponenter tagit mkt stryk av den vattenblandade oljan. Förslag putta i en fräsch 325 motor, går att hitta för ett par tusen. Betydligt billigare än att motorrenovera den gamla. |
brattwurst |
Ursäkta: Såg ej att du redan slängt i en 325 spiesel. |
brattwurst |
Glömde att tillägga: Med tanke på vad din motor fått ustå så borde den vara en given kandidat till: "Guinees rekordbok". Tänk vilken kvalite' det är på de gamla M20 motorerna, 1 liter vatten i veckan utblandad med motoroljan. (helt otroligt att den fortfarande går runt) ;-) |
320-325 |
hmm knappast... direkt när jag såg att det var vatten i oljan så revs den isär.. och jag såg det direkt det var ett faktum. kanske körde nån da me det 5mil max.. sen är maskinen väldigt välskött har alltid bytt olja var 1000mil o alltid kört helsynt. valvoline som verkar passa min motor bäst. så motorn är MKT välskött. det vatten som har gått den har drat har åkt ut igenom avgaserna. och vad beträffar bottendelen så bör den ha klarat sej. låter helt ok. men man ska aldig säga aldrig. men några mil me vatten i oljan tål den allt. men till frågorna .. jag vill helst hitta en beg topp i sånafall eftersom jag vet att min manskin är välskött. Supra MKIII |
320-325 |
jag kollade självklart oljestickan varje gång jag fyllde på vatten i kylsystemet. för om jag skulle se nåt så visste jag vad som väntade mej. Supra MKIII |
|
Mest troligt topplocket som är sprucket! Provtryckte du inte toppen när du renoverade den?? ///Magnus |
|
320-325 |
öh nej.. vet inte hur man gör.. sen osynliga sprickor som öppnas när toppen blir varm är inte så lätta att upptäcka. men hur gör man för att provtrycka ?? vad kostar det ? hur går det tillväga. samt är det tillförlitligt?? Supra MKIII |
brattwurst |
Åk till någon större bilverkstad så kan de kontraströntga toppen åt dig, då upptäcks ALLA ev, sprickor, i ditt fall så tror jag dock att du lungt kan utgå ifrån att toppen redan är sprucken. |
320-325 |
okej... då är ju topparna grymt känsliga.. på m20b25 men då får jag väl byta topp då... suck tack för era svar grabbar Supra MKIII |
|
BMW-topparna är mycket känsliga för överhettning och felaktiga momentdragningar! Som någon en gång uttryckte det: Det går knappt att röka en cigg i närheten av motorn utan att toppen slår sig! ;o) Som föreslagits tidigare: försök hitta en fräsch utbytesmotor, det är troligen både billigare, enklare och bättre. Risken finns ju att du fått följdskador i motorn av den dåliga toppen...det kan finnas skador på block och rörliga delar! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
svintoleffe |
Av det där lilla vattnet så Har det inte gått någon nöd på motorn. Under säkert 4 månader tog 323 jag lånade ibland vatten. Det gick ingen nöd på den motorn, jag böt topp, o den gick som ett skott igen. Länk Min Bmw MVH Leffe |
brattwurst |
svintoleffe Är det på den motorn man ser vevstaken genom den smälta kolvtoppen ;-) |
svintoleffe |
brattwurst.. Ser kolvtoppen smält ut.? Det är den inte , utan som det är sagt ventil ras. Så där blir det när en ventilhatt går av, o knackar hål på kolvtoppen.. 320-325 Vad det gälelr dom sakerna så går toppen att rädda., o den sak jag göra mig av med. Länk Min Bmw MVH Leffe |
brattwurst |
Du hade väl varvat motorn rätt hårt..när venilraset vart ? typ 7000rpm på trean.. |
|
En utbytesmotor..? Hehe Troligtvis ingen bra idé speciellt när man redan lagt så mkt resurser på sin egen. Köper man en utbytesmotor så skall man öppna den i vilket fall som helst o kolla ALLT innan man lägger ner pengarna-annars finns det risken att man köper nån annans problem. Kanske e d vattenpumen som e kass? |
|
svintoleffe |
brattwurst Jag Låg på lite över 2,300 varv med bilen hem ifrån västerås när det hände. Bumer Varför skulle inte en ytbytes motor vara bra för, köper du en ifrån skroten, så får du garanti på den. Plus att dom är komptestad o kollade ochså. Länk Min Bmw MVH Leffe |
brattwurst |
hehe..eller kanske oljepumpen :-) Det är nog ide' att byta båda två så läker nog toppen av sig självt. |
320-325 |
hmm vadå kan man laga en spricka i toppen ... ?? eller fattar jag helt fel.. Supra MKIII |
320-325 |
som sagt så min motor genomgåpngen o renoverad ..samt välskött så ja vill helst byta topp istället. vet ni vad man får ge för en beg topp? det dära med moment dragningen .. kan nån förklara hur man ska göra då för att få den exakt. ?? Supra MKIII |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.