AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.671

Hur får jag mer effekt i min 318i -88?

Köpte min första BMW, en 318i -88, för några veckor sen och jag blir mer kär för varje dag som går!
Men...vore det inte trevligt med några kusar till under huven?
Jo.
Jag (i egenskap av sopig mekaniker) undrar om det finns några förhållandevis billiga sätt att trimma den på, få ut lite mer effekt helt enkelt.
Hur mycket kan man hämta i ett effektivare avgassystem?
Är andra kammar ett dyrt ingrepp och är det effektivt?
Skulle vara enormt tacksam för några tips av initierade BMW skruvare.

Direktörn

brattwurst
Kör på 98okt....
...vilket ger 0 eller ingenting. Har du koll på om det sitter M10 eller M40 motor i bilen? den nyare M40 motorn med 113 hästar jämfört med den äldre M10 motorns 100 kom nämligen 88. Båda motorerna har en överliggande kamaxel som inte är särskilt billig i värre utförande (runt 4000:-). M10 är kanske något mer lättrimmad, jag har för mig att det finns en liten guide bland mektipsen i menyn till höger.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Menyn till vänster... Länk

____
Reach the door with a breath and a scream.
Tror jag har M10 motorn men är inte säker. Står det någonstans så man kan kolla?
Regpapprena säger 83 kW, hur är egentligen formeln för att räkna om till hk. Har kunnat den en gång i tiden men det var länge sen nu...
Hur många hästar vinner man på att byta kammen egentligen?

Direktörn (tacksam för tipsen)

83KW Då har du M40 motorn.
1kW är 1.36Hk
Ok, tack för informationen, skadar ju inte att känna till vad som sitter under huven.
Känner att det är läge att läsa på lite:)

D.

_WmB_
köp ,chip, trimkam ,plana,porta toppen,öppet filter med kal luftsintag 2½" avgasystem med bortagen katalysator+värre grenrör samt lätta bilen om du vill att den ska gå något bättre , men det är ju inte gratis allt:S
Kostnaden för delarna ":_WmB_" räknar upp är större än mellanskillnaden för att sälja din 318i och köpa en 325i istället.
Med andra ord: Det lönar sig absolut inte att försöka sugmotortrimma en 318i. Räkna med 1000:- per extra hästkraft. Det enda som kan tänkas vara någotsånär ekonomiskt är att utföra en billig turbokonvertering med delar från skroten, men det kräver att man är ganska händig, och dessutom kommer inte bilen att gå genom besiktningen. Räkna med att du inte får igen ett enda öre av dina surt nedlagda slantar när det blir dags att sälja bilen.

Slutsats: Om du tycker att din 318i går för långsamt, sälj den och köp en BMW med större motor. Annars är det bara att gilla läget :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Jag håller med Kalle. Varför överhuvudtaget köpa en 318i om man vill ha en snabb bil? Ganska motsägelsefullt. Jag hade tveklöst sålt och skaffat en 325i istället.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
NF
440
NFd
325im -87
För alla sugmotorer är ju byte till trimmad kamaxel i kombination
med ett grenrör med lika långa rör som går ihop efter ca. 80 cm
det effektivaste sättet att få hkr på en standardmotor.
Byter man bara den ena delen får man ej den rätta rammeffekten
som hjälper till att suga ut avgaserna ur cylindern.
Att ändra avgassystemet efter knutpunkten ger inte många hkr
för pengarna.
Topplocksplaning är väl näst effektivast.
Sedan blir det nog att bygga ett gasspjäll och insugrör per cyl.
men det blir ju krångligare nu när datan har kommit in i bilarna.
Att sedan tömma bilen på onödig vikt hör ju alltid till,
för det är ju mycket hkr/kg man vill ha.

Nisse
Tack för tipsen, allihop.
Har kollat runt på forumet och inser att det finns en massa info om trimning och diskussionen kring sugmotortrimning och turbokonvertering verkar gå het.
Som nån klok själ nämnde så förbises förstås ofta vägegenskaperna i sammanhanget och det känns som om man får ut mer körglädje för pengarna genom nya dämpare, krängningshämmare, sulor osv.
Kanske inte gratis men visst, har man en 318 får man gilla läget eller byta till bil med större motor:)
Får se till att få ner dom hästar som finns i marken i alla fall.

För övrigt är jag ganska nybliven Bimmerägare och tillika Autopower besökare och jag trivs alldeles ypperligt med bägge delarna...

Direktörn

brattwurst
Direktörn.

En god ide' kan vara att istället byta upp sig till en 325:a "innan" du lagt ut för mkt pengar på den mkt motorklena 318i.
Hur mkt du än kostar på den så kommer den aldrig ens i närheten av fullblodet 325.

Ta som exempel: deejaywasp här på forumet. Han har just den klenare varianten av 318. Vilken han har kostat på så mkt att han nu ej längre kan sälja den utan att göra förlustaffär. Tror att det är betydligt bättra att då istället köpa just den bilen man vill ha med rätt motorprestanda,mm. istället för att försöka pressa skiten ur en mopedmotor.
Det kanske är så, Brattwurst.

Hade från början egentligen inte tänkt göra ett smack med bilen men det är ju så lätt att ryckas med när man läser forumet:)

brattwurst
Direktörn.

Helt rätt...och efter ett tag upptäcker man att trimkostnader,mm vida överstiger vad inköpskostnaden för en 325:a hade kostat.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Undrar-är det samma M40 motor på en E30 med en M40 motor och en E36 med en M40 motor?

Vad kostar en ny kamaxel för en sådan här motor för E36?
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Sen om man köper en 325 upptäcker man att de är för lite gasa med efter ett tag och vill trimma, där har man samma dilemma, de är inte värt de.

MvH Björn
Direktörn,

Det vettigaste är att spara de pengar du tänkt kosta på 318i (både motortrim och väghållning) och addera till budgeten för nästa BMW. Man behöver inte vara snabbast för att ha kul i sin BMW :)

Bumer,

Ja det är samma motor.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Jag är dock jävligt sugen att pröva lite bankörning i sommar!

Hur står en 318 pall för belastningarna som det innebär egentligen, självklart förutsatt att bilen är i ok kondition?
Det kliar så, har inte kört på bana sen ungdomens go-kart tävlingar.
Vad jag skulle absolut behöva göra är att slänga dom regummerade sommardäcken som följde med så långt det går och sätta på nåt hyfsat, men i övrigt då?
Beror väl på hur man kör men orkar orig. bromsar o belägg med värmen?
Hur mycket stryk tar låda och koppling egentligen?

Är det nån som vet om/var man kan hyra en Formel Ford utan att behöva betala för en hel licenskurs.

///Direktörn

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.