|
|
|
|---|---|
|
Hej! Så som det ser ut nu så kommer jag att köpa en 530iA -93. Ska titta på bilen i helgen, sedan ska bilen i på check-up hos Need For Speed. Bilen är som följande: Importerad av Classic Car i Ystad (någon som känner till den firman?), ägaren har haft bilen sedan 1999, säljer den pga han köpt en fabriksny 545i. Bilen har följande utr: * Skinninredning * Larm + startspärr * Armstöd x 2 * Skisak * Trä (dock inte blankpolerad) * lilla färddatorn * El taklucka * El hissar * El speglar * Farthållare * 16" Krysseker fälgar med bra sommar däck * 4 st nya vinterdäck utan dubb. Bilen ska vara i mycket fint skick, både rent mekaniskt och karossmässigt. Inga repor Ingen rost Interiört väl underhållen och i fint skick. Service bok ska finnas och den ska vara stämplad fullt ut... dags för en ny service dock. Classic car ska ha kollat miltalet och det ska finnas papper på att miltalet stämmer iaf. Vad tycker ni att denna bil är värd? Borde jag köpa 530iA eller 525i, hjärtat vill ha 530 huvet vill ha 525. Någon som vet något, vad som helst om Classic Car i Ystad? Alla kommentarer och tips / åsikter mottages mycket tacksamt. Känner mig som en unge på julafton.... Aldrig en rak 4:a igen! | |
|
Låter ju som en finfin bil :) Autoclassica är den enda handlare jag känner till förutom Autoselect som sysslade med import i Ystad på den tiden, är det de du menar? En bra firma vad jag hört! MVH, E38B12 |
|
| Personligen hade jag faktiskt valt en 525, 530 är i mina ögon för mycket av en onödig mellanmodell. Prestandan är mer lik 525 än 540, medan ägandekostnaderna kan liknas vid 540 mer än 525. | |
|
Det är den här firman som har importerat bilen: Länk Aldrig en rak 4:a igen! |
|
|
Mycket riktigt AutoClassica bara jag som har dribblat bort mig själv. Vad är det som gör ägandekostnaderna så mycket dyrare? För service, skatt och försäkring kostar i princip lika mycket... skiljer marginellt... Aldrig en rak 4:a igen! |
|
|
Med tanke på att boken är utstämplad så måste den gått en ansenlig mängd mil, eller enbart 2km stadstrafik varje dag med kö... Att den inte har rost har jag ytterst svårt att tro, då den troligen skulle vara helt unik isf, om den använts som bruksbil. Vad den är värd? 40-60k kanske, helt beroende på skick och miltal, samt ev. defekter. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
alltså... med utstämplad menar jag att alla servicar är gjorda och att man inte hoppat över någon service. service boken är stämplad till 18 000 mil den har rullat 19 000 mil idag... dags för en ny service. Aldrig en rak 4:a igen! |
|
|
60KSEK känns klart i överkant. Fick 64KSEK för min 530i 93:a för drygt fyra år sedan, visserligen mindre utr med 18000mil. 530 kostar som 540 att äga och har prestanda liknande 525, men visst är det coolt med v8. Ett tips kan vara att kolla om automaten är renoverad, undvek automat själv då det verkade vara relativt vanligt med renoveringar av dessa för 20-25KSEK. /Simon |
|
|
Vad är problemet med lådorna? plastkule problemet? men det är bara 540n som drabbas av det problemet om jag har förstått det hela. Alla säger att den är dyr i drift men vad är det som drar upp driftkostnaderna? Aldrig en rak 4:a igen! |
|
|
Mugge: Bensin(framförallt med automat!), försäkring, reservdelar (bytte generator t ex 5500 för en beg). Dock är det inte sjukt mycket, beror på vilken tolerans man har helt enkelt. Råder dig att kolla på 540, då ägandekostnaderna endast skiljer marginellt. Iofs spelar skicket större roll på så pass gamla bilar än prestanda antar jag...? /Simon |
|
|
Hur mycket menar ni att den kommer dra i soppa.. Aldrig en rak 4:a igen! |
|
|
jag har hört 1.3 - 1.4 i stan och 1.1 på landsväg. Aldrig en rak 4:a igen! |
|
|
4 frågor till: Har 530iA -93 en ZF 5HP30/A5S 560Z växellåda, dvs den låda som har problem med plastkulorna? Vad tycker ni att bilen ovan är värd (fler synpunkter) ? Vad är det som gör 530 så dyr? Försäkringen är 100 kr dyrare per månad hos folksam. Skatten är inte så mycket högre. soppaförbrukningen ligger visserligen lite högre men inte så fasligt högt. Kommer 530 att bli svår att sälja om den skulle bli för dyr att äga? vad bör jag se upp med när jag tittar på den? Aldrig en rak 4:a igen! |
|
|
Mugge: Vi kommer ju ett helt gäng BMW-fanatiker till Malmö i morgon Länk Kanse en hårdgranskning på gång. :-) Fråga 1: Nej. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Jag har suttit och bläddrat igenom hela mitt arkiv med teknikens värld tidningar från prenumratione från tonåren... Hittade ett test av 530 V8... den kallades för "Pappers tiger" för att den var så svag i förhållande till andra V8or.. Men jag måste kompensera för att jag var utan 2 cyl under tiden jag körde 4:a så nu lägger vi till 2 cyl till 6:an för att få rätt snitt ;-) Vi kommer garanterat att ses på Sir Tobeys imorgon kväll... Aldrig en rak 4:a igen! |
|
|
530iA inköpt! Aldrig en rak 4:a igen! |
|
|
Grattis, jag var helnöjd med min 530i Touring. |
|
|
Tack... jag får bilen på måndag... Aldrig en rak 4:a igen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.