AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.922

Vad för fel på Monroe

Sm
6
Smokie
320i-94
Varför klankar dom flesta på Monroe dämpare? Dom är dåliga säger många,men ingen säger vad det är för fel.Ska själv byta
dämpare fram,på en 320 -94. funderade på Monroe Reflex, men
nu får man ta en funderare tlll efer att läst alla inlägg om Monroe.
Glömde säga att jag har M-chassi.Jag kör bilen även på vintern
i 25 graders kyla så man vill ju ha lite komfort även då.Vill inte ha
altför hårda dämpare.
Varför inte köpa orginal hos motornord??
Sachs dämpare super gas till M-chassi 725:- st bak.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
har själv monroe nu pga. att jag har "specialleverantör" av s.k. originaldelar och denna gång fick jag monroe. Inget fel på de, verkar funka mycket fint, likaså har jag kört rätt många mil med Eurodamper från micro som såååå många har gnällt på, det funkade kanon de med. Som sagt, jag gillar "lagom hårt" och det är visserligen ganska hårt med sänksats + dessa dämpare men roligt är det.

Men det finns en hysteri bland många här, att det originalkomfort ska behållas bla. bla. men de tänker inte på att det finns en del som inte VILL ha kvar originalkomfort, jag menar hur kul är en 520? lika vinglig som min plasteka!!!

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Sachs är inte original på E36 utan det sitter Boge på dom.

_______
//Niklas
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Koni: Boge och Sachs är samma sak, de ägs av ZF.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Men Boge är Sachs.. Står Sachs Boge på mina orginal dämpare.
Sm
6
Smokie
320i-94
Tack för inläggen, men fortfarande,ni som inte gillar Monroe.
Vad är det för fel på dom? Är ni sponsrade eller?Vill baaara påpeka att där jag bor finns inte alla märken, och det är brådis.
Jag köpte ett par Eurodamper från micro(bak) 700kr förd BÅDA. Har funkat ypperligt sen i våras.
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
Monroe dämpare är väl ett av dem kända märkena på marknaden...har erfarenhet utav dem och har funkat kalas bra...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
jp
464
jpn
523im -99
jag bytte dämpare fram för ett år sedan och de fick bli ett par monroe för runt 750kr st och jag är nöjd med både komfort och väghållningen hitills...

B-M-W
Det är inga större fel på Monroe stötdämpare, men lika bra som Sachs/Boge är de inte.

Och som Erikw påpekar så är Sachs och Boge samma sak fast med olika namn. Se Länk .
Jag kör med Sachs Performance- dämpare runt om och är våldsamt nöjd!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Monroe var i mitt och många andras tycke riktigt bra för ca 10 år sedan, tyvärr inte numer..
Sachs, Boge, KYB är väl de jag förespråkar nu På min 325 satt Boge original, och jag misstänker att de aldrig bytts! Förrän jag gjorde slag isaken och gjorde det i höstas.. nu sitter det KYB gasdämpare, helnöjd hittills, och kör 4000 mil/år!
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Varför inte en uppsättning Bilstein eller Koni? Har haft mina Bilstein sedan -95 och är väldigt nöjd.
Danne.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag kör Monroe Gaso-matic dämpare på 318:onen och de funkar bra...

---
Den Svarte: Länk
/Chrille
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Sachs och Boge tillverkas visserligen av samma företag, ZF, men betyder det verkligen att de är samma stötdämpare för det?
Slänger in en fråga, vad tror ni om KYB Gasajustment, någo att ha, vill ha något från den billigare ändan så. Klara dom kylan?
E3
1.828
E36
USA bilar
Visst Bilstein och Koni är ju alltid bra... men pris kontra kvalitet? Man får hosta upp bra mycket för en omgång röda Koni eller gula Bilstein...

E3
1.828
E36
USA bilar
Har kört mycket med KYB funkar bra..
Sm
6
Smokie
320i-94
I min 320 -94 sitter röda dämpare, plus röda fyra varvs fjädrar.Någon som har en aning om vad det kan vara.Är det original tro.Har M-chassi som sagt var.

Jag har en omgång nya Monroe i min E36a. Ville ha konfortabla dämpare men dom är något för svampiga i mitt tycke. Satsa på något annat märke. Orginal är altid orginal...
E3
1.828
E36
USA bilar
Javisst original är alltid original, men inte alltid bättre!
Se exempelvis Volvo S80 hjullager... 3500 mil..
Saab 9-3 stötdämpare bak.. ca 5000 mil
En bekant fick út en 9-3 som tjänstebil, vid garantiservice byttes bakdämparna, som snart var slut igen, vid nästa byte monterades Monroe.. som tog slut omgående.. nu kör även han på KYB, och är nöjd än så länge iaf..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.