AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
939

Visare!

Hej alla glada!
Är det ngn som har tagit lös visarna i mätarhuset å
isåfall hur gör man utan att förstöra ngn mätare?
Jag undrar därför att jag är less på att inte se
ngt på displayen...(Det saknas en massa prickar)

Livet Leker!
Säger Peter!
keso
det e kippet i boxern det är vanligt fel nästan alla får det ja me det kostar 5 lappar att byta så glöm det e det varmt så e det det

Keso
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Näe det är flatkablen som förbinder displayen med krestkortet som glappar upp. Verkar hyggligt lätt att fixa om man bara kunde få bort the j*kla visarna. Har försökt och var väldans nära att förstöra tankmätaren.

Fast det i sin tur fick det goda med sig att jag kalibrerade om hastighetsmätaren mot GPS'en så nu stämmer min mätare. Den är inte längre en glädjemätare gör att som jag kan hävda att bilen gör typ 215 km/h på tvåan "enligt mätaren" ;-)

Mvh Björn
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
balmgren--- hur kalibrerar man om mätaren???
kan an göra det med varvräknaren??
min visar typ 20% för lite hastighet och på tok för mycke varv!!

H/Pasi

Turbo är diesel förunnat!!!!!!
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Pasi, inga probs. Vet iofs inte hur mycket E32 instrumenten skiljer men här kommer iaf hur man gör på E38/E39.

Med en GPS som referens är hast mätaren enkel att kalibrera, lite knepigare blir det väl att hitta en referens för varvräknaren men det bör ju gå att räkna ut med hjälp av utväxlingarna med lådan i "lock-up"-läge. För hastighetsmätaren finns ju också snikvarianten med att köra bakom polarns bil med en "rättvisande" mätare som referens.

Med visarna frilagda, använd en handhållen GPS för att jämföra. Kör en bit och jämför hastigheterna. Stanna och rucka lite på visaren. Kör igen och kolla, osv tills den visar enligt önskemål. Klart!

Visarna av plast sitter helt enkelt pressade på mätaraxeln. Det är bara att dra dem försiktigt mot stoppet i "visarmotorn" i vardera ände så kan man tvinga visaren att vrida sig i förhållande till axeln. På min var detta helt odramatiskt. Detta gäller alla mätarna på min så jag har även justerat soppamätaren att visa rätt genom att helt enkelt vrida visaren tills det blev bra.

På min lade jag också märke till att avvikelsen är olinjär, så man får välja vid vilken fart det skall bli helt rätt.

Att ta av fronten eller täckglaset är inga större problem. Lossa de två skruvarna i toppen, tag ut instrumenthuset, lossa de tre kablarna, tag bort täckglaset bakifrån. Behöver inte ta bort ratten på min för detta. Sätt fast kablarna och kila fast panelen utan täckglas med ett radergummi eller liknande så den stannar kvar när man accar :-)

En liten varning; Vet inte om det var det eller något annat, men när jag kopplade bort batteriet först innan jag lossade kablarna från instrumenten hade jag inga problem, men en dag glömde jag så att jag kopplade ur instrumenten med batteriet anslutet och sedan dess lyser varningslampan för airbag. Det kan ha varit ett sammanträffande och orsakat av något helt annat då jag rotade runt med en hel del i bilen vid det tillfället då den började lysa. Skall in till verkstaden snart för att få detta fixat.

Denna metod är dessutom ett enkelt sätt att åstadkomma sådana där "inifrån bilen i 293 km/h på 50-väg"-foton eller "titta min Volvo 340 gjorde 280 km/h på fyran". Dvs, tro inte på alla skrönor om "mätarfart" ;-)

Mvh Björn
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
jag tackar för det svaret balmgren

H/Pasi

Turbo är diesel förunnat!!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.